Citat:
Det blir lite hypotetiskt för jag tror hela fallet hade sett annorlunda ut. Jag tror att polisen kanske hade fått anstränga sig lite mer i förhören och pressat både Johanna och Maja på detaljer i deras historia där den går isär. Om Maja hade blivit konfronterad med att Johanna påstår att överfallet på Tove inträffat bara minuter efter att de kommit till lägenheten - vad hade hänt då? Jag tror att teknisk bevisning av olika slag ibland tar fokus från ”gammalt hederligt polisarbete”. Tyvärr. Självklart är teknisk bevisning jätteviktig - men god förhörsteknik, att vara uppmärksam på svaren och att följa upp otydligheter är lika viktigt.
Men anta att mobilerna inte använts alls. Då tror jag att Maja hade hävdat att hon sov djupt hela tiden, för utan stegserier hade hon naturligtvis inte erkänt att hon varit vaken alls. Jag tror dock att Maja hade åkt dit ändå. Hon hade ljugit om dumpningen och sen hävdat minnesförlust som orsak till att hon ljugit i 10 förhör. Där är det kört, hon är inte trovärdig när ord står mot ord. Johanna är hennes närmaste person i hela livet. Johanna har inga motvärnsskador. Jag tror Maja hade åkt dit ändå. Men framförallt tror jag att vi hade haft mer info pga mer fokus på förhören.
Jag ser stegserierna i det här fallet som viktiga för att ha fått henne att tillstå att hon varit vaken periodvis. Det faktum att hon tillstått att hon varit vaken då och då sätter henne i en sämre position naturligtvis. Så stegserierna var viktiga för de fick henne att prata. Något annat som kunde ha fått henne att prata var poliser som konfronterade henne med Johannas uppgifter om tiden för mordet.