2023-08-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
En femhundring är lagom tycker jag.
Då får man ett ganska ok begagnat bord

Dom köpte ett måttbeställt konferensbord för 60000 på mitt jobb. Men då ingick ingen konst, bara ett par olika träslag snyggt snidade. Det var minst lika stort som bordet i denna artikel. Varken vårt bord eller bordet i denna artikel verkar innefatta el-, skärm- och nätverksanslutningar. Opraktiska med andra ord.
Senast redigerad av guru1966 2023-08-25 kl. 10:28.
Citera
2023-08-25, 10:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Förstår inte kritiken, det ser ju sjödugligt ut.
Exakt så. Detta är en investering och bordet står där i 100 år. Det är inte en löpande utgift. Kritiken kommer från personer som inte fattar hur mycket skatt en snickare betalar, hantverk tar tid och beskattas till sista öret inklusive MOMS 120.000 kr i detta fall. Jag gjorde en skräddarsydd hatthylla till villan och priset blev 15000 kr. En hatthylla på IKEA kostar 159 kr. Men min sitter som en smäck i den 100åriga villan.

Så till alla belackare. Av 600k gick minst 350k direkt in i statskassan och dina bidrag är tryggade.

Däremot kan man ju ha åsikter om utseendet...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-25 kl. 10:31.
Citera
2023-08-25, 10:28
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Dom köpte ett måttbeställt konferensbord för 60000 på mitt jobb. Men då ingick ingen konst, bara ett par olika träslag snyggt snidat, och det var rätt stort.
Det är smidigt som inköpare att kunna hänvisa till "konst" för då är priset subjektivt kan man säga och man kan hävda vilka fantasisummor som helst
Citera
2023-08-25, 10:30
Medlem
Atamons avatar
Jag föreslår att vi bordlägger frågan.
Citera
2023-08-25, 10:34
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickhook
Vilket nu den inte hölls då borde gick loss på 760.000

Sedmera sedvanliga ting inom kommunala sektorn.

Nu har jag inte insyn så inom Emmaboda, tänk om nu ändå någon faktiskt lagt för låg budget för detta projekt redan innan...?

Varför jag säger det är för att min fru satt med ekonomi inom en viss myndighet för ett antal år sen, det var närmast absurda summor det rörde sig om när det gällde just t.ex. möbler. Tur nog så kunde hon bromsa och faktiskt stoppa galenskapen till viss del - nog ändå obetydligt ur det stora hela, X antal miljoners miljoner hit och dit...

Om vi nu bortser från just detta bord i sak, vilket fyller fler syften än att vara just ett konferensbord, krävs det generellt mer av möbler i allmännyttans tjänst än vad motsvarande möbler för hemmabruk från ex.vis IKEA kan ge, vad beträffar hållfasthet, materialval m.m. En gång i tiden var jag för egen del involverad i en ombyggnation av ett bibliotek, där politikerna började få kalla fötter och ifrågasätta kostnaderna för bord, stolar m.m., utifrån gängse okunniga jante-jämförelse med motsvarande från IKEA, MiO m.fl. Ingen av deras möbler skulle dock klara mer än ett år i en offentlig miljö. Möbler är dyra om det skall vara robust och hållbart, men för gemene man är det inte sällan svårt att greppa, då man själv tycker sig sitta bra i sin runkgrotta, på en stol med sprucket konstläder för 1500 kr från Deltaco.

/AI
Citera
2023-08-25, 10:38
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt så. Detta är en investering och bordet står där i 100 år. Det är inte en löpande utgift. Kritiken kommer från personer som inte fattar hur mycket skatt en snickare betalar, hantverk tar tid och beskattas till sista öret inklusive MOMS 120.000 kr i detta fall. Jag gjorde en skräddarsydd hatthylla till villan och priset blev 15000 kr. En hatthylla på IKEA kostar 159 kr. Men min sitter som en smäck i den 100åriga villan.

Så till alla belackare. Av 600k gick minst 350k direkt in i statskassan och dina bidrag är tryggade.

Däremot kan man ju ha åsikter om utseendet...

Precis, bordet fyller inte bara syftet av ett simpelt konferensbord. Många verkar ha missat detta faktum.

/AI
Citera
2023-08-25, 10:40
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Om vi nu bortser från just detta bord i sak, vilket fyller fler syften än att vara just ett konferensbord, krävs det generellt mer av möbler i allmännyttans tjänst än vad motsvarande möbler för hemmabruk från ex.vis IKEA kan ge, vad beträffar hållfasthet, materialval m.m. En gång i tiden var jag för egen del involverad i en ombyggnation av ett bibliotek, där politikerna började få kalla fötter och ifrågasätta kostnaderna för bord, stolar m.m., utifrån gängse okunniga jante-jämförelse med motsvarande från IKEA, MiO m.fl. Ingen av deras möbler skulle dock klara mer än ett år i en offentlig miljö. Möbler är dyra om det skall vara robust och hållbart, men för gemene man är det inte sällan svårt att greppa, då man själv tycker sig sitta bra i sin runkgrotta, på en stol med sprucket konstläder för 1500 kr från Deltaco.

/AI

Dom kanske skulle ta bord och stolar från skolan i Emmaboda? Där har det inte bytts på 20 år och dom håller ännu!

Nej, det krävs inte ett bord för 760 000 i ett konferensrum.
Citera
2023-08-25, 10:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej uppståndelsen ligger i att det ät ett jävla slöseri.
Man hade beräknat på en kostnad för ALLA möbler på 250 000kr.
Nu behövdes ingen renovering vilket sparade en jäkla massa pengar det rimliga hade varit att återföra dessa pengar till kommunen inte att blåsa dem på ett enda bord.

Även om det inte var budgeterat varje enskild utgiftspost så var tjänstemännen fullt medvetna om den ursprungliga budgetberäkningen.

Det är ju också med den ursprungliga kostnadsberäkningen i åtanke som man röstat och beslutet godkänts.
Oppositionen hade ju knappast röstat för 1.4miljoner i budget om det inte vore för att det beräknades behövas 700 000kr i renoveringskostnad

Skulle ju helt klart kunna klassas som trolöshet mot huvudman.
Håller med och hoppas de gräver i detta ordentligt. Undrar om det faktiskt gick till så?

Tillägg: bordet kostade 760 000 kr slutligen. Publicerat idag kl 05:00
https://sverigesradio.se/artikel/eft...ll-c-strama-at
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-08-25 kl. 10:55.
Citera
2023-08-25, 10:48
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Dom kanske skulle ta bord och stolar från skolan i Emmaboda? Där har det inte bytts på 20 år och dom håller ännu!

Nej, det krävs inte ett bord för 760 000 i ett konferensrum.

Fast det är inte bara ett bord. Det är en installation tillika monter, som kommer att stå i generationer. Emmaboda är en av de få kommuner som normalt inte håller sig till en-procententregeln, så detta kan de gott unna sig.

/AI
Citera
2023-08-25, 10:51
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Fast det är inte bara ett bord. Det är en installation tillika monter, som kommer att stå i generationer. Emmaboda är en av de få kommuner som normalt inte håller sig till en-procententregeln, så detta kan de gott unna sig.

/AI

Det är ett bord. För 760 000 kronor.
Rejält slöseri med skattebetalarnas pengar.
Citera
2023-08-25, 10:58
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Tycker du att det är rimligt att betala 600 000 kr för ett bord?
Sådär i allmänhet? Ja, om det är vad bordet kostar och avtalsparterna är överens är det väl det enda rimliga.
Citera
2023-08-25, 11:06
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Sådär i allmänhet? Ja, om det är vad bordet kostar och avtalsparterna är överens är det väl det enda rimliga.

Så med ditt resonemang kunde bordet kostat precis vad hela kommunen har på skattekontot. Så länge det är det bordet kostar och avtalsparterna är överens!

Jävla pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in