• 5
  • 6
2023-08-26, 00:19
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
En bekant till mig hade intervju om jobb som processoperatör inom livsmedelsindustrin och h'n sa att intervjupersonen sa att lönen kommer hamna på 27tusen och jag antar det är före skatt. Så några 40tusen/månad låter lite tokigt.

Dagtid 🤔
Citera
2023-08-26, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Dagtid 🤔
Jag antar det är dagtid det handlar om men jag vet inte om anläggningen har dygnet-runt-produktion.
Citera
2023-08-26, 09:40
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaserBall
Sitter och funderar på vad fan jag ska göra för att ta tag i mitt liv, har blivit antagen till ett antal YH-utbildningar nu, varav en är:

"Processoperatör, papper/värme/kemisk industri".

Så jag bestämde mig för att kolla upp lönerna:

Menar dom på fullaste allvar att en processoperatör tjänar 40 lax i månaden? Sedan tillkommer så klart i vanliga fall en hel del skiftarbete/OB etc, det kan ju bli en rätt så rejäl summa per månad.

Kan detta verkligen stämma? Några processoperatörer här inne?

Å vad i hela friden är en processoperatör för nånting? Vad gör man, hur funkar det?
Citera
2023-08-26, 13:42
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Jag antar det är dagtid det handlar om men jag vet inte om anläggningen har dygnet-runt-produktion.

Då blir det ju som det blir.
Finns ju ett antal skiftformer utöver just dagtid .

Så då sögs det inte är 40 tusen är väl lite dumt 😉
Citera
2023-08-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Då blir det ju som det blir.
Finns ju ett antal skiftformer utöver just dagtid .

Så då sögs det inte är 40 tusen är väl lite dumt 😉
Så om man jobbar skift kan en processoperatör nå upp till 40tusen/månad?
Citera
2023-08-27, 09:44
Medlem
Citat:
Så om man jobbar skift kan en processoperatör nå upp till 40tusen/månad?
Självklart. Kolla här t.ex., operatörer på massa och pappersbruk tjänar bra. Är bara helt nya eller på dom sämre bruken där någon tjänar under 40(vid skiftgång alltså).

https://da.se/2018/02/fler-tjanar-over-50-papp/
Citera
2025-05-23, 18:52
Medlem
operatörer kan tjäna riktigt bra. vissa maskiner är svårare än andra och kan faktiskt ta flera år att lära sig så lönerna skiljer sig ju något.

mina polare som började som operatör direkt efter gymnasiet 2020 tjänade 35k/mån, skiftgång. idag 45k+, men sen har de bonus på det på ca en månadslön till. men kan tillägga att detta är rätt slitigt jobb, en speciell miljö så att säga, finkostymen lämnar man hemma i garderoben

det är ganska lätt att se vad stora industribolag betalar ut i lön. hitachi exempelvis ger i snitt 567k:https://www.merinfo.se/foretag/Hitac...9/2jyggn9-aeyz

stora enso 777k: https://www.merinfo.se/foretag/Stora...0/2jzb8xc-baei

detta involverar ju myyycket fler tjänster än operatörer. chefer, ingenjörer, ekonomer osv. men även lågavlönade dagtidare, inköpare, montörer, hr osv. men det ger iallafall ett hum om att lönerna kan vara ganska bra, men det krävs att man jobbar skift för att uppnå en bra lön vilket är slitsamt

jag gissar att livsmedelsindustrin betalar betydligt sämre, inga stora vinster på mjölkpaket och godis, dessutom enklare maskiner, gissar jag på. men vad vet jag
Citera
2025-05-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaserBall
Ja men jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara sant.

40000 grundlön (ungefär), extremt vanligt med skift, OB/helg/röda dagar, då kommer man ju för fan tjäna 50-55 (om inte mer) i månaden.

För ett sketet industrijobb!

Du har fått det fel om bakfoten, inga 40 000kr i grundlön är det. Utan man räknar med OB/helg också.
Grundlönen ligger kring 31 000kr - 35 000kr beroende på vars i landet.
Citera
2025-05-23, 19:54
Medlem
Vansterpartiets avatar
Som med allt annat om man vill tjäna pengar bör man undvika branscher med mycket invandrare och kvinnor, således går livsmedel och plast bort. Det behöver vara lite tungt, smutsigt och kräva lite logiskt tänkande.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in