2023-08-25, 23:14
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomse
Inom 6 år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret går ut, eller med andra ord i teorin upp till 7 år efter att något händer som föranleder beskattning.

Okej intressant, är det från SKV direkt, alltså källan? Alltid sett 5 år, men nu hittar jag inget specifikt...hursomhelst kan man väl säga att den skuggan hänger över en väldigt länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Openwindow
Jag tror inte det behövs skattas öht

Nähä men gud vad bra, då är allt i sin ordning. Tack för att du reddeut det här med ditt informativa inlägg.
Citera
2023-08-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Okej intressant, är det från SKV direkt, alltså källan? Alltid sett 5 år, men nu hittar jag inget specifikt...hursomhelst kan man väl säga att den skuggan hänger över en väldigt länge.

https://www4.skatteverket.se/rattsli....9/340428.html

Man brukade säga 5 år efter taxeringsåret (året efter beskattningsåret) förut, vilket är ett annat sätt att säga samma sak på bara. Det kanske är därför du tänkte att tidsgränsen var 5 år?

Ja länge är det, men fördelen med att vara blåst och clueless är att man inte har ångest över sådant man borde ha ångest över.
Citera
2023-08-25, 23:38
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomse
https://www4.skatteverket.se/rattsli....9/340428.html

Man brukade säga 5 år efter taxeringsåret (året efter beskattningsåret) förut, vilket är ett annat sätt att säga samma sak på bara. Det kanske är därför du tänkte att tidsgränsen var 5 år?

Ja länge är det, men fördelen med att vara blåst och clueless är att man inte har ångest över sådant man borde ha ångest över.

Antagligen, tack för infon, bra bidrag tycker jag.
Citera
2023-08-26, 07:25
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inteallsmotvalls
Onlyfans klassas som sexuella tjänster och är därmed olagligt i Sverige. Jag hade inte redovisat det till Skatteverket.

Sälja är lagligt, det är köpa man inte får göra.
Citera
2023-08-26, 08:36
Medlem
YouthOfNations avatar
Jag tror inte du behöver göra något alls förens skatteverket själva kontaktar er.
Citera
2023-08-26, 08:38
Medlem
YouthOfNations avatar
Använd ett forex-konto som inte har bas i Sverige så kan ni göra det skattefritt hur länge som helst
Citera
2023-08-26, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du någon källa? Tänker mig att man bara betalar skatt på vinsten.

Jo men om du inte redovisar köp och sälj per transaktion så antas anskaffningsvärdet vara 20% av försäljningsvärdet (detta var ju långt före ISK fanns) och till skatteverket rapporteras bara försäljningsvärdet, inte anskaffningsvärdet.

Han fick ju sätta sig och fylla i ett par hundra (eller tusen) K4 och till slut blev ju skatten rätt.
Citera
2023-08-26, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Använd ett forex-konto som inte har bas i Sverige så kan ni göra det skattefritt hur länge som helst

Jag tror du blandar ihop din skattskyldighet med sannolikheten med att bli upptäckt.
Citera
2023-08-26, 09:08
Medlem
ImTheMans avatar
Ja, precis som OF sen några år tillbaka tvingas lägga på moms inom uk/eu, så måste du givetvis betala dina inkomstskatter.

Var glad att att det inte är Twitch du tjänar pengar på, de kan plötsligt slumpmässigt få för sig att vissa streamers ska betala skatt även i USA, och ta sig friheten att göra det för dem med deras pengar, med massa jobbiga behov av juridiska ombud som följd.

Sen är det givetvis lagligt att både köpa och sälja content från OF.
Citera
2023-08-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Ja men då kan du inte vara bosatt i Sverige.

Självklart kan de bo i Sverige. Finns inget som hindrar en att driva företag i ett annat EU-land och bo i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
10% är väl bolagsskatten? Om de någon gång vill ta ut lön eller utdelning från sitt bolag ska ju det skattas.

Det är 5% på utdelning. Du för självklart inte över pengarna på ett svenskt bankonto, utan istället spenderar allt via det utländska VISA kortet.
Senast redigerad av lucky.luchiano 2023-08-26 kl. 09:44.
Citera
2023-08-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucky.luchiano
Självklart kan de bo i Sverige. Finns inget som hindrar en att driva företag i ett annat land och bo i Sverige.

Dock om verksamheten drivs från sverige så kan skattemyndigheten anse att det borde tagit ut det som lön och skattat här. Finns gott om exempel på folk som har bolag för att fakrurera exempelvis föreläsningar utomlands. Det ser Skattemyndigheten som ett bulvan upplägg för att undvika skatt och de beskattar det helt enkelt som om du fått samma summa som lön. Om de kommer på det vill säga....
Citera
2023-08-26, 09:47
Medlem
YouthOfNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Jag tror du blandar ihop din skattskyldighet med sannolikheten med att bli upptäckt.

Hmm fast om onlyfans är utländskt företag, och du tar in betalningen på utländskt företag...

Behöver du skatta i Sverige då?

För du kan väl alltid säga "nä jag spelar in i Danmark hos en vän eller något liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in