2023-08-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Så priserna ska ner sisådär -40-50% härifrån? Nominellt? Det tror du seriöst på när inflationen varit ~35% sedan dess och lönerna gått upp med ytterligare lite till?

Några 50% vet jag inte, men faktum är att dagens priser är helt ohållbara vid dagens räntenivåer. Förstagångaköpare går så gott som alltid in med 15% kontantinsats.

För varje lånad miljon innebär det 5000kr i ränta per månad. En vanlig svenne villa där det inte är avfolkningsområde kostar runt 4 - 5 miljoner. Vi pratar alltså nästan 20000kr i enbart räntekostnader. Någonstans kommer det att spricka.
Citera
2023-08-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alla Talking heads och allt jävla tjat i media om att snart sjunker räntan lurar de med små marginaler in i en säck. De håller i och hoppas att snart har det löst sig tills de är nere på botten och skrapar.
Får vi en andra inflationsvåg och dagens eller högre nivåer som ligger kvar i ett antal år till så kommer ett gäng med små marginaler gå tomt.

”Fedchef öppnar för ytterligare höjningar”

”Fed-chefen förväntar sig i nuläget att centralbanken inte sänker räntan nästa år.”

https://www.di.se/live/fedchef-oppnar-for-ytterligare-hojningar/

Jag förstår inte hur vi ska sänka vår styrränta nästa år när USA har noll planer på det just nu. Tvärtom så är sannolikheten större för fler räntehöjningar. Räntesänkningar kan i värsta fall dröja till 2026. Vad händer med alla som hoppats på räntepuckel? Majoriteten av svenska bolånetagare kommer att få 6 %-ig ränta om detta fortsätter nästa år med fler räntehöjningar.
Citera
2023-08-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
”Fedchef öppnar för ytterligare höjningar”

”Fed-chefen förväntar sig i nuläget att centralbanken inte sänker räntan nästa år.”

https://www.di.se/live/fedchef-oppnar-for-ytterligare-hojningar/

Jag förstår inte hur vi ska sänka vår styrränta nästa år när USA har noll planer på det just nu. Tvärtom så är sannolikheten större för fler räntehöjningar. Räntesänkningar kan i värsta fall dröja till 2026. Vad händer med alla som hoppats på räntepuckel? Majoriteten av svenska bolånetagare kommer att få 6 %-ig ränta om detta fortsätter nästa år med fler räntehöjningar.

Någon sänkt styrränta tror inte marknaden på de kommande 2-3 åren.
Citera
2023-08-25, 20:02
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Några 50% vet jag inte, men faktum är att dagens priser är helt ohållbara vid dagens räntenivåer. Förstagångaköpare går så gott som alltid in med 15% kontantinsats.

Visst kan det gå ner mer. Men att 2010 skulle varit en bubbla är som sagt heeeelt absurt givet fundamenta där och då.

Hade jag haft ynnesten att vara vuxen på den tiden hade jag hamstrat bostäder så det skrikit om det.

Citat:
För varje lånad miljon innebär det 5000kr i ränta per månad. En vanlig svenne villa där det inte är avfolkningsområde kostar runt 4 - 5 miljoner. Vi pratar alltså nästan 20000kr i enbart räntekostnader. Någonstans kommer det att spricka.

Före avdrag*

Många känner iofs inte till att man kan jämka bolånet och få stålarna på lönen varje månad. Men det lär nog många bli varse nästa deklaration när det tycker upp sisådär 20 papp i april.
Citera
2023-08-25, 20:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Någon sänkt styrränta tror inte marknaden på de kommande 2-3 åren.

Joho då. Ska du ha det där användarnamnet får du vara lite mer påläst.

Marknaden säger att:
Citera
2023-08-25, 20:06
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Så priserna ska ner sisådär -40-50% härifrån? Nominellt? Det tror du seriöst på när inflationen varit ~35% sedan dess och lönerna gått upp med ytterligare lite till?

Kan du inte bara erkänna med ett uns av värdighet att du möjligtvis var lite jävla tidig med tråden när du skapade den 2010? Det var så snuskigt billigt med bostäder då så det är inte sant.

Anledningen till trådstarten var en flerårig trend med bostadsprisutveckling som vida översteg löneutvecklingen. Sund bostadsprisutveckling är en som harmoniserar med löneutvecklingen, det har inte jag bestämt, det är ett nationalekonomiskt riktvärde som visar att det råder jämviktspris dvs balans mellan utbud och efterfrågan. Det var inte billigt då, det var dyrt, men extremt mycket billigare då jämfört med förra årets bosgtadspriser. Idag är priserna fortfarande fullständigt orealistiska.

Så vi tar det igen för ca 13e gången, det du ser på bilderna nedan är visualisering över hur en bostadsprisbubbla ser ut, kolla lite extra efter år 2010:

https://www.bildtagg.se/bild/0raltusciobdwqw84fsk2kp
https://www.bildtagg.se/bild/7dpwcvc96rau6r1v2ijnnb
Citera
2023-08-25, 20:09
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Anledningen till trådstarten var en flerårig trend med bostadsprisutveckling som vida översteg löneutvecklingen. Sund bostadsprisutveckling är en som harmoniserar med löneutvecklingen, det har inte jag bestämt, det är ett nationalekonomiskt riktvärde som visar att det råder jämviktspris dvs balans mellan utbud och efterfrågan. Det var inte billigt då, det var dyrt, men extremt mycket billigare då jämfört med förra årets bosgtadspriser. Idag är priserna fortfarande fullständigt orealistiska.

Så vi tar det igen för ca 13e gången, det du ser på bilderna nedan är visualisering över hur en bostadsprisbubbla ser ut, kolla lite extra efter år 2010:

https://www.bildtagg.se/bild/0raltusciobdwqw84fsk2kp
https://www.bildtagg.se/bild/7dpwcvc96rau6r1v2ijnnb

Men herregud människa. R Ä N T A N! Finansiering har varit snordyr historiskt.

Ja. Priserna idag är dyra givet räntan. Det håller jag med om. Men det var de (ironiskt nog) inte 2021 givet att man kunde binda räntan på 2% i 10 år.

Ännu mindre om man köpte bostad 2010 och band lånet på ungefär samma ränta som idag. https://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-listrantor-2008-2010.html
Citera
2023-08-25, 20:13
Medlem
Citat:
Joho då. Ska du ha det där användarnamnet får du vara lite mer påläst.

Marknaden säger att:

Kanske borde förtydligat. Sänkning från dagens nivåer. Detta är något gemene man får vänja sig vid.
Citera
2023-08-25, 20:15
Medlem
Citat:
Visst kan det gå ner mer. Men att 2010 skulle varit en bubbla är som sagt heeeelt absurt givet fundamenta där och då.

Hade jag haft ynnesten att vara vuxen på den tiden hade jag hamstrat bostäder så det skrikit om det.

Före avdrag*

Många känner iofs inte till att man kan jämka bolånet och få stålarna på lönen varje månad. Men det lär nog många bli varse nästa deklaration när det tycker upp sisådär 20 papp i april.

Och efter avdrag blir det runt 15000kr. Sen skall 6000kr amortering hostas upp. Och driftkostnader samt underhåll för hus givetvis. Runt 30000kr per månad borta innan hushållet konsumerat en enda krona på annat än boende. Det är inget liv som gemene svensk kommer att acceptera på sikt.
Citera
2023-08-25, 20:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Och efter avdrag blir det runt 15000kr. Sen skall 6000kr amortering hostas upp. Och driftkostnader samt underhåll för hus givetvis. Runt 30000kr per månad borta innan hushållet konsumerat en enda krona på annat än boende. Det är inget liv som gemene svensk kommer att acceptera på sikt.

Det är magstarkt, absolut. Men bolånetagare tjänar i snitt 30K per person efter skatt enligt Finansinspektionens senaste rapport, och amorteringen är inte en kostnad.

Med tiden går lön upp och lån ner. Räntor vet vi mindre om.
Citera
2023-08-25, 20:29
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Men herregud människa. R Ä N T A N! Finansiering har varit snordyr historiskt.

Ja. Priserna idag är dyra givet räntan. Det håller jag med om. Men det var de (ironiskt nog) inte 2021 givet att man kunde binda räntan på 2% i 10 år.

Ännu mindre om man köpte bostad 2010 och band lånet på ungefär samma ränta som idag. https://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-listrantor-2008-2010.html

Problemet är ju att även människor med högskoleutbildning har pratat om räntan som någon slags fundamenta, vilket är bisarrt. Alla med en halv hjärna har förstått att räntan kan stiga. För egen del trodde jag kanske främst att något skulle hända i mellanöstern. Nu blev det Ryssland (mellanöstern kanske blir nästa, den spar vi). Men att det förr eller senare skulle komma en utbudsstörning som gör att man måste strypa penningmängden med räntehöjningar, det borde alla som har lite koll ha förstått. I en osäker värld måste en ekonomi klara det. Nu är det j-la liv utan att räntan ens är hög. Tänk om det skulle bli höga räntor, 10-15%? Bostadslån som man har i årtionden måste man hantera med vett och sans. Det här blir en mycket bra läxa.
Citera
2023-08-25, 20:31
Medlem
Citat:
Det är magstarkt, absolut. Men bolånetagare tjänar i snitt 30K per person efter skatt enligt Finansinspektionens senaste rapport, och amorteringen är inte en kostnad.

Med tiden går lön upp och lån ner. Räntor vet vi mindre om.

Även om båda tjänar 30k efter skatt så blir det oerhört knapert. För man ska ha bil, sen finns barn med i bilden, osv. Sen skall amorteringen givetvis räknas som en utgift då det påverkar kassaflödet. Att man kanske får tillbaka dessa pengar vid försäljning är en klen tröst när pengarna ändå ska ut varje månad.

Men vi verkar hålla med varandra. Priserna är orimligt höga med avseende på dagens räntenivåer och i relation till lönerna. Att leva med rädsla att behöva flytta om den ena blir av med jobbet eller blir sjuk är ett slaveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in