2023-08-25, 14:22
Medlem
Bazze1s avatar
När Märta Stenevi öppnar mun stannar så stannar Sverige upp och undrar hur tanten kunde bli så fucked up.

Att kärringen var/är mer eller mindre skogstokig visste jag ju men Torsdagens 30 minuter var ett lågvatten märke av sällan skådat slag.

Jag förstår verkligen att det muttras om Märtas Stenevis ledarstil bland MP:s medlemmar och väljarkår.
Citera
2023-08-25, 14:26
Medlem
Jag ser hellre ut som en jude än en häxa. Varför gnäller hon på Jomshof när han berättar ren fakta. Om hon vill reducera eller helt ta bort yttrandefriheten så måste hon som partiledare tala klarspråk.
Citera
2023-08-25, 14:37
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Saken är väl den, att icke-rasister inte uttalar sig på det sättet Stenevi gör, för de individerna sammankopplar inte stora näsor med en etnisk folkgrupp utan ser det snarare som ett fysiskt attribut som vilken människa som helst skulle kunna ha. Uppenbarligen har hon ju gått runt och tänkt på "stornästa" judar eftersom hon faktiskt använder det i hennes språkbruk och enligt mig är det ett hutlöst och olämpligt uttalande oavsett om hon försöker få fram en poäng om Jomshof eller ej. Det var hon som gjorde den sammankopplingen med judar och det är hon nu helt själv med, bland våra nutida svenska politiker att ha gjort offentligt. Hade hon velat göra en poäng så finns det betydligt bättre sätt att göra det på än att använda sig av nidbilder av judar.
Stenevi ska alltså vara en representant för folket och därav finns människor som ser upp till och anammar det hon gör. När hon använder sådana uttryck så finns det självklart de som nu kommer se det som fullkomligt ok att uttrycka sig så, bara det används i rätt sammanhang och det rätta sammanhanget skulle då alltså vara att använda det som Stenevi gjorde.

Väletablerad stereotyp som man mycket väl kan förväntas känna till och referera till utan att för den sakens skull bejaka.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_nose
Citera
2023-08-25, 14:39
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Fast hon kan vara en fin människa ändå. Att lägga märke till judarnas stora och krökta näsor säger egentligen inget om en persons karaktär. Man kan bara konstatera att personen har fungerande ögon och en grundläggande förmåga att identifiera fenotypiska särdrag.
Då kanske hon borde dra sig för att kalla andra för rasister och nazister när de använder uttryck för att göra en poäng som hon ogillar. Men hon verkar som sagt tycka att det är ok att själv använda sig av de facto rasistiska uttryck då hon anser att hon är moraliskt överlägsen hennes meningsmotståndare. Hyckleriet är monumentalt.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-08-25 kl. 14:47.
Citera
2023-08-25, 14:43
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Väletablerad stereotyp som man mycket väl kan förväntas känna till och referera till utan att för den sakens skull bejaka.

Att du använder wikipedia som någon slags referensram till vad som är moraliskt och etiskt försvarbart känns väldigt oseriöst.

Sen är det just det här med att leva som man lär och det verkar onekligen inte vara hennes starkaste sida.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-08-25 kl. 14:46.
Citera
2023-08-25, 14:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Ungefär som att kalla någon annan för Neger?
Citera
2023-08-25, 14:50
Medlem
Katastrofen1s avatar
Tänker aldrig rösta på MP igen efter det där uttalandet. Vidrig rasist!
Citera
2023-08-25, 15:35
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Att du använder wikipedia som någon slags referensram till vad som är moraliskt och etiskt försvarbart känns väldigt oseriöst.

Sen är det just det här med att leva som man lär och det verkar onekligen inte vara hennes starkaste sida.

Du får nog läsa om och rätt. Jag vet inte var du får in moral i det här. Jag länkade till artikeln för att visa att det handlar om en etablerad stereotyp, vilket var vad jag pratade om.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ungefär som att kalla någon annan för Neger?

Nu kallade Stenevi inte någon för stornäst, utan använde ett hypotetiskt exempel med en nazist och jude, för att belysa vikten av att bedöma utsagor till sin kontext, där nazisten i exemplet uttalade en fras som på ytan skulle kunna verka som en oskyldig (om än möjligen ohyfsad) kommentar av yttre attribut, vilket sett till kontexten får en djupare mer problematisk innebörd (nazist, jude och den etablerade antisemitiska traditionen av att gestalta judar med stora näsor). Så nej, jag tycker inte att det är i närheten liknande att kalla någon för det ordet.
Citera
2023-08-25, 15:48
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Du får nog läsa om och rätt. Jag vet inte var du får in moral i det här. Jag länkade till artikeln för att visa att det handlar om en etablerad stereotyp, vilket var vad jag pratade om.

Nu kallade Stenevi inte någon för stornäst, utan använde ett hypotetiskt exempel med en nazist och jude, för att belysa vikten av att bedöma utsagor till sin kontext, där nazisten i exemplet uttalade en fras som på ytan skulle kunna verka som en oskyldig (om än möjligen ohyfsad) kommentar av yttre attribut, vilket sett till kontexten får en djupare mer problematisk innebörd (nazist, jude och den etablerade antisemitiska traditionen av att gestalta judar med stora näsor). Så nej, jag tycker inte att det är i närheten liknande att kalla någon för det ordet.
Krokiga näsor är ju också allmänt förknippade med ljug i den västerländska idétraditionen. Det är vissa som kallar judarnas näsor för "ljugnäsor". Hur folk kan ha fått den uppfattningen kan man bara spekulera i. Märta Stenevi kan säkert förklara.
Citera
2023-08-25, 16:07
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:

Nu är jag inte alls med på ditt resonemang. Du skrev att du inte tyckte att det var något fel att uttrycka sig som hon gjorde:
"Väletablerad stereotyp som man mycket väl kan förväntas känna till och referera till utan att för den sakens skull bejaka".

Jag svarar då dig och för fram min åsikt om att oavsett så anser jag att det är djupt olämpligt av framförallt en politiker att uttrycka sig på det sättet offentligt. Du hänvisar då till en wikipediaartikel för påvisa att det är en "väletablerad stereotyp". Som svar på det så skriver jag då åter till dig där andemeningen är att enbart för att det är en wikipediaartikel om "väletablerade stereotyper" så gör ju inte det saken bättre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.

Förstår faktiskt inte riktigt var du vill komma? För mig handlade det här från första början om den moraliska och etiska aspekten när det kommer till att uttala sig som Stenevi gjort. Enligt mig verkar du yrka för att det inte finns något fel i det hon gjort, och det får du tycka bäst du vill. Men du får gärna knyta ihop säcken och förklara för mig konkret var du faktiskt står i frågan om Stenevis uttalande eftersom du menar att jag inte läst "rätt" trots att jag själv anser att dina inlägg flagrant påvisar var du står. Men jag kan som sagt missuppfatta saker också och återigen så får du tycka precis som du vill, jag är mest intresserad av att höra flashbackares åsikter kring detta och inleda diskussion i ämnet.
Citera
2023-08-25, 16:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du verkar ha partikort i MP. Det är du ensam om. Hennes exempel hade kunnat vara helt korrekt, det finns ett sammanhang med SD och rasism. Men hon hamnade genom sitt ordval i samma fälla, för hon visade att hon tänker på judar som kroknäsor, och det är också ett sammanhang.

ALLA tycker Stenevi är en idiot. Du kastar bort din tid att försvara henne. Det är bara bra för MP att hon försvinner.
Citera
2023-08-25, 16:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Tänker aldrig rösta på MP igen efter det där uttalandet. Vidrig rasist!

Samma här. Aldrig mer en röst åt MP!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in