Citat:
Ursprungligen postat av
quickhook
Vilket nu den inte hölls då borde gick loss på 760.000
Sedmera sedvanliga ting inom kommunala sektorn.
Nu har jag inte insyn så inom Emmaboda, tänk om nu ändå någon faktiskt lagt för låg budget för detta projekt redan innan...?
Varför jag säger det är för att min fru satt med ekonomi inom en viss myndighet för ett antal år sen, det var närmast absurda summor det rörde sig om när det gällde just t.ex. möbler. Tur nog så kunde hon bromsa och faktiskt stoppa galenskapen till viss del - nog ändå obetydligt ur det stora hela, X antal miljoners miljoner hit och dit...
Om vi nu bortser från just detta bord i sak, vilket fyller fler syften än att vara just ett konferensbord, krävs det generellt mer av möbler i allmännyttans tjänst än vad motsvarande möbler för hemmabruk från ex.vis IKEA kan ge, vad beträffar hållfasthet, materialval m.m. En gång i tiden var jag för egen del involverad i en ombyggnation av ett bibliotek, där politikerna började få kalla fötter och ifrågasätta kostnaderna för bord, stolar m.m., utifrån gängse okunniga jante-jämförelse med motsvarande från IKEA, MiO m.fl. Ingen av deras möbler skulle dock klara mer än ett år i en offentlig miljö. Möbler är dyra om det skall vara robust och hållbart, men för gemene man är det inte sällan svårt att greppa, då man själv tycker sig sitta bra i sin runkgrotta, på en stol med sprucket konstläder för 1500 kr från Deltaco.
/AI