2023-08-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk. Jeg kom til å tenke på: Hva hvis JAH var involvert i smugling og bilen var fylt opp med penger eller andre verdier som han hadde fått i oppdrag å smugle, og JAH fjernet verdiene fra bilen og gjemte verdiene unna før brannen, og hvis JAH deretter informerte den eventuelle oppdragsgiveren om at pengene/de andre verdiene brant opp? Den eventuelle oppdragsgiveren ville vel da mene at JAH skyldte han penger for de verdiene som brant opp (eller "brant opp"). Oppdragsgiveren kan vel i et slikt scenario ha hatt mistanke om at verdiene hadde blitt gjemt unna før brannen?

Dette med den grå Toyotaen kan være en tilfeldighet. Men det bør vel uansett undersøkes av politiet om JAH hadde kontakt med noen i det smuglermiljøet (se sitat fra artikkel i sitat under) i forkant av betongbilbrannen?
wow ! Dette er jo veldig interessant ! JAH har flasha dyre båter, klær og div. reiser i sos.media og det tyder på at han hadde penger. Riktignok ble bedriften hedret som en Gasellebedrift, men såå mange ansatte og gode resultater gir vel ikke dette uttrykk av? https://www.proff.no/selskap/henriks...n/IDIMEBO01EV/
linket meg videre til betonbilene her, litt av an sak, https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...millionklassen
Citera
2023-08-25, 20:15
Medlem
16-Smulans avatar
[quote=z-z-z|85529082]
Citat:
=16-Smulan|85529047]
Takk. Jeg spekulerte nettopp på dette med fastslått dødstidspunkt.

Jeg forstår det slik i artikkelen på NRK nå som at han ikke nødvendigvis har blitt drept på det området i det hele tatt. At han og bilen kanskje har blitt "hensatt" der i etterkant.

Sitat: "Men politiet er åpne om at de ikke har et sikkert åsted.
– Spørsmålet om hvorfor han var der er svært essensielt for oss, sier politiadvokat Tine Henriksen til NRK."

https://www.nrk.no/norge/en-uke-ette....16527034#Hvor
Citera
2023-08-25, 20:23
Medlem
Citat:
Hvis man ser på tidslinjen i de to sitatene av innlegg under, kan noe slikt som jeg skisserte i innlegget over ha skjedd i forbindelse med denne brannen "Hønefoss Feb 2022 - Brann i nok en betongbil."
når denne hendelsen med overfall skjedde 1 år etter (hvis han feks hadde fått 1 års tidsfrist på å betale de eventuelle pengene som noen mente å ha krav på)? Tønsberg Mars 2023 - JAH blir overfalt utenfor hjemmet sitt, to 50 år gamle utenlandske menn ble pågrepet, men senere sluppet fri på grunn av mangel på bevis. Mennene hadde adresse i Norge.
(Var det eventuelt slik at feil personer ble pågrepet?)
Politiet bør i så fall se nøye på hvem han hadde kontakt med i tiden før og etter brannen Feb 2022.
Det er merkelig ja at det eskalerte så voldsomt i sommer når tidsspennet mellom de første episodene er såpasst stort. Utenlandske menn kan passe med betongsaken, siden det her var aktører i et større utenlandsk nettverk. Kriminelle aktører opperer gjerne med tidsfrister, og selger også gjeld til andre som skal inndrive og det med renter. Kanskje det startet som noe relativt lite, men så ble JAH fanget i et større nettverk en lastebilsjåfør og influencer fra Hønefoss ikke forstod rekkevidden av. Jeg har også merket meg at den tidligere kollegaen han startet opp med ikke har uttalt seg noe, og blir nysgjerrig på hvorfor de skilte lag og hvordan JAH fikk det nye firma til å bli en "Gaselle bedrift"
Citera
2023-08-25, 20:25
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Det er kanskje litt «fringe», men det kan vel heller ikke utelukkes at JAH ble drept et helt annet sted, for så av en eller annen grunn bli fraktet til stedet hvor han ble funnet.

Kart-notifikasjonen kan ha blitt sendt med overlegg for å villede av den eller de som eliminerte han, etter å ha fått tilgang til telefonen ved makt i forkant.

Det kan forklare at skuddsår ikke umiddelbart var så åpenbart, dvs skutt i hodet f.eks fremfor å ha blitt skutt et annet sted og omkommet av blodtap.

Veldig komplekst målt mot handlingsmønster og nivå på de øvrige handlinger som er blitt kjent, slik som tagging og forsikringssvindel.

Men det virker som om det er nok timer mellom siste sikre observasjon og når han ble funnet død for å dra i land en slik øvelse, spesielt om det er planlagt.

Planlagt rimer igjen dårlig mot at bil og lik ikke er forsøkt skjult.

Minner om mitt innlegg #315.

Synd det ikke er mulig for en tråd-mod å lage «pinned posts» eller generelt «upvote» på FB.

Her er det mulig å lese seg opp for så vidt, men i større populære tråder er det håpløst.
Citera
2023-08-25, 20:32
Medlem
Episode 3 av Avhørt var merksnodig. Enten manglet de innhold eller så var episoden designet av hensyn til Politiets etterforskning.

Viktigste er at saken blir oppklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Jeg forstår det slik i artikkelen på NRK nå som at han ikke nødvendigvis har blitt drept på det området i det hele tatt. At han og bilen kanskje har blitt "hensatt" der i etterkant.

– Spørsmålet om hvorfor han var der er svært essensielt for oss, sier politiadvokat Tine Henriksen til NRK."

Takk. Hvis GM fraktet JAH (død eller levende) til åstedet, så har jeg en teori om at GM fraktet JAH til åstedet i JAHs bil og at GM dro fra åstedet til fots eller med en motorsykkel eller sykkel eller et annet transportmiddel som GM hadde plassert i nærheten av åstedet på forhånd.

Jeg redigerte forrige innlegg og skrev dette:
Jeg har ikke lest noe om at politiet har fastslått at det var Jonas. Kanskje det var slik at Jonas ikke hadde hverken inngående eller utgående telefonsamtaler den siste tiden før pin-en ble sendt? Han brukte vel å være aktiv på TikTok, så hvis han plutselig ikke var aktiv der så kan kanskje det også si noe om når forbrytelsen skjedde? Kan det tenkes at GM angrep JAH og fraktet han i live til åstedet i JAHs bil for deretter å sende pin fra JAHs mobil og deretter begå drapet?
Hvis det var slik, så kanskje GM sendte pin-en for å "bevise" at JAH var i live på det tidspunktet og for å "bevise" at JAH selv hadde kjørt til åstedet?
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-25 kl. 20:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Minner om mitt innlegg #315.

Synd det ikke er mulig for en tråd-mod å lage «pinned posts» eller generelt «upvote» på FB.

Her er det mulig å lese seg opp for så vidt, men i større populære tråder er det håpløst.

Allt är möjligt just nu. Det är även möjligt att bristen på spår utanför bilen gör att man inte utesluter annan brottsplats. Och blev han skjuten I bilen kommer det självklart inte finnas många spår utanför. Men att han ska ha mördats någon annanstans för att mördaren sen ska ha skickat en pin till någon låter extremt långsökt.
Citera
2023-08-25, 20:35
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Det er merkelig ja at det eskalerte så voldsomt i sommer når tidsspennet mellom de første episodene er såpasst stort. Utenlandske menn kan passe med betongsaken, siden det her var aktører i et større utenlandsk nettverk. Kriminelle aktører opperer gjerne med tidsfrister, og selger også gjeld til andre som skal inndrive og det med renter. Kanskje det startet som noe relativt lite, men så ble JAH fanget i et større nettverk en lastebilsjåfør og influencer fra Hønefoss ikke forstod rekkevidden av. Jeg har også merket meg at den tidligere kollegaen han startet opp med ikke har uttalt seg noe, og blir nysgjerrig på hvorfor de skilte lag og hvordan JAH fikk det nye firma til å bli en "Gaselle bedrift"

Det er ikke sikkert det var en gaselle-bedrift nå i sommer. I likviditetsforstand er det et hav mellom siste offentlige tilgjengelige tall pr 31.12.22 og i dag.

Bygg og anlegg har rett og slett gått på trynet i mellomtiden og jeg mistenker at det er mange desperate private små bedrifter landet rundt.
Citera
2023-08-25, 20:38
Medlem
Litt rart om denne taggingen ikke skal ha noen som helst forgreining til drapet.. Så tilfeldig er ikke verden. Med mindre taggingen er myntet til en annen Jonas.
Citera
2023-08-25, 20:53
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Takk. Hvis GM fraktet JAH (død eller levende) til åstedet, så har jeg en teori om at GM fraktet JAH til åstedet i JAHs bil og at GM dro fra åstedet til fots eller med en motorsykkel eller sykkel eller et annet transportmiddel som GM hadde plassert i nærheten av åstedet på forhånd.

Jeg har ikke lest noe om at politiet har fastslått at det var Jonas. Kanskje det var slik at Jonas ikke hadde hverken inngående eller utgående telefonsamtaler den siste tiden før pin-en ble sendt? Han brukte vel å være aktiv på TikTok, så hvis han plutselig ikke var aktiv der så kan kanskje det også si noe om når forbrytelsen skjedde? Kan det tenkes at GM angrep JAH og fraktet han i live til åstedet i JAHs bil for deretter å sende pin fra JAHs mobil og deretter begå drapet?
Hvis det var slik, så kanskje GM sendte pin-en for å "bevise" at JAH var i live på det tidspunktet og for å "bevise" at JAH selv hadde kjørt til åstedet?

Det er en interessant antakelse, da bør det jo i tilfelle også finnes biologiske spor fra GM i bilen. Det er jo et tidsvindu her, som snevrer inn muligheten for å gå altfor omstendelig til verks når det gjelder rengjøring av bilen.

En annen ting som også er litt uklart er om det var tydelig at JAH omkom som følge av skuddskadene, eller om det fantes andre skader eller omstendigheter.
Som kunne så tvil om det før det hadde blitt utført en eller flere handlinger mot JAH som også kunne ha ført til at han døde.

Jeg leser det som at politiet kun har bekreftet at han er funnet død. Og at han var skutt. Altså drept. Ikke at de har bekreftet at han ble drept av et/flere skudd?

Jeg har også tenkt i samme baner som deg når du skriver om pin på kartet.
Citera
2023-08-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan

Jeg tenker at du forstår det rett.

Vet du om "tidligere kollega" (omtalt i Dagbladet-artikkelen) var daværende kollega som JAH var kollega med på sin siste arbeidsplass?

Jeg forstår ikke hvorfor vedkommende slår fast at "- Han ble lurt til den hytta for en jobb".

"23.08.2023. "Dagbladet kjenner identiteten hans, men han ønsker ikke å stå fram med navn."
"Som Dagbladet tidligere har omtalt, har flere fortalt at de hørte 14 skudd i området hvor den aktuelle hytta ligger. Dette skal ha funnet sted mandag ettermiddag, tre dager før politiet mener Henriksen ble drept.
Ifølge hans tidligere kollega skal dette ha vært før 30-åringen selv ankom hytta. Dette skal først ha skjedd torsdag.
- Han ble lurt til den hytta for en jobb, men det var først på torsdag, samme dag som han ble funnet. Han hadde avtalt å møte en annen bare timer seinere, men dukket aldri opp, forteller vennen."
(FB) Mordet på Jonas Henriksen, Ringerike, Norge (2023-08-19)
Citera
2023-08-25, 20:58
Medlem
Citat:

Hvis det er sånn at du har en teori om hva som er skjedd så får du begrunne hvorfor før du fortsetter med fantasiene dine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in