2023-08-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hva tenker dere om denne hypotesen, postet i innlegg nr 64 her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/...ge/4/#comments
? (Se spoiler. Innlegget blir nok ikke stående i lang tid på KG)
ikke den dårligste hypotesen dette, det må være noe mer enn den forsikringssaken slik JAH har fremlagt denne saken, og det skal litt til for at en vanlig tulling fra Hønefoss skyter en person, at flere i nærmiljøet, smågangstere/pøbler har latt seg involvere mot betaling er mer forståelig, men at de kun er rekruttert av utenforstående østeuropeere er heller ikke helt logis, en sammenblanding av lokale i et større nettverk virker derfor mest logisk, men klart, folk slutter aldri å overraske og misunnelsen på småplasser er stor, noen mente det mulgiens ikke var plass til flere i samme bransje og det e rikke utenkelig at JAH har tråkket ned noen på sin vei opp
Citera
2023-08-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
ikke den dårligste hypotesen dette, det må være noe mer enn den forsikringssaken slik JAH har fremlagt denne saken, og det skal litt til for at en vanlig tulling fra Hønefoss skyter en person, at flere i nærmiljøet, smågangstere/pøbler har latt seg involvere mot betaling er mer forståelig, men at de kun er rekruttert av utenforstående østeuropeere er heller ikke helt logis, en sammenblanding av lokale i et større nettverk virker derfor mest logisk, men klart, folk slutter aldri å overraske og misunnelsen på småplasser er stor, noen mente det mulgiens ikke var plass til flere i samme bransje og det e rikke utenkelig at JAH har tråkket ned noen på sin vei opp
Takk. Jeg kom til å tenke på: Hva hvis JAH var involvert i smugling og bilen var fylt opp med penger eller andre verdier som han hadde fått i oppdrag å smugle, og JAH fjernet verdiene fra bilen og gjemte verdiene unna før brannen, og hvis JAH deretter informerte den eventuelle oppdragsgiveren om at pengene/de andre verdiene brant opp? Den eventuelle oppdragsgiveren ville vel da mene at JAH skyldte han penger for de verdiene som brant opp (eller "brant opp"). Oppdragsgiveren kan vel i et slikt scenario ha hatt mistanke om at verdiene hadde blitt gjemt unna før brannen?

Dette med den grå Toyotaen kan være en tilfeldighet. Men det bør vel uansett undersøkes av politiet om JAH hadde kontakt med noen i det smuglermiljøet (se sitat fra artikkel i sitat under) i forkant av betongbilbrannen?
Citat:
Enig. Brukeren som skrev innlegg nr 77 i den tråden som jeg linket til ( https://forum.kvinneguiden.no/topic/...ge/4/#comments ), skrev bl.a. dette:
" https://www.nrk.no/norge/smuglet-tit...ler-1.16455466
JAH hadde en betongbil som gikk for Norbetong. Kan han ha vært innblandet i denne saken på noen måte?"
og dette:
"Det opplyses i podcast nr 2 at mennene som overfalt JAH i Tønsberg kjørte en grå-beige Toyota Avensis. I pengesmuglesaken jeg linker til her, nevnes en grå Toyota."
En annen artikkel om den nevnte smuglersaken:
"4. juli 2023 kl. 11:58. Smuglet flere titalls millioner i betongbil – fem menn dømt for hvitvasking. Etter tips fra norsk politi, fant svenske tollere 40 millioner gjemt i en betongbil, samt en annen lastebil. Fem menn ble tiltalt for hvitvasking, og i dag kom dommen. Fire tyrkiske menn er dømt til tre års fengsel. De utvises også fra Sverige. En mann bosatt i Sverige dømmes til tre år og seks måneders fengsel."
"Politiet mener pengene stammer fra kriminell virksomhet. I den norske saken er 17 personer siktet, noen av dem for hvitvasking av 38 millioner kroner."
https://www.nrk.no/nyheter/smuglet-f...ing-1.16471145
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-25 kl. 12:01.
Citera
2023-08-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticXII
Syntes det mye rart i denne saken. Virker på meg som om Jonas var en luring som sjeldent fortalte sannheten. Kjøper ikke at noen andre tilfeldigvis har begynt å tenne på alt rundt ham som hevn.

Den første brannen/bobilen: Dette tror jeg er eier av bobilen og Jonas som har gjort for å heve forsikringspenger på den gamle bobilen. Det at de ikke hadde forsikring på lageret gjør at politiet ikke mistenker dem. Men de kan f.eks ha fjernet det meste av dyrt verktøy kvelden før sånn at de egentlig ikke tapte noe av stor verdi.

Brannen i sement lastebilen: Nå har Jonas sett hvor enkelt vennen med bobilen fikk igjen på forsikringen så ideen om bilbrann er nå en løsning på fremtidige økonomiske problemer. Jonas sier i podcasten Avhørt at han hadde pusset opp lastebilen for 300 000,- og at han kan dokumentere at den var verdt 700 000,- sånn at han tapte på at den ble brent opp. For meg er dette en av flere steder der jeg syntes man åpenbart hører på han at han lyver(men det er kanskje bare meg?). Jeg kan se for meg følgende scenario: Jonas oppdager en eller annen fatal feil på lastebilen før han skal vise den til en potensiell kjøper. Han har fikset den opp selv sier han. Et gammelt vrak av en lastebil som nå har blitt helt restaurert og skal selges for 700 000,-. Enten det eller så har han visst om denne feilen på bilen i lengre tid og som gjør den i praksis verdiløs. Han fikser den opp kosmetisk, legger ut annonse av den for salg og avtaler til og med en visning. Så får han den tent på og hever forsikringspenger med annonsen av bilen som delvis bevis på hvilken verdi den har.

Har en følelse av at Jonas har rotet seg bort i noe som gjør at han og de involverte skyldte mye penger til feil folk. Salget/brannen av lastebilen skulle dekke dette. Men så har Jonas brutt avtaler og fått kalde føtter. Begynt å fortelle en historie til politiet og andre hvor han selv fremstår helt uskyldig. Dette har provosert og eskalert

Denne betongbilen fikk litt før dette tekniske problemer og all betongen stivnet inne i trommelen. Jonas hevdet i en annen podcast at det ville koste 300 000,- og få fikset dette (ved å bytte trommel etc), men i stedet skal de ha hakket ut betongen igjen. Beløpet han nevner brukt på "oppussing" kan ha sammenheng med dette, selv om det ikke var en oppgradering, kun reparasjon.

Bilen kan ha likevel vært så skadet at forsikringssvindel var den gunstigste løsningen
Citera
2023-08-25, 11:42
Medlem
Citat:

Ikke sikkert at tagging etc og drapet har noen sammenheng. Han kan hatt problemer med ulike miljøer
Citera
2023-08-25, 12:00
Medlem
Plot twist: Noen bak podcasten Avhørt så sitt snitt til å skape blest rundt podcasten etter samtalene med Jonas..
Citera
2023-08-25, 12:16
Medlem
Citat:
Takk. Jeg kom til å tenke på: Hva hvis JAH var involvert i smugling og bilen var fylt opp med penger eller andre verdier som han hadde fått i oppdrag å smugle, og JAH fjernet verdiene fra bilen og gjemte verdiene unna før brannen, og hvis JAH deretter informerte den eventuelle oppdragsgiveren om at pengene/de andre verdiene brant opp? Den eventuelle oppdragsgiveren ville vel da mene at JAH skyldte han penger for de verdiene som brant opp (eller "brant opp"). Oppdragsgiveren kan vel i et slikt scenario ha hatt mistanke om at verdiene hadde blitt gjemt unna før brannen?

Dette med den grå Toyotaen kan være en tilfeldighet. Men det bør vel uansett undersøkes av politiet om JAH hadde kontakt med noen i det smuglermiljøet (se sitat fra artikkel i sitat under) i forkant av betongbilbrannen?
Hvis man ser på tidslinjen i de to sitatene av innlegg under, kan noe slikt som jeg skisserte i innlegget over ha skjedd i forbindelse med denne brannen "Hønefoss Feb 2022 - Brann i nok en betongbil."
når denne hendelsen med overfall skjedde 1 år etter (hvis han feks hadde fått 1 års tidsfrist på å betale de eventuelle pengene som noen mente å ha krav på)? Tønsberg Mars 2023 - JAH blir overfalt utenfor hjemmet sitt, to 50 år gamle utenlandske menn ble pågrepet, men senere sluppet fri på grunn av mangel på bevis. Mennene hadde adresse i Norge.
(Var det eventuelt slik at feil personer ble pågrepet?)
Politiet bør i så fall se nøye på hvem han hadde kontakt med i tiden før og etter brannen Feb 2022.
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Det er mange ting som skurrer litt her, først og fremst hvorfor JAH var ved denne hytta ute i skogen, uten at han har noen kobling til denne eller dennes eier(e) såvidt jeg kan se. Om han har opplevd så mange skremmende og truende hendelser, så er det litt unaturlig å reise alene ut i "svarte skogen", der det nesten ikke er dekning på telefonen heller. Normalt sett så er veien inn hit låst med bom, men låsen har vært borte en tid. Politiet spekulerer i om han kan ha blitt lurt dit på et falsk jobboppdrag.
Nrk skriver også at politiet sier at ulike undersøkelser gjør at de begynner å danne seg et bilde av åstedet, men de ønsker ikke å si noe om hvor det er i forhold til funnstedet.

https://www.nrk.no/osloogviken/polit...tta-1.16524922

Tidslinje:

Hønefoss Juli 2021 - Brann i campingbil utenfor industribygget til JAH. Brannen startet trolig ved hjelp av brannbomber.
Hønefoss Sept 2021 - Brann i betongbil i Vestsiden pukkverk, politiet mistenker forsikringssvindel. JAH er ikke mistenkt.
Hønefoss Feb 2022 - Brann i nok en betongbil.
Tønsberg Mars 2023 - JAH blir overfalt utenfor hjemmet sitt, to 50 år gamle utenlandske menn ble pågrepet, men senere sluppet fri på grunn av mangel på bevis. Mennene hadde adresse i Norge.
Tønsberg Juni 2023 - Noen kaster stein mot boligen til JAH, knuser en rute. Det er også sprayet maling på bilen og dekkene blir punktert.
Hønefoss Juni 2023 - En bil blir tilgriset med spraymaling, og en annen bil er punktert. Dette er på firmaets adresse.
Hønefoss Juni 2023 - En av JAHs ansatte får bilen tilgriset med maling. Vedkommende bor på en eiendom som er eid av JAH.
Hønefoss Juli/August 2023 - Flere steder, avisene nevner 8, blir tagget med "Tyster Jonas" og "Homo Arne" i Hønefossområdet.
Nes i Ådal Mandag 14 Aug 2023 - 14 raske skudd høres av en nabo til hytta som senere skal bli funnstedet, det er ennå ikke verifisert hvor skuddene kom fra.
Nes i Ådal Torsdag 15 Aug 2023 - Politiet får melding fra JAHs venn om at han er funnet død klokken 17.00. Dette etter at vennen ble bekymret og reiste for å se etter JAH.

Citat:
Tidslinje postet i innlegg nr 77 her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/...ge/4/#comments

"Jeg har kikket litt nærmere på saken, og funnet denne tidslinjen. Jeg stusser over oppholdet mellom brannene, og den hyppige trakasseringen som starter med overfallet 9. mars 2023:

25. juli 2021: Brann i bobil.
24. september 2021: Brann i betongbil.
6. desember 2021: JAH er på Åsted Norge og forteller om brannene.
27. februar 2022: Brann i bergingsbil / krokbil.
5. mars 2022: JAH forteller om saken i lokalavisen Ringerikes Blad.
24. mars 2022: To personer siktes for forsikringssvindel, men løslates og saken henlegges.

Så går det et helt år, uten at det skjer noe. Men så, etter et år, begynner det plutselig å skje saker hver måned:

9. mars 2023: JAH blir overfalt av to menn, og banket opp utenfor hjemmet i Tønsberg.
10. mars 2023: JAH forteller om saken anonymt i lokalavisen Tønsberg Blad.
18. april 2023: JAH skriver på Facebook at motorsykkel og bil er forsøkt påtent utenfor hjemmet.
18. mai 2023: Firmabil blir sprayet ned / tagget ned.
4. juni 2023: Vinduer på leiligheten i Tønsberg blir knust, og dekkene på bilen utenfor punktert. Samme natt blir bilen til en ansatt tagget ned i Hønefoss, dekkene blir også punktert på den.
26. juni 2023: JAH skriver på Facebook at han utlover dusør på 50.000 kroner hvis noen har opplysninger i saken. Han legger ut overvåkningsbilder han har tatt.
31. juli 2023: Det blir tagget «TYSTER JONAS» over hele byen, minst 8 forskjellige steder.
3. august 2023: Vindu i leiligheten blir knust. Overvåkningsvideo fanger opp steinkastingen.
7. august 2023: Firmabil blir tilgriset med maling.
17. august 2023: JAH blir funnet drept. "
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-25 kl. 12:33.
Citera
2023-08-25, 12:17
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Min innsikt i TikTok er minimal, så jeg lurer på om noen orker å gi en liten briefing på hva det kommersielle aspektet til en bruker som JAH er?

Altså en trofast følgerskare på ca 50’ og en publiseringssekvens som jeg ikke kjenner til.

Og er 50’ «bra» etter norsk målestokk?
Ja, 50’ er bra i Norsk målestokk og det gir mulighet til å tjene penger gjennom merkevarer, sponsorer, live sendinger og «tips» fra følgere. Vet ikke om han tjente penger på TikTok, antagelig vis ikke basert på de få videoene jeg har fått tid til å se på. Men 50’ følgere kunne sikkert ført til misunnelse fra enkelte. Hvem vet.

Flere på TikTok som gir sine støtteerklæringer til han og håper politet løser saken.
Citera
2023-08-25, 12:42
Medlem
Citat:
Enig i at det må være noe mer enn den forsikringssaken. Hva tenker du om det jeg skrev i innlegg 570? (FB) Mordet på Jonas Henriksen, Ringerike, Norge (2023-08-19)
Citera
2023-08-25, 12:46
Medlem
Nå har mr Rash*d fra Drammen skrevet en stjerne på Henriksen solut*on på Google anmeldelser i tillegg. Dette har skjedd etter hans død. Dette i tillegg til latter emojii som jeg la merke til her om dagen, også etter hans død. Han er tydeligvis sint på han for noe..

Han driver med slag av bil virker det som og mulig noe eiendom utleie.

Burde jeg tipse politiet om han her fyren eller tror dere politi allerede er på saken og følger med?

*i
Citera
2023-08-25, 12:47
Medlem
Intervju med bestekompisen til JAH:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...nell/15986700/
Citera
2023-08-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderingwoman
Nå har mr Rash*d fra Drammen skrevet en stjerne på Henriksen solut*on på Google anmeldelser i tillegg. Dette har skjedd etter hans død. Dette i tillegg til latter emojii som jeg la merke til her om dagen, også etter hans død. Han er tydeligvis sint på han for noe..

Han driver med slag av bil virker det som og mulig noe eiendom utleie.

Burde jeg tipse politiet om han her fyren eller tror dere politi allerede er på saken og følger med?

*i
Jeg mener at det er veldig bra og viktig om du og andre tipser politiet om slike ting og andre ting, i tilfelle politiet ikke har oppdaget det selv.

Jeg mener også at det er bra om noen ønsker formidle hypoteser til politiet. Bl.a. eventuelt det som er skrevet her:
Innlegg nr 566 (FB) Mordet på Jonas Henriksen, Ringerike, Norge (2023-08-19)
Innlegg nr 570 (FB) Mordet på Jonas Henriksen, Ringerike, Norge (2023-08-19)
Senast redigerad av z-z-z 2023-08-25 kl. 12:59.
Citera
2023-08-25, 13:03
Medlem
Citat:
Jeg mener at det er veldig bra og viktig om du og andre tipser politiet om slike ting og andre ting, i tilfelle politiet ikke har oppdaget det selv.

Jeg mener også at det er bra om noen ønsker formidle hypoteser til politiet. Bl.a. eventuelt det som er skrevet her:
Innlegg nr 566 (FB) Mordet på Jonas Henriksen, Ringerike, Norge (2023-08-19)
Innlegg nr 570 (FB) Mordet på Jonas Henriksen, Ringerike, Norge (2023-08-19)

Politiet trenger konkrete tips, ikke noens hypoteser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in