2023-08-25, 11:29
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Danska Tipsbladet (som i sin tur hänvisar till Daily Mail) skriver att nio spelare kan (eller kommer) lämna Arsenal.

Tierney påstås vara nära en övergång till R Sociedad (vilket jag inte fattar alls - var det inte honom som påstods vara en 'future captain' för bara ett par säsonger sen?)
Övriga åtta som nämns:
Balogun (men en Nketiah ska minsann stanna kvar, men kanske fler pengar att hämta i en Balogun-transfer än en Nketiah-ditto..... )
Gabriel (verkar bara dumt att sälja honom)
Tomiyasu (tjaaaa....)
Holding (det förstår man iofs)
Lokonga (samma som Holding.....)
Cedric (se Holding/Lokonga)
Pepe (spektakulär dålig transfer av Arteta/Edu - hade aldrig hänt i Wenger/Dein-tiden va'?)
Tavares (se Holding/Lokonga/Cedric)

Holding, Lokonga, Cedric o Tavares bör man kunna hitta andra klubbar till (om dom vill iväg)
Pepe lär man få dras med ännu en tid.....måste göra ont att skicka iväg lön till en spelare som knappt gör skäl för den.....
Balogun/Tierney ser ut att vara så gptt som 'done deals' (trist, men Arteta/Edu vet givetvis vad dom gör - eller??)
Tomiyasu.......ingen aning......
Citera
2023-08-25, 11:46
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Gällande summan så är det nog så enkelt att de som behöver en anfallare och kan betala den summan vi tycker Arsenal borde få (typ 50) är klubbar som nog Arsenal inte är så sugna att sälja till, Tottenham och Chelsea.

38 är helt ok ändå och jag är rätt säker på att man får in en vidareförsäljningsklausul som ger lite mer om han tar de steg man tror att han ska göra och blir en världsklassanfallare om några år.

Sant, och samtidigt är jag lättad att varken Chelsea eller Tottenham fick honom. Tar hellre en liten mindre summa än att se honom potentiellt glänsa i en rivalklubb.

En vidareförsäljningsklausul hade ju varit trevligt. Jag hade kanske velat se en återköpsklausul också, om han fortsätter visa upp sin kvalité i Frankrike. Tvivlar dock på att Arsenal vill det, isåfall är det mer troligt med vidareförsäljningen.
Citera
2023-08-25, 11:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Danska Tipsbladet (som i sin tur hänvisar till Daily Mail) skriver att nio spelare kan (eller kommer) lämna Arsenal.

Tierney påstås vara nära en övergång till R Sociedad (vilket jag inte fattar alls - var det inte honom som påstods vara en 'future captain' för bara ett par säsonger sen?)
Övriga åtta som nämns:
Balogun (men en Nketiah ska minsann stanna kvar, men kanske fler pengar att hämta i en Balogun-transfer än en Nketiah-ditto..... )
Tomiyasu (tjaaaa....)
Pepe (spektakulär dålig transfer av Arteta/Edu - hade aldrig hänt i Wenger/Dein-tiden va'?)

Holding, Lokonga, Cedric o Tavares bör man kunna hitta andra klubbar till (om dom vill iväg)
Pepe lär man få dras med ännu en tid.....måste göra ont att skicka iväg lön till en spelare som knappt gör skäl för den.....
Balogun/Tierney ser ut att vara så gptt som 'done deals' (trist, men Arteta/Edu vet givetvis vad dom gör - eller??)

Det var inte Arteta/Edu som värvade Pepe, värvningen skedde av Emery...

Problemet med Tierney är att Arteta inte vill ha klassiska ytterbackar utan det ska vara inverterade ytterbackar. Tierney är en jävligt bra kantspringare och försvarare men funkar inte som mittfältare i speluppbyggnaden. Det går inte att ogilla honom, men tyvärr passar han inte in i Artetas system. Särskilt inte nu när Timber blev skadad för i och med honom fanns en öppning för att Timber är den inverterade och Tierney kansspringaren på andra sidan.
Om han säljs/lånas ut blir det dock väldigt tunt med ytterbackar... Men ändå, Zhinko, Kiwior, Tomi och White (samt Partey som ju verkar spela där nuförtiden)

Gabriel och Tomi kommer inte att säljas, det är bara skvaller utan värde.
Citera
2023-08-25, 11:53
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Undrar lite om Arteta kan hänga med i allt som händer, dels bygga ett framtidens Arsenal och även skapa resultat här och nu (dvs denna säsongen) - när man ser honom på sidlinjen ger han inte alls samma intryck av lugn, överblick som en Wenger. Ej heller verkar han ha en Grahams konsekvens (som ju rätt tidigt hittade sin formel och höll fast vid den....the arsenal-back-four och allt det där)

Placerar Arteta sist av dom tre - ett mästerskap eller en Europatitel behöver han som minst för att komma upp i klass med Wenger/Graham.
Jag var faktisk på Highbury (ej Arsenal-fan) då Graham kom tillbaka (manager för Leeds) och välkomsten var extremt imponerande - tydligt att Arsenal-fans höll (och kanske gör det fortfarande) Graham väldigt högt.
Citera
2023-08-25, 11:59
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean

Övriga åtta som nämns:
Tomiyasu (tjaaaa....)

Gabriel har Arteta redan sagt att han inte kommer lämna, anledningen att han inte startat är för att Arteta testat nya formationer och experimenterat med laget.

Tomiyasu kommer inte lämna, kan spela lite överallt och gnäller inte över tid på bänken.

Tierney kan jag tänka mig vill spela mer, en underbar karaktär men han funkar inte riktigt med nya taktiken. Handlar ju om ett lån till Sociedad så vem vet vad som händer när han är tillbaks.

Balogun har självsäkert sagt innan säsongen att han vill vara i ett lag där han är i princip garanterad startplats. Inte den attityden Arteta vill ha. Sen tycker jag själv att han inte funkar lika bra som Nketiah. Han påminner mer om en klassisk 9a, lite som Auba.

Pepe/klubben förhandlar med en saudiklubb. F.ö. så var det något skumt med hela den affären. Det var under tiden då klubben var i dåligt styre samtidigt som några superagenter hade alldeles för mycket att säga till om när det gällde värvningar. Så det var före Artetas/Edus tid.

Lokonga på väg till annan pl-klubb på lån. Bra deal för alla.

Resten vill jag bara se lämna. Kommer sakna Holding som person, inte som spelare.
Senast redigerad av jontepsg 2023-08-25 kl. 12:13.
Citera
2023-08-25, 13:46
Medlem
EnLitenFryss avatar
Mike Dean har varit med i en podcast, Up Front. Han kommenterar dåliga VAR-beslut han tagit, ett av dem mellan Chelsea Spurs för ett år sen, säsongens andra match.

Matchen står 2-1 när Spurs har hörna. Romero sliter tag i Cucurellas hår och drar till. Dean ser det på reprisen, men beslutar att låta det gå. Kane kvitterar kort efter, 2-2.

Citat:
"I missed the stupid hair pull at Chelsea versus Tottenham which was pathetic from my point of view," Dean told Up Front with Simon Jordan.

"It’s one of them where if I had my time again, what would I do? I’d send Anthony [Taylor] to the screen. I think I knew if I did send him to the screen … he’s cautioned both managers, he’s had a hell of a game, it’s been such a tough game end to end.

"I said to Anthony afterwards: ‘I just didn’t want to send you to the screen after what has gone on in the game’. I didn’t want to send him up because he is a mate as well as a referee and I think I didn’t want to send him up because I didn’t want any more grief than he already had.

"Anthony, he is big and bald and ugly enough to know if he is going to the screen he is going to the screen for a reason. If someone pulls their hair now it’s dead easy. It’s just a brainwave by me, a really bad call by me, and it kind of affected me as VAR going forward."

Här är klipp från intervjun: https://youtu.be/80cxlUu6cCY?si=IWVkAeeDHD5IB_ml&t=2960

Jag har sagt förr, jag säger igen: Tekniken gör ingen som helst nytta om domarna är för fega för att våga ta beslut.

Dean är inte ensam här. Han ser det på skärmen, inser att det blir ett jättejobbigt beslut att stå bakom eftersom det får så stora konsekvenser (Spurs kommer troligen förlora, Romero avstängd 3 matcher, redan väldigt bråkig match som blir än bråkigare). Han blundar, så hårt han bara kan.

Det förklarar en del ofattbara domslut vi ser när trots VAR tas helt fel beslut.
Citera
2023-08-25, 14:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Mike Dean har varit med i en podcast, Up Front. Han kommenterar dåliga VAR-beslut han tagit, ett av dem mellan Chelsea Spurs för ett år sen, säsongens andra match.

Matchen står 2-1 när Spurs har hörna. Romero sliter tag i Cucurellas hår och drar till. Dean ser det på reprisen, men beslutar att låta det gå. Kane kvitterar kort efter, 2-2.

Här är klipp från intervjun: https://youtu.be/80cxlUu6cCY?si=IWVkAeeDHD5IB_ml&t=2960

Jag har sagt förr, jag säger igen: Tekniken gör ingen som helst nytta om domarna är för fega för att våga ta beslut.

Dean är inte ensam här. Han ser det på skärmen, inser att det blir ett jättejobbigt beslut att stå bakom eftersom det får så stora konsekvenser (Spurs kommer troligen förlora, Romero avstängd 3 matcher, redan väldigt bråkig match som blir än bråkigare). Han blundar, så hårt han bara kan.

Det förklarar en del ofattbara domslut vi ser när trots VAR tas helt fel beslut.

Det är väldigt lätt att gömma sig i ett rum någonstans.
Kan nog vara intressant att lyssna på hela den där intervjun men jag avskyr karln och fick kväljningar direkt när jag klickade på länken... Får stålsätta mig först.
Citera
2023-08-25, 14:08
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är väldigt lätt att gömma sig i ett rum någonstans.
Kan nog vara intressant att lyssna på hela den där intervjun men jag avskyr karln och fick kväljningar direkt när jag klickade på länken... Får stålsätta mig först.

Jo. Nu fick ju Dean i princip sparken efter förra säsongen med ett antal howlers i VAR-rummet... men det är helt sjukt hur professionella domare med mängder av rutin kan ta så felaktiga beslut TROTS video-stöd.

https://www.espn.co.uk/football/story/_/id/37637751/mike-dean-dropped-selection-premier-league-var-two-months-faces-uncertain-future-sources
Citera
2023-08-25, 14:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jo. Nu fick ju Dean i princip sparken efter förra säsongen med ett antal howlers i VAR-rummet... men det är helt sjukt hur professionella domare med mängder av rutin kan ta så felaktiga beslut TROTS video-stöd.

https://www.espn.co.uk/football/story/_/id/37637751/mike-dean-dropped-selection-premier-league-var-two-months-faces-uncertain-future-sources

Inte så överraskande ändå eftersom det är människor vi pratar om, och människor fattar ibland felaktiga eller irrationella beslut, både fotbollsdomare och andra. Jag tycker att Dean förklarar det rätt bra i det bifogade citatet hur han gjorde mänskliga överväganden - som han i efterhand inser/anser var felaktiga.

Men det är också en påminnelse om att VAR aldrig kan skapa nåt slags gudomlig, allomfattande rättvisa så länge människor är inblandade. Inte ett dugg förvånande för oss VAR-skeptiker, men likväl verkar de mest hängivna VAR-förespråkarna, vilka ett par brukar dyka upp här i trådarna, fortfarande tro det. Vem vet, i framtiden kanske maskinerna fattar besluten helt själva utan mänsklig inblandning, men där är vi inte än och frågan är väl om vi verkligen vill hamna där.
Citera
2023-08-25, 14:29
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte så överraskande ändå eftersom det är människor vi pratar om, och människor fattar ibland felaktiga eller irrationella beslut, både fotbollsdomare och andra. Jag tycker att Dean förklarar det rätt bra i det bifogade citatet hur han gjorde mänskliga överväganden - som han i efterhand inser/anser var felaktiga.

Men det är också en påminnelse om att VAR aldrig kan skapa nåt slags gudomlig, allomfattande rättvisa så länge människor är inblandade. Inte ett dugg förvånande för oss VAR-skeptiker, men likväl verkar de mest hängivna VAR-förespråkarna, vilka ett par brukar dyka upp här i trådarna, fortfarande tro det. Vem vet, i framtiden kanske maskinerna fattar besluten helt själva utan mänsklig inblandning, men där är vi inte än och frågan är väl om vi verkligen vill hamna där.

Jo, men nu pratar vi ju om professionella domare mer åratal av rutin som missar solklara beslut för "det blir så stökigt om jag ska döma på det där, låt oss blunda"..

Jag vet att VAR inte blir perfekt, eftersom människor inte är perfekta. Men när man ser alla misstag som gjorts trots stöd av video tänker man lätt att "fan, placera mig i VAR-rummet, det kan i varje fall inte bli värre än det är".

Jag lutar ju ändå fortsatt åt VAR (som PL infört det i alla fall) eftersom det blir mer rätt än det blir fel. Men några av felen som gjorts är så hårresande att man blir helt perplex.
Citera
2023-08-25, 15:16
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
I didn’t want to send him up because he is a mate

Där ligger hela problemet. Snacket om att matchen skulle bli stökigare är helt perifert, för det hade väl Dean skitit i om det inte var hans polare som var tvungen att ta smällen.

Man kan inte ha polare som dömer varandra. Då blir det vänskapskorruption direkt.

Vet inte om det finns en perfekt lösning men en idé skulle ju kunna vara att låta VAR-teamen sitta i andra länder. Ha rutinerade Bundesliga-domare som sitter i Tyskland och agerar VAR åt Premier League. Och låt PL-domare agera VAR åt LaLiga och så vidare. Alla domare på den nivån talar tillräckligt bra engelska för att fixa det.
Citera
2023-08-25, 18:04
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Där ligger hela problemet. Snacket om att matchen skulle bli stökigare är helt perifert, för det hade väl Dean skitit i om det inte var hans polare som var tvungen att ta smällen.

Man kan inte ha polare som dömer varandra. Då blir det vänskapskorruption direkt.

Vet inte om det finns en perfekt lösning men en idé skulle ju kunna vara att låta VAR-teamen sitta i andra länder. Ha rutinerade Bundesliga-domare som sitter i Tyskland och agerar VAR åt Premier League. Och låt PL-domare agera VAR åt LaLiga och så vidare. Alla domare på den nivån talar tillräckligt bra engelska för att fixa det.

Precis, sparka ut varenda jävel och forma om hela skiten. Det har varit samma ruttna domare i decennier även att dom alla varit avskydda av 99% av fansen i England. Vänner skyddar vänner och så har det varit alldeles för länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in