2022-11-05, 00:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Här pratar vi om långa tidsperioder. Romariket rasade inte på en kafferast. Inte det brittiska imperiet heller.
Jag gissar på att han ville försvaga USAs militära förmåga. Ifall de skulle få för sig att starta krig i Sydkinesiska sjön eller i Mellanöstern igen.
Kina bossar över Ryssland numera.
Allt sker enligt plan.
Krigstrofen blir 20% av Ukrainas yta där de viktiga industrierna och jordbruken finns.
Extra bonus blir lukrativa affärer med Kina.
Putin är en skitstövel men lite smartare än Sleepy Joe.
Citera
2022-11-05, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Precis, hemliga truppförflyttningar upptäcks ganska snart av underrättelsetjänster. Och det är antagligen det Macgregor baserar sig på. Västs media har dock kuvats att dölja saker så länge makthavarna vill.
Vi får helt enkelt se om han får rätt.

Har inte lyssnat jättemycket på Doug Macgregor, men han har säkert en del expertis från sin militära karriär. Och hemliga fientliga truppförflyttningar torde även Ryssland ha koll på. Jag undrar var han får sin intel ifrån och jag ifrågasätter egentligen vad det är som gör att han tror att mobiliseringen i Ryssland fortgår i hemlighet, han tror att antal mobiliserade kommer att vara betydligt högre än 300 k till årsskiftet. Ju fler desto bättre förstås.

Nog för att det mesta som amerikanerna & dess allierade går ut med publikt är propaganda men på tal om trupper hade de publicerat de här siffrorna någon månad in i SMO/kriget.
Citat:
The US is expected to keep 100,000 troops stationed in Europe for the foreseeable future unless Russia escalates and threatens Sweden and Finland or NATO members, according to multiple US officials.

The numbers could temporarily increase if NATO carries out more military exercises in the region, and the US could add additional bases in Europe if the security environment changes, the officials added.
Citat:
The US increased its overall force posture in Europe from about 60,000 troops before Russia’s invasion of Ukraine to about 100,000 now, adding troops and military assets to countries along Europe’s eastern flank to support NATO and to further deter Russia. The US contributed thousands of troops to NATO’s Response Force, which was activated for the first time in NATO’s history earlier this spring.
https://edition.cnn.com/2022/05/20/politics/us-troops-in-europe/index.html
Deras inflöde av ökade trupper i Europa & vapen har dock inte lyckats "avskräcka" Ryssland.

Citat:
Roughly 20,000 U.S. troops were mobilized throughout central and eastern Europe in the early months of this year, first in anticipation of a Russian invasion of Ukraine and then in response to it.
Most of those troops are still posted in partner nations, training with local troops and otherwise assuring NATO countries that the U.S. will respond if Russia takes the fight beyond Ukraine.
Klistrar in de här siffrorna från 1/11, men eftersom det här är västmedia tar jag följande uppgifter med en nypa salt.
https://www.marinecorpstimes.com/news/your-military/2022/11/01/most-troops-deployed-for-ukraine-response-still-in-europe/
Men det råder inga tvivel om att USA ökat sin närvaro sedan början på det här året, vilket vissa nato fantaster förnekar.

Jag tror att USA är väl medvetna om att Ryssland inte vill ge sig på ett NATO land, såvida inte landet anfaller först. Räkna inte med att västmedia kommer att vara ärliga om NATO truppers inblandning (och vi vet redan att många inhyrda polacker är vid fronten eftersom ukrops är så jävla värdelösa mot ryssen & dör som flugor), men Stoltenberg eller vad idioten nu heter stoltserade i somras med att NATO kommer att ha 300 k trupper i "hög beredskap". Vitryssland hade för inte så länge sedan uttryckt oro över sin säkerhet iom stora NATO truppsamlingar som samlats vid deras gräns. Och återigen är det ett bra tankeexperiment att fundera över vad USA hade gjort om deras fiender hade upprättat militära baser och ställt kärnvapen vid USAs gräns. Hm vad hade jänkarna tyckt om det? Gillar inte dubbelmoral.
https://www.cbsnews.com/news/ukraine-news-russia-us-army-101st-airborne-nato-war-games-romania/
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-11-05 kl. 03:01.
Citera
2022-11-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
De är inte kommunister dumskalle, utan hyperkapitalister. Alternativ kapitalism som kommer gå segrande ur striden.
Nej, det stämmer inte. Anhängare till KGB-Putin, vars största dröm är att återupprätta sin idol Stalins Zovjet, som han själv beskriver som 1900-talets största misstag att upplösa, ÄR kommunister. Deras enda anhängare är jordens absolut värsta kommuniststater. Tror du att det är en slump?
Citera
2022-11-05, 06:27
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, det stämmer inte. Anhängare till KGB-Putin, vars största dröm är att återupprätta sin idol Stalins Zovjet, som han själv beskriver som 1900-talets största misstag att upplösa, ÄR kommunister. Deras enda anhängare är jordens absolut värsta kommuniststater. Tror du att det är en slump?
Nej. Detta handlar om makt och balans. Inte om marxistisk ideologi.
Citera
2022-11-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Nej. Detta handlar om makt och balans. Inte om marxistisk ideologi.

Sovjetkommunismen har aldrig varit kommunism i Marx mening. Så fort Lenin och grabbarna hade tillskansat sig makt och fördelar så upphörde det folkliga inflytandet.
Citera
2022-11-05, 09:19
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag gissar på att han ville försvaga USAs militära förmåga. Ifall de skulle få för sig att starta krig i Sydkinesiska sjön eller i Mellanöstern igen.
Kina bossar över Ryssland numera.
Allt sker enligt plan.
Krigstrofen blir 20% av Ukrainas yta där de viktiga industrierna och jordbruken finns.
Extra bonus blir lukrativa affärer med Kina.
Putin är en skitstövel men lite smartare än Sleepy Joe.
Ha ha ja allt verkar ju gå bra för ryssarna!

Mupp!
Citera
2022-11-05, 09:45
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Sovjetkommunismen har aldrig varit kommunism i Marx mening. Så fort Lenin och grabbarna hade tillskansat sig makt och fördelar så upphörde det folkliga inflytandet.
Ledningen i Ryssland och Putin tar avstånd ifrån bolsjevismen.
Citera
2022-11-05, 11:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Har inte lyssnat jättemycket på Doug Macgregor, men han har säkert en del expertis från sin militära karriär. Och hemliga fientliga truppförflyttningar torde även Ryssland ha koll på. Jag undrar var han får sin intel ifrån och jag ifrågasätter egentligen vad det är som gör att han tror att mobiliseringen i Ryssland fortgår i hemlighet, han tror att antal mobiliserade kommer att vara betydligt högre än 300 k till årsskiftet. Ju fler desto bättre förstås.

Nog för att det mesta som amerikanerna & dess allierade går ut med publikt är propaganda men på tal om trupper hade de publicerat de här siffrorna någon månad in i SMO/kriget.

https://edition.cnn.com/2022/05/20/politics/us-troops-in-europe/index.html
Deras inflöde av ökade trupper i Europa & vapen har dock inte lyckats "avskräcka" Ryssland.

Klistrar in de här siffrorna från 1/11, men eftersom det här är västmedia tar jag följande uppgifter med en nypa salt.
https://www.marinecorpstimes.com/news/your-military/2022/11/01/most-troops-deployed-for-ukraine-response-still-in-europe/
Men det råder inga tvivel om att USA ökat sin närvaro sedan början på det här året, vilket vissa nato fantaster förnekar.

Jag tror att USA är väl medvetna om att Ryssland inte vill ge sig på ett NATO land, såvida inte landet anfaller först. Räkna inte med att västmedia kommer att vara ärliga om NATO truppers inblandning (och vi vet redan att många inhyrda polacker är vid fronten eftersom ukrops är så jävla värdelösa mot ryssen & dör som flugor), men Stoltenberg eller vad idioten nu heter stoltserade i somras med att NATO kommer att ha 300 k trupper i "hög beredskap". Vitryssland hade för inte så länge sedan uttryckt oro över sin säkerhet iom stora NATO truppsamlingar som samlats vid deras gräns. Och återigen är det ett bra tankeexperiment att fundera över vad USA hade gjort om deras fiender hade upprättat militära baser och ställt kärnvapen vid USAs gräns. Hm vad hade jänkarna tyckt om det? Gillar inte dubbelmoral.
https://www.cbsnews.com/news/ukraine-news-russia-us-army-101st-airborne-nato-war-games-romania/

Näh, jag gillar inte heller dubbelmoral och nu är den värre än någonsin. Vår media lyfter också fram ryska övningar med kärnvapen men säger inte ett knyst om Natos och USAs kärnvapenövningar i Europa. Jag mår direkt illa av alla dessa lögner som staplas på varandra.

Det är förstås omöjligt för oss att veta hur trovärdig MacGregor är, men han verkar ju ha mycket insider-info och han har uppenbarligen bedömt styrkeförhållandet mellan Ryssland och Ukraina i stort sett korrekt.
Det är ju de som förnekar verkligheten som misstror MacGregor, jag tycker att det säger en hel del om hans trovärdighet.
Citera
2022-11-05, 11:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, det är riktigt. Det blev fel där. Det jag tänkte på egentligen var petrodollar-systemet som Saddam Hussein och Ghadaffi gjorde uppror mot. Det ledde ju till att deras länder blev invaderade och de själva avrättade. Petrodollar-systemet innebär ju i realiteten en skatt till USA. Större länder som Kina och Ryssland struntar i systemet. Ryssland har tom börjat ta betalt i rubel som vi vet. Det gynnar inte USA.
Ja, det är ju sant, de gjorde på sätt och vis uppror, trots att det egentligen bara var försök att värna sina egna intressen, bli mer självständiga.
Och se hur det gick för dem, ja. Mer behövs inte för att USA skall bli aggressivt, demonisera, driva hatkampanj och starta krig. Och media hjälper snällt till. Usch, vilken otäck värld USAs hegemoni har skapat. Inte konstigt att så många har tassat på tå så här länge.
Citera
2022-11-05, 11:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Bra sammanfattning.
Ja krigisarna hittar du i väst. USA som ju redan aktivt jobbar för att kriga till sista Ukrainaren skulle knappast ha något emot att utöka detta till att gälla även sista EU-medborgaren. Även Polen och UK verkar sugna på att kriga.
Skulle på inget vis förvåna mig om NATO kommer på någon krystad anledning att försvara sig genom att skjuta första skottet. Det har gjorts förr.
Jag hoppas att alla skall fatta att det är precis det som pågår.
Väst VILL ha krig. Ryssland VILL HA FRED.

Det blir alltmer uppenbart för varje dag som går. USA/Nato vägrar förhandla, trots att Ryssland har försökt i nästan ett år och nu har ett stående erbjudande om fredssamtal.
Hur länge kan man slingra sig undan detta? Hur länge kan media dölja detta?
Citera
2022-11-05, 12:06
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag hoppas att alla skall fatta att det är precis det som pågår.
Väst VILL ha krig. Ryssland VILL HA FRED.

Det blir alltmer uppenbart för varje dag som går. USA/Nato vägrar förhandla, trots att Ryssland har försökt i nästan ett år och nu har ett stående erbjudande om fredssamtal.
Hur länge kan man slingra sig undan detta? Hur länge kan media dölja detta?
Ryssland invaderar Ukraina och väst vill ha krig och Ryssland fred? Så om Sverige går in i Finland och tar halva landet så säger vi att Finland vill ha krig och Sverige fred, fattar ni inte det eller?

Hur orkar ni göra bort er så mycket? Du har 20k inlägg så bör väl vara lite mån om din användare eller? Skäms du inte?
Citera
2022-11-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Dagens Ryssland är svårt att definiera ideologiskt/styrskicksmässigt. Det är en salig röra av polisstat, vanskapt laissez-faire-kapitalism och fascism. Den militariserade förtryckande ultra-nationalismen i kombination med ett system där stat och storföretag sitter slingrade runt varandra och en omnipotent ledare som glorifieras ovanpå det känns dock väldigt likt klassisk fascism. Det som saknar är en genomtänkt korporativism för att det ska kvala in som fascism enligt klassisk definition.

On topic: hur länge kan ryssarna orka med nuvarande takt på förluster innan frontavsnitt börjar kollapsa? Ska man tro på Ukrainas siffror så är det ju >5000 man som stupat på bara en vecka.
Med all respekt så verkar du inte ha så bra koll på Ryssland. Landet har haft en väldigt bra utveckling de senaste 10-15 åren och du kan ha en väldigt hög levnadstandard i Moskva och Sankt Petersburg då bostadspriserna inte dragit iväg som i övriga Europa. Styrelseskicket är oligarki och man kan ha kraftiga synpunkter på det då de i maktposition främst skor sig själva. De har dock till skillnad från oligarkerna i Ukraina utöver att sko sig själva ändå lyckats utveckla landet. Ryssland är inte längre den där "bensinstationen i förklädnad", i alla fall inte i de primära storstäderna. Så länge som invånare får det bättre tenderar de att hålla kvar vid ledarskapet. Det gäller i Sverige såväl som i Ryssland. Hade det funnits ett monumentalt missnöje mot Putin så hade han blivit utbytt, bara det att det inte hade skett via val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in