2020-06-27, 18:06
Medlem
Fördelarna med snabbkassorna är många. Du slipper långa köer.
Du tar en vara, scannar och lägger direkt ner i påsen, sedan samma igen. Direkt när du betalt kan du bara gå ut (eftersom du packat ner varje sak i samband med att den scannats)

Hade det varit en vanlig kassa hade du fått vänta i kö, väntat på att kassörskan scannat allt och sedan uppleva stressen när man måste packa ner allt man köpt eftersom nästa person ska ha rullbandet (som sagt så finns inte detta problem i snabbkassor, eftersom man lägger ner varje produkt när den scannats och kan gå ut direkt när man betalat).

Sedan finns det personer som bara köper nån enstaka sak, och ändå väljer att gå via vanliga kassan och köa.

Vad är fördelen med vanliga kassor? Jag kör lite både och. Här på Ica där jag bor finns inga snabbkassor. Men där det finns snabbkassor så väljer jag oftast snabbkassan. Men jag tycker egentligen båda är rätt smidiga.

Men nu i coronatider känns det ändå som att snabbkassor har en annan fördel, dv.s du slipper stå i kö med många andra.
Senast redigerad av halvanonymtkonto 2020-06-27 kl. 18:13.
Citera
2020-06-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvanonymtkonto
Vad är fördelen med vanliga kassor?
Att man slipper registrera sig som kund i butiken/kedjan med spårning och allt som hör till. Många uppskattar det.
Citera
2020-06-27, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Att man slipper registrera sig som kund i butiken/kedjan med spårning och allt som hör till. Många uppskattar det.
Finns dock snabbkassor där du inte behöver registrera dig.
Citera
2020-06-27, 18:12
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Genom att inte använda självskanning tar man ställning mot den ökande automatiseringen och utfasande av kassapersonal. Det är bra instegsjobb för ungdomar och bidrar till lite servicekänsla i affären.
Citera
2020-06-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok

Handlar både på Ica Maxi, Coop och Hemköp där snabbkassor finns. Inte en enda av dessa kräver att man registrerar sig.
Citera
2020-06-27, 18:14
Medlem
RingInteSnutens avatar
Största plusset med självskanning är att man slipper någon dryg jävel frågar ifall man inte ska köpa mer, var det bra så, är det allt? Etc.. Hatar verkligen det och har vid flera tillfället bara lämnat allt på bandet.

Ifall jag ville ha annat hade jag plockat det, sitter du i kassan ska du hålla käften och skanna varor.
Citera
2020-06-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Genom att inte använda självskanning tar man ställning mot den ökande automatiseringen och utfasande av kassapersonal. Det är bra instegsjobb för ungdomar och bidrar till lite servicekänsla i affären.

Det var en bra poäng.
Citera
2020-06-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Största plusset med självskanning är att man slipper någon dryg jävel frågar ifall man inte ska köpa mer, var det bra så, är det allt? Etc.. Hatar verkligen det och har vid flera tillfället bara lämnat allt på bandet.

Ifall jag ville ha annat hade jag plockat det, sitter du i kassan ska du hålla käften och skanna varor.

Fast snus, cigaretter m.m kan du inte plocka själv. Det är därför de frågar "var det bra så?" så att du kan be de plocka fram dessa. Eller ifall du köper en del saker men har ett paket att hämta ut (vissa affärer har paketen bakom kassan) så kan de ge dig ditt paket i samband med att du betalar.

Förstår dock irritationen ifall någon säger "ska du inte köpa mer", men den frasen har ingen använt mot mig. Det är något drygt av dig att lämna allt på bandet, tänker att det är bättre att du svarar otrevligt istället, t.ex "Nej, då hade jag lagt det på bandet".
Citera
2020-06-27, 18:17
Medlem
Ichwills avatar
I dom flesta snabbkassor måste man betala med kort, jag använder bara kontanter så jag slipper att storebror kontrollerar mina inköp.
Citera
2020-06-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
I dom flesta snabbkassor måste man betala med kort, jag använder bara kontanter så jag slipper att storebror kontrollerar mina inköp.

Förstår att integriteten är viktig på internet m.m, men jag förstår verkligen inte hur integriteten hos banken vid köp av matvaror är ett problem. Inte spelar det väl någon roll om Nordea (eller Coop) ser att du har valt att köpa päron från Danmark istället för från Norge som du gjorde förra veckan m.m.

Dock är det såklart viktigt med integritet på t.ex Internet då det där handlar om annat än matvaror.

På Stora Coop kan man betala med både mynt och sedlar i snabbkassan (där jag bor).
Citera
2020-06-27, 18:20
Medlem
Du blandar nog ihop snabbkassa med självbetjäningskassa. I snabbkassa får man bara ha ett färre antal varor, t.ex. 3 eller 5.

Självbetjäning så scannar man varorna själv och betalar vid utgång. Att de ska gå igenom varorna är för att de inte litar på sina kunder och det är nog med rätta då många stjäl om möjligheten erbjuds. Ska de kontrollera så försvinner vitsen med självbetjäningskassa.

Jag använder mig av dessa kassor på IKEA om det inte är något dyrare där man ska ha till ett garantibevis men vägrar de i matbutik där jag vill kunna packa på ett bra sätt. Oftast så är det dessutom kö vid självbetjäningskassorna och inte minst om de ska dra upp och kolla varje kund.
Citera
2020-06-27, 18:22
Medlem
Stockholmsjevels avatar
[quote=RingInteSnuten|Ifall jag ville ha annat hade jag plockat det, sitter du i kassan ska du hålla käften och skanna varor.[/QUOTE]

Kan tycka att det är bra med påminnelsen. Ibland vill man ju ha ett paket cigg eller kanske en dosa snus, varor som inte är så lätta att plocka själv i alla butiker.

Använder i regel snabbkassorna för övrigt. Dock mindre nu då jag endast använder kontanter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in