2023-08-25, 09:06
Medlem
600 000 för ett bord någon annan betalar.
Citera
2023-08-25, 09:21
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Det är lönlöst. Såna där byråkrater du pratar med kommer alltid försvara det nuvarande systemet. Eller snarare, de kan inte se någon annat alternativ än det nuvarande systemet. Och så länge man följer reglerna, alltså håller sig inom budgeten i det här fallet, så har ingen gjort något fel, det är bara vi andra "pöbeln" som inte förstår hur det fungerar.
Att hamna under budget och lämna kvar lite pengar är otänkbart. För byråkratin är så pass invecklad (i onödan), att om man sparar in 550 000 på ett bord, så är det omöjligt att köpa in nya möbler på ett ålderdomshem för dem istället (bara ett exempel).
Du vet, någon anställd måste väl då gå in i något dokument och ändra lite text, alltså jobba, så kan vi inte ha det!

Exakt och strax efter ditt inlägg så svarar denne mitt inlägg med det du beskriver. Nonchalans och oförståelse. Det finns inte ens utrymme för förståelse att 600k för ett bord är bortom all rimlighet.
Citera
2023-08-25, 09:24
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
specialbeställt från en av Emmabodas lokala möbelsnickare.
Luktar korruption långa vägar, frågan är vem av politikerna som är släkt eller vän med snickaren.

I ett vanligt land hade detta varit brottsligt, men i Sverige har man ingenting emot korruption.
Citera
2023-08-25, 09:26
Medlem
YouthOfNations avatar
Fyfan...avsätt hela bunten!
Citera
2023-08-25, 09:31
https://sverigesradio.se/artikel/eft...ll-c-strama-at

Bordet kostade visst 760tkr.
Citera
2023-08-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Det är bättre att inte sätta av mer än nödvändigt per projekt. På det sättet vet organisationen vilka ramar som gäller, och det går lättare att motivera sparsamhet för medarbetarna. Eller hur?

Det vill säga: jag har långt mer förståelse för argumentet att KF i sitt budgetbeslut 2020 satte av för mycket till ospecificerade investeringar, och att KF beviljade teknik- och fritidsnämnden ett alltför stort bidrag, än argumentet att tjänstemännen har gjort fel som hållit sig till budgeten när de omsatt politikernas beslut, vilket är vad de är anställda för att göra.

Tycker du att det är rimligt att betala 600 000 kr för ett bord?
Citera
2023-08-25, 09:37
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Såvitt jag förstår har ett enhälligt KF beslutat att reservera 1,4 miljoner kr till projektet ur de tillgängliga medlen för ospecificerade investeringsanslag, alltså en annan pott än de medel som ska gå till skola och äldreomsorg i kommunen.

Vilka andra investeringsprojekt menar du att medlen borde ha gått till i stället?

Edit: Nu hittade jag KF-protokollet och min förmodan stämde. Till på köpet yrkade en (S)-ledamot bifall till det liggande beslutsförslaget.

I beslutsunderlaget var det inte tal om något speciellt bord för 600 000kr. Däremot skulle det göras en ombyggnation. I ett senare skede förlade man i stället det nya konferensrummet i en befintlig lokal och fick på så sätt pengar över.

Det rimliga sättet att agera, och vilket man som skattebetalare borde kunna förvänta sig, är att slutföra projektet till den lägre kostnad som blev möjlig när man inte behövde göra någon ombyggnation. De sparade pengarna återför man. Sedan kan man ta ett nytt beslut om vad de ska användas till, nästa år om så behövs. Kanske kan man överföra pengar från ospecificerade investeringsanslag till utbildningsnämndens verksamhet?
Citera
2023-08-25, 09:40
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffatnhobby
Men har jag förstått det hela rätt att man budgeterat för en lokal inkl möblemang. Lokalen blev billigare än vad man räknat med & då ökade man istället utgifterna för möblemanget. På så vis har man inte överskridit tänkt budget, men är det inte rätt efterblivet ändå att spendera SKATTEPENGAR på en så i det stora hela onödig sak?
Tänk om dumsvenne skötte sin ekonomi på det sättet!

"Vi har budgeterad 5 miljoner för att köpa ett nytt hus och en dörrmatta. Huset kostade bara 3 miljoner, så vi köper en dörrmatta för 2 miljoner."
Citera
2023-08-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden

"Vi har budgeterad 5 miljoner för att köpa ett nytt hus och en dörrmatta. Huset kostade bara 3 miljoner, så vi köper en dörrmatta för 2 miljoner."

Förra veckan skulle vi köpa ny dammsugare. Jag och frun kom överens om att den inte fick kosta mer än 5 tkr, vi hade kollat upp en modell, men hon skulle åka och köpa den på Elgiganten. Kommer hem med dammsugaren, hade fått den för 4 tkr istället, och passade då på att även köpa överprisade mobilskal för 1000 kr. "För vi hade ju bestämt att vi hade 5 tkr"
Citera
Medlem
Tropicalss avatar
Folk har har antagligen inte ens sett bordet i fråga vilket är mer att likna vid en handbyggd båt är ett konventionellt bord. Kostnaden känns inte det minsta orimlig.
Citera
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden

Har oerhört svårt att tro att hela deras renoveringsprojekt av kommunhuset skulle gått under budget. Det har pågått i över ett år.
Citera
2023-08-25, 09:44
Medlem
Eponumoss avatar
Jag anser personligen att ett i rätt syfte så pass specialbyggt bord ska få kosta en del.

Det blir ju ett konstverk i sig självt och kan förstås kosta runt en miljon utan att det är särskilt uppseendeväckande. Är kostnaden på 760 000:- inklusive alla glasskulpturer?

Däremot ska förstås inte en kommun ”slösa” med invånarnas pengar eller sätta sig själva i främsta rummet.

Bordet kommer helt säkert att hamna på någon mer offentlig plats än i ett konferensrum i kommunhuset innan det här är överspelat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in