2023-08-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Hmm fast om onlyfans är utländskt företag, och du tar in betalningen på utländskt företag...

Behöver du skatta i Sverige då?

För du kan väl alltid säga "nä jag spelar in i Danmark hos en vän eller något liknande

Om du har din skattemässiga hemvist i Sverige skall all din lön beskattas här (eller enligt en skatteöverenskommelse med ett annat land). Det gäller även om du jobbar i utlandet för ett utländskt företag och får lönen utbelad i det andra landet.

Finns givetvis goda möjligheter att strunta i det men då fuskar man. Inget fel med det givetvis....
Citera
2023-08-26, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Dock om verksamheten drivs från sverige så kan skattemyndigheten anse att det borde tagit ut det som lön och skattat här. Finns gott om exempel på folk som har bolag för att fakrurera exempelvis föreläsningar utomlands. Det ser Skattemyndigheten som ett bulvan upplägg för att undvika skatt och de beskattar det helt enkelt som om du fått samma summa som lön. Om de kommer på det vill säga....

Stämmer inte riktigt. Skv kan endast ha åsikter om du tar ut utdelning ifrån det utländska bolaget privatperson, då det räknas som inkomst utav kapital och de kan då vilja beskatta det. Om dem får reda på det, som du skriver. Det finns dock ett flertalet sätt att hålla utdelningen diskret.

Håller du allt inom bolaget, så kan skv inte göra ett skit, då bolagets skattehemvist är i ett annat land.
Citera
2023-08-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
varför skulle ja bli åtalad för skatte brott när ja ringt skatte verket o frågat? om ja faktiskt måste skatta så blir de straff avgift på 1250 kr vilket ja har råd o betala =)

Är ni mongolier som viker ut er på OF ?

Du pratar och resonerar som du är grovt efterbliven.

Du har alltid eget ansvar för att betala skatt.

Spelar ingen roll ens om du pratar med någon på Skatteverket som säger att du inte behöver betala något när de senare gör en kontroll.
Du åker dit för skattebrott oavsett vad.

Om du som man också är med administrativt kan du åka dit för koppleri i denna situation. Eftersom det är den enda uppgiften du har om du inte också säljer dig själv på OF.
Det skulle avsluta ditt liv och framtid.
Citera
2023-08-26, 10:49
Medlem
YouthOfNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Om du har din skattemässiga hemvist i Sverige skall all din lön beskattas här (eller enligt en skatteöverenskommelse med ett annat land). Det gäller även om du jobbar i utlandet för ett utländskt företag och får lönen utbelad i det andra landet.

Finns givetvis goda möjligheter att strunta i det men då fuskar man. Inget fel med det givetvis....

Ja blir ju tillslut en fråga var din skattemässiga hemvist är. Jag kan tycka att om man inte längre håller med hur landets styre sker och anser sig själv inte tillhöra kan man göra lite som man vill. Jag känner mig inte svensk längre helt enkelt
Citera
2023-08-26, 11:07
Medlem
Hur blev tråden full med hobbyekonomer?

DAC7 tvingar Onlyfans att skicka in kontrolluppgift för 2023 och ni tror att skatteverket inte kommer att upptäcka TS inkomst? Herregud.

Plattformsekonomi
Citera
2023-08-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucky.luchiano
Självklart kan de bo i Sverige. Finns inget som hindrar en att driva företag i ett annat EU-land och bo i Sverige.

Det är 5% på utdelning. Du för självklart inte över pengarna på ett svenskt bankonto, utan istället spenderar allt via det utländska VISA kortet.

Eh jo...att du inte tjänar skattemässigt på det så klart.
Citera
2023-08-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Eh jo...att du inte tjänar skattemässigt på det så klart.

Man sparar över 40% i skatt på detta upplägget. Plus att man slipper finansiera blattelandet swedistan. Bara det är guld värt!

Uttala dig inte om saker du inte har en aning om din mongolid.
Citera
2023-08-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucky.luchiano
Man sparar över 40% i skatt på detta upplägget. Plus att man slipper finansiera blattelandet swedistan. Bara det är guld värt!

Uttala dig inte om saker du inte har en aning om din mongolid.

Omg. Asså om du har rätt så ger jag mig men det har du fan inte.

Du är obegränsat skatteskyldig i Sverige så länge du bor och har address här.

Det går inte att ha Off Shore bolag och lagligt skatta där men inte i Sverige.

Vet inte varför du känner behov av att kalla mig mongolid. Det är du som inte vet vad du pratar om.
Citera
2023-08-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire

Det går inte att ha Off Shore bolag och lagligt skatta där men inte i Sverige.

Vet inte varför du känner behov av att kalla mig mongolid. Det är du som inte vet vad du pratar om.

För att du verkar inte kunna göra någon skillnad på en juridiskperson och en privatperson. Dessutom så pratar du om offshore bolag? När detta handlar om ett vanligt EU-bolag och är inte samma sak som ett offshore bolag som i tex Panama, där du överhuvudataget inte betalar någon skatt alls.

Ett EU-bolag är skatteskyldigt endast i det land det är registrerat i. Det spelar således ingen som helst roll vart företagsägaren bor, om det vore i Sverige, månen eller någonanastans. Tar du dock ut utdelning i från detta bolag, så som lön eller annat, som svensk privatperson, då kan du komma att bli skatteskyldig för inkomst utav kapital. Men som tidigare sagts, så finns det relativt enkla och säkra sätt att undvika detta.

Nu orkar jag inte föreläsa något mer för dig. Du får läsa på från andra källor om du är intresserad utav ämnet.
Citera
2023-08-26, 14:50
Medlem
Citat:
förra året 90k o hittills detta året 160k. innan års slutet så siktar vi på att utöka vår marknadsföring o öka försäljningen med minst 100% så total beloppet detta året blir nog runt en halv miljon som eventuellt ska redovisas. men ja tror ja ska undersöka o starta ett off shore bank konto istället =)

Typ så och sedan ha ett utländskt kort. Vet inte om Revolut skulle fungera för ändamålet?
Citera
2023-08-26, 15:01
Medlem
Storfetdases avatar
Du bor i Sverige, vad du än gör kan du se till att staten tar största delen av kakan.
Citera
2023-08-26, 16:24
Medlem
Citat:
tja. ja o två tjejer har tjänat cirka 250k på vår gemensamma onlyfans o undrar hur de ligger till med skatten. förra året tjäna vi 90k som vi inte skatta en krona på o skatteverket har inte sagt nåt. kan de va så att de gills som hobby projekt = ingen skatt? eller om vi måste skatta hur många procent e de som ryker? o hur e de tänkt att vi ska deklarera rent praktiskt? finns de nån only fans blankett? ringde skatte verket förut o dom sa att ja skulle bli upp ringd av nån som va insatt på området men ja har väntat 2 veckor o inte fått nått samtal. så just nu känns de smartast o bara avvakta o om skatteverket inte återkommer så tolkar ja de som att de e skatte fritt... nån som vet om de stämmer? =)

Att sälja sin kropp och själv för små summor eller jag tar det där tillbaks EXTREMT små summor eftersom det där var inte skattat heller.

30% skatt på 250k är 75k så nu har ni kvar 175k som ska delas på 3 personer, så 175k/3 = YNKA 58,333kr/år VAR.

58,333kr/12 månader = 4861,08kr/månad.

Så du har sålt din själ och kropp vilket är en av dom enda sakerna man har garanterat som människa för få YNKA 4861,08kr extra per månad om ens det, för du lär ju ha köpt nya kläder för kunna ta fler/nya bilder till OF och sen tiden du har lagt in för ta bilder/videos skulle kunna ha gått till att arbeta så du har knappt tjänat nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in