2023-08-24, 23:22
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Aldrig hört talas om någon sådan standard och törs påstå att du gissar utan att ha en aning.
https://fmf.se/budgivning/ det är bokstavligen det 3:e inlägget i tråden.
Citera
2023-08-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Problemet är givetvis falska bud
Så bjud inte mer än du är beredd att betala.

Jag minns när jag bjöd på ett hus för några år sen och då fick jag veta vilka de andra som bjöd på huset var. Tyckte det var märkligt, ärligt talat.
Citera
2023-08-24, 23:33
Medlem
Citat:
Av utredningen framgår att mäklaren lämnade ut namnet på den andre budgivaren till anmälaren efter att köpekontraktet hade undertecknats men innan tillträdet hade ägt rum, alltså när köpet var svävande. Skälet till detta var, enligt mäklaren, för att bevisa för anmälaren att den andre budgivaren lämnat riktiga bud.

Enligt FMI följer det av god fastighetsmäklarsed att en mäklare måste inhämta en budgivares samtycke innan dennes identitet röjs för en annan spekulant, om det sker innan den tidpunkt som lagen föreskriver. Om köpet ännu inte är juridiskt bindande behöver budgivaren dessutom samtycka till att uppgifterna lämnas till en köpare som inte nödvändigtvis blir den slutlige köparen. Mäklaren ska därför varnas för att ha lämnat ut identiteten på den andre budgivaren.

https://www.dagensjuridik.se/aktuell...kulant-varnas/

Det verkar som att mäklaren gör rätt i att inte lämna ut full information på budgivare om köpet inte är genomfört än.
Citera
2023-08-25, 00:49
Medlem
pn222jws avatar
Falsk budgivning granskar en revisor...ingen mäklare skulle riskera det.
Citera
2023-08-25, 04:03
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE

Jag minns när jag bjöd på ett hus för några år sen och då fick jag veta vilka de andra som bjöd på huset var. Tyckte det var märkligt, ärligt talat.

Så det du egentligen säger att du tycker man ska acceptera falska bud bara man har möjligheten att betala mer? Vill du betala tusentals, kanske hundratusentals kronor mer än vad du egentligen behöver? Det tror jag ingen annan vill.
Citera
2023-08-25, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE

Det är inte så systemet fungerar i Sverige. Det är öppna bud som gäller och då ska folk inte bli lurade.
Citera
2023-08-25, 06:02
Medlem
OtherBarrys avatar
https://www.dagensjuridik.se/aktuell...kulant-varnas/

Därför.
Citera
2023-08-25, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkbarOsman
Mäklaren som jag har tänkt att köpa bostad genom vill enbart lämna kort information om de andra budgivare som fanns. Är det normalt eller kan man kräva fullständig information?

Frågan är väl varför den informationen är viktig för dig? Det enda du ska koncentrerar dig på är att lämna bud och vinna det. Det fanns ingen som helst anledning att man som köpare har nytta av det som jag ser det annat att ex. försöka hota den andra parten eller betala under bordet för att få den andra att lägga sig och så ska det inte gå till. I dagens samhälle med alla galningar som finns där ute, så är det bäst att hålla det dolt som alltid tidigare. Det finns säkert också en bra anledning till varför det redan nu är dolt.
Citera
2023-08-25, 07:09
Medlem
vemsfels avatar
Rimligt under pågående budgivning. Däremot borde man som vinnande bud få se budgivarlistan i lugn och ro innan kontraktsskrivningen, och inte som idag när man sitter vid bordet med pennan i hand. Totalt meningslöst.
Citera
2023-08-25, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Falsk budgivning granskar en revisor...ingen mäklare skulle riskera det.

Ändå åker de dit på det
Citera
2023-08-25, 07:16
Medlem
Fillesnors avatar
Allt handlar naturligtvis om att TS vill kunna presentera sina bruschor för de andra budgivarna så att de drar sig ur.

Han behöver alltså veta var deras brevlåda bor.
Citera
2023-08-25, 08:37
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Varför skulle mäklaren lämna ut full information om olika budgivare till andra än möjligtvis säljare och köpare? Om jag budar på en bostad skulle jag inte uppskatta om andra budgivare fick reda på vem jag är, då de inte har med det att göra. Vidare skulle det ju kunna innebära vissa risker.
Så man är säker på att inte säljarens polare shillar upp priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in