2023-08-24, 22:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Bostadsbyggandet rasar i Sverige. Under första halvåret började 14 550 lägenheter byggas – den lägsta siffran sedan 2009, 57 procent färre än under samma period i fjol.

https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/bygglov-nybyggnad-och-ombyggnad/pong/statistiknyhet/paborjad-nybyggnation-av-bostadslagenheter-1a-halvaret-2023-preliminara-uppgifter/

"Ny konkursvåg: 1.400 byggbolag på väg att raderas ut
Sjunkande kreditvärdighet, betalningsanmärkningar och en skatteskuld på 5 miljarder bäddar för en illavarslande utveckling."

https://www.di.se/nyheter/ny-konkursvag-1-400-byggbolag-pa-vag-att-raderas-ut/

Då ska det ses i ljuset av att det finns ca 116 000 byggföretag, som sysselsätter ca 400 000 personer, med en verksamhet som utgör ca 2,5% av BNP.
Citera
2023-08-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Sjunkande kreditvärdighet, betalningsanmärkningar och en skatteskuld på 5 miljarder bäddar för en illavarslande utveckling."

Då ska det ses i ljuset av att det finns ca 116 000 byggföretag, som sysselsätter ca 400 000 personer, med en verksamhet som utgör ca 2,5% av BNP.

Du tror inte att det skulle ge ringar på vattnet? Byggbolag är inte isolerade från andra branscher. Elektriker, rörkrökare, golvläggare och målare. De köper in sitt byggmaterial från ett bolag, sina verktyg från ett annat och de leasar företagsbilar från en tredje. Jag skulle säga att det är väldigt oroväckande med så pass många bolag från en nischad bransch, som mest troligt kommer gå under kommande tid.
Citera
2023-08-24, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Misstänker ett stort problem för inflationen i just Sverige är ju att hyreskostnader tar så väldigt lång tid att komma i kapp inflationen pga hyresregleringen. Det gör att hyreskunder kan fortsätta konsumera och spä på inflationen alldeles för länge när låntagare stannat upp konsumtion för att fokusera på amortering och räntor. Det går inte att fortsätta handla storbildsteve och vänta på att någon annan ska lösa inflationen.

https://www.friatider.se/sverige-har-blivit-eus-svarta-far

Nja de är nog redan höga. Sen är det väl så att redan för att bli beviljad bolån så måste du ha väldigt god ekonomi. Så här finns marginaler att ta av. Man kan krama ur bolånetorskarna väldigt mycket mer kräm innan de hamnar på gatan. Vilket riksbanken borde göra omedelbums så att inte allt utländskt kapital flyr börsen.
Citera
2023-08-24, 23:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Du tror inte att det skulle ge ringar på vattnet? Byggbolag är inte isolerade från andra branscher. Elektriker, rörkrökare, golvläggare och målare. De köper in sitt byggmaterial från ett bolag, sina verktyg från ett annat och de leasar företagsbilar från en tredje. Jag skulle säga att det är väldigt oroväckande med så pass många bolag från en nischad bransch, som mest troligt kommer gå under kommande tid.

Jo då. Sedan flaggar artikeln om 1400 konkurser, man kan anta att det finns ännu fler företag som kommer känna av minskad orderingång och även det kan ge ringar på vattnet.
Citera
2023-08-24, 23:17
Avstängd
Citat:

Så fortfarande en bubbla 2010? Eller var det först nu bubblan spricker pga spekulation i bostäder?
Citera
2023-08-25, 06:14
Avslutad
Citat:
Menar du att du ser att en lösning är att hyreskostnaderna ska öka och att hyresnivåerna för nybyggda hyresrätter (tex 10 000kr/månad för 2 rok) är önskvärd för hyresbeståndet i stort?

Har du blekaste aning om vilka grupper som i bor i hyresrätter?
1. Låginkomsttagare - gissa hur stort deras konsumtionsutrymme är.
2. Fattigpensionärer - gissa hur stort deras konsumtionsutrymme är.
3. Bidragstagare - gissa vem som betalar deras hyra oavsett hur mycket hyran höjs.

Möjligheten att bo billigt är a och o för ett välfärdsland likt Sverige som drivs av konsumtion.
4. Precis alla andra samhällsgrupper också, precis som i bostadsrätter och villor.
Citera
2023-08-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
För mig som har väldigt låga lån är en nedgång bara välkommet. Jag kan redan köpa objekt jag inte kunde köpa för 2 år sen.

Det är bara de som köpte på toppen till 85% belåningsgrad och de som ska göra en exit från bostadsmarknaden som tjänar på ett ökande värde.

Själv är jag belånad till ca 60% på dagens värdering. Borde inte bli några problem förutom vid flerårig arbetslöshet. Men då har landet kollapsat så då har man väl andra problem än kvarstående skulder till en bank likt väldigt många andra.
Citera
2023-08-25, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Själv är jag belånad till ca 60% på dagens värdering. Borde inte bli några problem förutom vid flerårig arbetslöshet. Men då har landet kollapsat så då har man väl andra problem än kvarstående skulder till en bank likt väldigt många andra.

Samma gamla trötta fb-retorik.

INGET modernt demokratiskt i-land har någonsin ”kraschat” eller ”kollapsat”.

Det är bara på fb folk får för sig att det kommer hända
Citera
2023-08-25, 08:29
Medlem
Citat:
Samma gamla trötta fb-retorik.

INGET modernt demokratiskt i-land har någonsin ”kraschat” eller ”kollapsat”.

Det är bara på fb folk får för sig att det kommer hända

Jag ser inte att jag skriver att jag tror att det kommer hända. Jag ser inte heller att jag kommer vara arbetslös i flera år heller.
Citera
2023-08-25, 08:58
Medlem
I veckan har jag haft plattsättare, vvs och snickare som lämnat offerter. De har ”obegränsat” med jobb och långa ledtider.

Plattsättaren körde en gigantisk landrover. Snickare och vvs kom båda i nya Tesla model Y.

Verkar vara en sjuhelsikes kris i byggsvängen
Citera
2023-08-25, 09:37
Medlem
Citat:
I veckan har jag haft plattsättare, vvs och snickare som lämnat offerter. De har ”obegränsat” med jobb och långa ledtider.

Plattsättaren körde en gigantisk landrover. Snickare och vvs kom båda i nya Tesla model Y.

Verkar vara en sjuhelsikes kris i byggsvängen

OJ KÖRDE DE verkligen Tesla!

Boverket måste ha fel i sina prognoser.

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/byggprognos/
Citera
2023-08-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
OJ KÖRDE DE verkligen Tesla!

Boverket måste ha fel i sina prognoser.

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/byggprognos/

-70 % från toppen är väl ingen krasch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in