2023-08-25, 10:54
Avslutad
Vore väldigt roligt om programledaren hade spelat ovetande, och insisterat på att vålnaden Märta utvecklade vad hon menade kopplingen är mellan stora näsor och judar.
Citera
2023-08-25, 11:04
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
https://www.expressen.se/tv/politik/forvirringen-i-svt-vet-inte-vad-du-pratar-om-overhuvudtaget/

Jag har aldrig hört en politiker tala om en specifik folkgrupps fysiska attribut, inte ens SD.
Men i Svt 30 minuter frågar Miljöpartiets Märta Stenevi programledaren "skulle du tycka att en nazist som beskrev en person med judisk härkomst som stornäst att det bara var ett neutralt...(ohörbart)."

Enligt henne själv frågar hon denna fråga för att få fram poängen att Jomsofs senaste uttalande om Islam som religion är rasistisk då det handlar om "kontexten" av hur han uttryckt sig de senaste 25 åren.

Säger detta mer om vad Stenevi har för åsikter om judar? (använder ett språkbruk som anspelar på karikatyrer av judar). Är det Stenevi som är ute på hal is och uttrycker sig rasistiskt?

Vad anser ni?

Jag tycker att hon exemplifierade bra varför det är viktigt att man förstår uttalanden i relation till sin kontext, i det hypotetiska fallet med en nazist som uttalar sig om judes näsa så måste det förstås förstås i samband med en lång antisemitisk tradition med karikatyrer av judar snarare än att vara ett helt fristående uttalande om den judiska personens kroppsliga attribut. Att tolka hennes exempel som att det handlar om hennes åsikter om judar är att missa målet helt.
Citera
2023-08-25, 11:06
Medlem
Vänstermänniskor är korkade och extremt rasistiskt och sexistiska!

Var det inte någon lärare som blev intervjuad eller var med i någon debatt i SVT för några val sedan som kritiserade SD och samtidigt pratade så gott om en av sina invandrar elever men på samma gång kallade han för svartskalle i studion flera ggr!
Citera
2023-08-25, 11:40
Medlem
Spännande att se om det väcks avgångskrav p g a av hennes uttalande. Det sker ju titt som tätt när man övertolkar vad folk säger. Då slipper man ju fokusera på verkliga problem.

För övrigt tycker jag Märta Stenevi verkar komplett galen såsom övriga i MP.
Citera
2023-08-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Okej, my bad - ber om ursäkt för mitt syrliga svar.
Denna fungerar: "Stenevi (MP) jämför Jomshofs uttalanden om islam med att kalla judar för stornäst".

Men gör som du vill, om du tycker din rubrik passar bättre - kör på

Alexander Bard förutspår att de Gröna i Tyskland skulle börja attackera Judar, så lär kanske ske.
Citera
2023-08-25, 12:26
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Många sanningar i din post. Sverige har blivit som den där kompisen som har mycket pengar men inga vänner. Man dyker upp pliktskyldigast på eventen autisten ordnar för att dricka av gratisvinet men sen drar man och roar sig med mer intressanta.

Och ja. Svensk debatteknik ligger på förskolenivå... likaså kunskapsnivå i största allmänhet. Få når upp till klass nio i den verkliga, stora världen. Känner ett fåtal, mina affärsbekanta, som klarar post-gymnasial debatt. Med dem går snack och argumentation rått, snabbt, med stor portion sympati och meningsfullhet.

Inte svårt att känna förakt för detta sovjetinspirerade misandristiska dagis av datorspelande simpande skäggiga syltryggar som slickar jänkarröv som är dagens Sverige. Och däri ligger min sorg. Dagens Sverige är inte ens vid medvind och solen i ryggen det Sverige jag växte upp i och som gav mig så mycket i mina tidiga år, skolgång, gymnasieutbildning, avancerad högskoleutbildning, ungdomspolitisk karriär, avancerad och mycket krävande militär och officersutbildning, tillgång till olika nätverk på högsta nivån mm mm. Den tidens Sverige var inte perfekt, men det var inte jag heller på den tiden.

Vi har vuxit ifrån varandra, Sverige och jag. Skilsmässan är ett faktum. Den påbörjades redan ca 2011, när Sverige bestämde sig för att målange civila mål i Libyen för amerikanskt och franskt stridsflyg. Men skilsmässan genomfördes i sin helhet 2014/15 när bbc fejkade gasattacker i Syrien och de sk "vita hjälmarna" fick fredspriset (2017).

Bodelning pågår fortfarande. Det finns mycket kvar att plocka. Och jag njuter och roas varje dag av den impotenta apcirkusen som frukostflingan Uffe försöker domdera och wokeismen på steroider (nåja, det börjar lugna ner sig lite tycker jag). Tycker synd om mina barn som inte fått uppleva det Sverige jag vuxit upp i. Men men. Nu skall vi inte vara nostalgiska. Fjamåt, systrar.
Fantastiskt bra skrivet inlägg. Håller med dig till fullo!
Full fajt fjamåt!
Citera
2023-08-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur skulle en jude kunna vara med i Miljöpartiet, de är ju ateister? Märta Stenevi kom nu ut som rasist och utpekande av stereotyper.

Med tanke på att över 50% av världens judar inte är religiösa så går det nog bra.
Citera
2023-08-25, 12:39
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag tycker att hon exemplifierade bra varför det är viktigt att man förstår uttalanden i relation till sin kontext, i det hypotetiska fallet med en nazist som uttalar sig om judes näsa så måste det förstås förstås i samband med en lång antisemitisk tradition med karikatyrer av judar snarare än att vara ett helt fristående uttalande om den judiska personens kroppsliga attribut. Att tolka hennes exempel som att det handlar om hennes åsikter om judar är att missa målet helt.
Saken är väl den, att icke-rasister inte uttalar sig på det sättet Stenevi gör, för de individerna sammankopplar inte stora näsor med en etnisk folkgrupp utan ser det snarare som ett fysiskt attribut som vilken människa som helst skulle kunna ha. Uppenbarligen har hon ju gått runt och tänkt på "stornästa" judar eftersom hon faktiskt använder det i hennes språkbruk och enligt mig är det ett hutlöst och olämpligt uttalande oavsett om hon försöker få fram en poäng om Jomshof eller ej. Det var hon som gjorde den sammankopplingen med judar och det är hon nu helt själv med, bland våra nutida svenska politiker att ha gjort offentligt. Hade hon velat göra en poäng så finns det betydligt bättre sätt att göra det på än att använda sig av nidbilder av judar.
Stenevi ska alltså vara en representant för folket och därav finns människor som ser upp till och anammar det hon gör. När hon använder sådana uttryck så finns det självklart de som nu kommer se det som fullkomligt ok att uttrycka sig så, bara det används i rätt sammanhang och det rätta sammanhanget skulle då alltså vara att använda det som Stenevi gjorde.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-08-25 kl. 12:56.
Citera
2023-08-25, 13:17
Medlem
DeValeras avatar
Märta Stenevi är antisemit. Punkt slut.
Citera
2023-08-25, 13:47
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Märta Stenevi är antisemit. Punkt slut.
Fast hon kan vara en fin människa ändå. Att lägga märke till judarnas stora och krökta näsor säger egentligen inget om en persons karaktär. Man kan bara konstatera att personen har fungerande ögon och en grundläggande förmåga att identifiera fenotypiska särdrag.
Citera
2023-08-25, 14:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Fast hon kan vara en fin människa ändå. Att lägga märke till judarnas stora och krökta näsor säger egentligen inget om en persons karaktär. Man kan bara konstatera att personen har fungerande ögon och en grundläggande förmåga att identifiera fenotypiska särdrag.

Ja hon har en observationsförmåga som en riktigt god rasbiolog!
Citera
2023-08-25, 14:15
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja hon har en observationsförmåga som en riktigt god rasbiolog!
Tja vad jag har hört så har hon inga problem med att identifiera vita män, eller kvinnor. Det är en grundläggande färdighet som varje kulturmarxist behöver för att kunna rikta sina destruktiva insatser:

"I en podd med tidningen Aftonbladet klargjorde jämställdhetsminister Märta Stenevi nyligen att hon anser att ”vita kvinnor” måste ”flytta på sig” för att bana väg för andra personer."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/sarbehandling-av-personer-med-viss-hudfarg_h810632/

Så nej någon fin människa är hon inte, näsobservationer oaktade.
Senast redigerad av PK-befriad 2023-08-25 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in