2023-08-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Största plusset med självskanning är att man slipper någon dryg jävel frågar ifall man inte ska köpa mer, var det bra så, är det allt? Etc.. Hatar verkligen det och har vid flera tillfället bara lämnat allt på bandet.

Ifall jag ville ha annat hade jag plockat det, sitter du i kassan ska du hålla käften och skanna varor.
Bli sur över nåt sånt. Du kanske vill köpa nåt som ligger bakom kassan och kassörskan frågar så att du slipper komma in igen för att du har glömt.
Citera
2023-08-24, 22:51
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Bli sur över nåt sånt. Du kanske vill köpa nåt som ligger bakom kassan och kassörskan frågar så att du slipper komma in igen för att du har glömt.

Tre år gammal post, tror inte jag har handlat med kassör/ska sedan dess. Kioskerna här har börjat med självscanning med.

Så jävla nice.
Citera
2023-08-24, 22:54
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Tre år gammal post, tror inte jag har handlat med kassör/ska sedan dess. Kioskerna här har börjat med självscanning med.

Så jävla nice.
Var det bra så?
Citera
2023-08-24, 23:06
Medlem
Varför jag skiter i att självskanna är att jag är trött på kontroller.
Nu menar jag inte, kolla 5st varor kontroller utan där man ska köra hela skiten genom en kassa för att dom tror att man har fuskat.

Har varit trogen och bra kund i 10 år hos Ica, använt självskanning sedan det kom, aldrig missat att skanna något och kom igenom alla kontroller som man har åkt på.

Inga problem och kontrollera skedde med några månader emellan tills för 1 år sedan.

6 st fulla kontroller på 6 köptillfällen.

Det får vara nog.
Har läst på lite om hur systemen fungerar efter detta och förstår med hur jag handlar så indikerar den att jag förmodligen snor med att lägga till och ta bort varor då jag i butik kommer på och ändrar vad som ska ätas.

Detta gör att jag blir otroligt trött på att bli behandlad som en kriminell till motsatsen är bevisad vid kassan.

Farväl självskanning för min del resten av mitt liv.
Citera
2023-08-24, 23:09
Medlem
Jag använder inte snabbkassor för då får man nån över sig som ska snoka om man stjäl eller ej. Låter den i kassan göra jobbet istället.

Citat:

Så jävla nice.
Bra. 👍

*Underbart nick förresten.
Citera
2023-08-24, 23:19
Medlem
Även jag har använt snabbkassor men slutat sedan länge.
Ofta kontroll som sägs i posterna ovan eller lampa som lyser och man står där som ett fån.

I min ICA har man satt upp stora barriärer för alla stölder med en stor dörr det ser helt sjukt ut.
Bisarrt att kalla det snabbkassa. Konceptet fungerar inte lägg ner skiten.

Det går nästan alltid fortare i vanliga kassorna pga av detta även med längre kö i vanliga kassorna.
Citera
2023-09-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Även jag har använt snabbkassor men slutat sedan länge.
Ofta kontroll som sägs i posterna ovan eller lampa som lyser och man står där som ett fån.

I min ICA har man satt upp stora barriärer för alla stölder med en stor dörr det ser helt sjukt ut.
Bisarrt att kalla det snabbkassa. Konceptet fungerar inte lägg ner skiten.

Det går nästan alltid fortare i vanliga kassorna pga av detta även med längre kö i vanliga kassorna.
Använder städse självscanning på Ica, alltså den variant där man använder en lös scanner och matar in respektive vara allteftersom den plockas från hyllan. Detta medger att varorna kan packas ned i påsar eller vad som man avser att hemfrakta dem med direkt, behöver inte presentera dessa på ett band för att först efter det kunna paketera.

Sedan finns det som åtminstone Ica benämner "Snabbkassor", anordning där plockade varor av kunden scannas av och betalas i samband med att inköpet är slutfört. Det plägar dock vara kopplat till ett krav på maximalt antal produkter (oftast 15).

Kassor där det är självbetjäning liknande det som beskrevs i föregående stycke förekommer även annorstädes, då utan vara ett alternativ enbart för de med få produkter, men med krav att betalning sker med kort, så är fallet på Biltema och Ikea exempelvis. Ofta 4-6 terminaler som kan nyttjas samtidigt och då övervakas av en person som givetvis skall vara tillhjälplig därest fel eller problem uppstår.

Vilken av ovanstående varianter som tillämpas så är de konsekvent snabbare än att anlita den bemannade kassan (ej sällan numera så finns endast en sådan).

Kontroll, benämt "avstämning" sker inte ofta, någon delavstämning händer, i synnerhet om man besöker en Ica-butik där man sällan är kund. Fullständig avstämning sker inte ens en gång om år.
Citera
2023-09-24, 11:40
Medlem
Baalzamons avatar
Jag kör självscanningen på city gross ibland men scannern där är helt värdelös på att läsa streckkoderna. Ibland får man stå flera minuter och prova olika avstånd och vinklar. Eller så har man köpt energidryck och måste ålderskontrolleras, för det går ju omöjligen att koppla till kortet trots att priokundmedlemskapet är kopplat. Och så kallar de påsarna helt andra saker än vad det står på hyllan så man inte vet vilken man skall välja och alltid får betala för den dyraste
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in