2023-08-20, 15:17
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Redan att falla till 1880 som OMXS30 hade 1 nov 2022 känns ju osannolikt med tanke på den enorma hypen sedan dess. Men det är ju absolut minimum, samma som i februari 2020 dagarna innan corna när absolut allt i världen såg positivt ut: Kina, energin, Apple osv osv.

Om 1880 nås så tänker jag mig därefter en "vanlig krasch" som bör vara minst 20% till.

För att få en värre krasch krävs något riktigt läskigt t.ex Kina-krig, att ett helt stort land som England eller Japan defaultar, några jättebanker går omkull eller liknande. Black Swan-händelser är helt omöjliga att förutsäga. men jag tror aldrig antalet potentiella Black Swan någonsin varit större i hela världshistorien. Så jag ligger kvar i mina xact bear. Jag har dock inte köpt på mig fler.

Nasdaqs AI-bubbla är en bubbla och om topp-7-företagen går ner till sin vanliga värdering från 2022 som redan den var extremt hög så sjunker nasdaq med minst 20% bara på dem, en liten krasch. Vid IT-bubblan 2001 sjönk nasdaq 70-80%.

Du verkar veta vad du talar om. Fick ett litet arv i våras och det la jag in på sparcertifikat till 3,50 % - ok, lägre än inflationen men bättre än en uppblåst börs klarat sig, vad tror du, var väl inte helt fel?

Även guld tappat, verkar som om allt tappar...
Citera
2023-08-20, 15:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Du verkar veta vad du talar om. Fick ett litet arv i våras och det la jag in på sparcertifikat till 3,50 % - ok, lägre än inflationen men bättre än en uppblåst börs klarat sig, vad tror du, var väl inte helt fel?

Guld är komplicerat, tätt knutet till USD som har rekordhög nivå pga alla problem i världen. Jag såg en massa guld- och silver-kanaler på youtube ett tag (googla) och visst är guld nära ATH men känns ändå inte särskilt hett. Men om man tror på en större katastrof typ Kina-krig så ska man naturligtvis äga fysiskt guld. Guld är att korta alla globala katastrofer och alla valutakatastrofer.

Ingenting är inberäknat i dagens svenska börskurser. Inte 3-dubblad ränta, inte att Kina faller som ett korthus, inte att USA har 33 trillion USD i statsskuld, inte att vi blixtsnabt kan få energikris igen, inte den tyska recessionen osv. Jag känner mig säker på mina Bear, men det är ändå inte ett råd till andra. Börsen har trots allt gått upp 5% i år och det känns för mig helt sjukt.
Citera
2023-08-20, 15:34
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Guld är komplicerat, tätt knutet till USD som har rekordhög nivå pga alla problem i världen. Jag såg en massa guld- och silver-kanaler på youtube ett tag (googla) och visst är guld nära ATH men känns ändå inte särskilt hett. Men om man tror på en större katastrof typ Kina-krig så ska man naturligtvis äga fysiskt guld. Guld är att korta alla globala katastrofer och alla valutakatastrofer.

Ingenting är inberäknat i dagens svenska börskurser. Inte 3-dubblad ränta, inte att Kina faller som ett korthus, inte att USA har 33 trillion USD i statsskuld, inte att vi blixtsnabt kan få energikris igen, inte den tyska recessionen osv. Jag känner mig säker på mina Bear, men det är ändå inte ett råd till andra. Börsen har trots allt gått upp 5% i år och det känns för mig helt sjukt.

...men sjunkit sedan i maj... både breda index och OMX30, känns också som att fallhöjd så att säga finns kvar...???
Citera
2023-08-20, 15:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
...men sjunkit sedan i maj... både breda index och OMX30, känns också som att fallhöjd så att säga finns kvar...???
OMSX har gått upp i år. Det finns absolut ingenting i världen eller Sverige som ser bättre ut än 1 jan 2023 så något är alltså fel.
Citera
2023-08-20, 15:40
Medlem
Jordbävning i San Francisco och Tokyo samtidigt.... Det skulle räcka långt.

Borde komma snart dessutom.
Citera
2023-08-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jordbävning i San Francisco och Tokyo samtidigt.... Det skulle räcka långt.

Borde komma snart dessutom.
Ska man vänta på extraordinära händelser så får man nog grått hår tillslut och då blir det nog aldrig någon investering.
Det finns alltid något skit som flyger omkring.
Citera
2023-08-25, 20:19
Bannlyst
Citat:

Har du låst pengarna ett år då för att få 3,5%?
Citera
2023-08-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Har du låst pengarna ett år då för att få 3,5%?

Du behöver inte låsa pengarna för att få denna nivå av ränta på sparkonto. På Avanza har jag en del på Nordax sparkonto, 3.45% ränta. Ingen bindningstid samt fria uttag.

Snabb googling visar att det finns ännu bättre alternativ. Lunar bank har 3.75% ränta utan bindningstid och med fria uttag.

I våras var 3.5% säkerligen i det högre segmentet dock.
Citera
2023-08-26, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Du behöver inte låsa pengarna för att få denna nivå av ränta på sparkonto. På Avanza har jag en del på Nordax sparkonto, 3.45% ränta. Ingen bindningstid samt fria uttag.

Snabb googling visar att det finns ännu bättre alternativ. Lunar bank har 3.75% ränta utan bindningstid och med fria uttag.

I våras var 3.5% säkerligen i det högre segmentet dock.
Ok låter inte så dumt men jag hade hellre valt en obligationsfond med lite högre risk med tanke på läget.
Citera
2023-08-31, 16:24
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Nu kan det plötsligt bli intressant, den gamla räven Burry har haft rätt många gånger tidigare och nu verkar han verkligen säker på sin sak.
https://www.cnn.com/2023/08/15/investing/michael-burry-stock-market-crash/index.html

Uppföljning: Två veckor senare vågar jag tro att Burry skakar i bootsen, börsen går inte i hans ärenden nu och det ser ljust för alla optimister.

Apple drar som vanligt och de som kortat amerikansk tech och Tesla har börjat jaga extrapriser hos Lidl.
Citera
2023-09-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Uppföljning: Två veckor senare vågar jag tro att Burry skakar i bootsen, börsen går inte i hans ärenden nu och det ser ljust för alla optimister.

Apple drar som vanligt och de som kortat amerikansk tech och Tesla har börjat jaga extrapriser hos Lidl.
Vi vet inte om bästa herr Burry ligger kvar i den positionen ens. Blir nog ingen krasch än på ett slag är min känsla.
Citera
2023-09-03, 07:18
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vi vet inte om bästa herr Burry ligger kvar i den positionen ens. Blir nog ingen krasch än på ett slag är min känsla.

Sant, han hade rätt en gång men den som gissar tillräckligt många gånger får rätt ibland 😝

Däremot kan de håsade ai- och techbolagen komma ner till mera realistiska nivåer och gamla värdeboloag inom energi och råvaror kan bli bra investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in