2023-08-02, 02:17
Medlem
Kongruensbojds avatar
Har själv drivit tesen om ”fler klassiska lag i HA” men ju längre en del harvar i denna serie desto mindre klassiska ter de sig. SSK är väl praktexemplet. Ingen förutom supportrar från Södertälje med omnejd hade saknat dem om de åkte ur. AIK hockey är en skugga av sitt forna jag likaså.

Björklöven hade kunnat vara jämte SSK där, men känningar på SHL de senaste åren har stärkt deras aktier som ”klassisk” klubb.

Sen går det inte att frångå alla dessa små småländska klubbar - som visserligen imponerar genom att ta sig upp i HA - saknar intresse från övriga hockeysverige.

På det stora hela är SHL mer ”klassiskt” kommande säsong med både Leksand och Modo i startfältet.

Nåväl, som vanligt hoppas jag att Björklöven går upp så att man en gång innan man dör får se vad de går för i högstaligan igen. Även att Stockholmslagen har bra glid och mycket publik - det är viktigt för ett HA som saknar Leksand och Modo.
Citera
2023-08-03, 21:00
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Har själv drivit tesen om ”fler klassiska lag i HA” men ju längre en del harvar i denna serie desto mindre klassiska ter de sig. SSK är väl praktexemplet. Ingen förutom supportrar från Södertälje med omnejd hade saknat dem om de åkte ur. AIK hockey är en skugga av sitt forna jag likaså.

Björklöven hade kunnat vara jämte SSK där, men känningar på SHL de senaste åren har stärkt deras aktier som ”klassisk” klubb.

Sen går det inte att frångå alla dessa små småländska klubbar - som visserligen imponerar genom att ta sig upp i HA - saknar intresse från övriga hockeysverige.

På det stora hela är SHL mer ”klassiskt” kommande säsong med både Leksand och Modo i startfältet.

Nåväl, som vanligt hoppas jag att Björklöven går upp så att man en gång innan man dör får se vad de går för i högstaligan igen. Även att Stockholmslagen har bra glid och mycket publik - det är viktigt för ett HA som saknar Leksand och Modo.

I Modos frånvaro i Allsvenskan fyller väl å andra sidan Brynäs den luckan som ett klassiskt lag.
Citera
2023-08-07, 10:24
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
När går era lag på is?
SSK går officiellt på is ikväll men har säkert kört ett tag innan.
Bör bli ganska mycket folk ikväll då intresset för SSK är riktigt stort inför kommande säsong.

Och igår bekräftade Dragan Umicevic att han lägger skridskorna på hyllan efter 1,5 år av rehab.
Trist men förståeligt.

https://www.sodertaljesk.se/article/d4saryz-41461/view
Citera
2023-08-10, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
När går era lag på is?
SSK går officiellt på is ikväll men har säkert kört ett tag innan.
Bör bli ganska mycket folk ikväll då intresset för SSK är riktigt stort inför kommande säsong.

Och igår bekräftade Dragan Umicevic att han lägger skridskorna på hyllan efter 1,5 år av rehab.
Trist men förståeligt.

https://www.sodertaljesk.se/article/d4saryz-41461/view

AIK gick på is i måndags.
Senast redigerad av BattlestarValhalla 2023-08-10 kl. 09:42.
Citera
2023-08-10, 10:21
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
AIK gick på is i måndags.
Gör dom något jippo av de som dom flesta andra lag?
SSK presenterade J18, J20, Damlag och A-lag.
Efteråt kördes Skills Competition för A-lag och Damlaget som sen avslutades med lite intern match.
Ca 2500 pers var på plats.
Citera
2023-08-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Gör dom något jippo av de som dom flesta andra lag?
SSK presenterade J18, J20, Damlag och A-lag.
Efteråt kördes Skills Competition för A-lag och Damlaget som sen avslutades med lite intern match.
Ca 2500 pers var på plats.

Nej, tvärtom skulle jag säga. Vad jag kunde se var det kanske 5 personer på plats men det var ju också på dagtid då folk jobbar Jag vet inte riktigt vad jag tycker om en jippoträning med massa "aktiviteter" och publik. AIK, som andra klubbar, är ju bra på det inom fotbollen. Själv har jag aldrig riktigt förstått syftet av att kolla på en träning. Dessutom tränar ju AIK på Ritorp innan de flyttar till Hovet i början på september. Tråkigare ishall på jordklotet får man nog leta efter.

Jag konstaterar dock att det är mäkta imponerande av SSK och det är en härlig hajp som förmodligen ger bra energi till spelarna. Snyggt att man presenterar andra lag också. 2500 pers är ingen dålig siffra.
Citera
2023-08-10, 10:58
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Nej, tvärtom skulle jag säga. Vad jag kunde se var det kanske 5 personer på plats men det var ju också på dagtid då folk jobbar Jag vet inte riktigt vad jag tycker om en jippoträning med massa "aktiviteter" och publik. AIK, som andra klubbar, är ju bra på det inom fotbollen. Själv har jag aldrig riktigt förstått syftet av att kolla på en träning. Dessutom tränar ju AIK på Ritorp innan de flyttar till Hovet i början på september. Tråkigare ishall på jordklotet får man nog leta efter.

Jag konstaterar dock att det är mäkta imponerande av SSK och det är en härlig hajp som förmodligen ger bra energi till spelarna. Snyggt att man presenterar andra lag också. 2500 pers är ingen dålig siffra.
Många klubbar gör ju så här för sina fans.
Skellefteå har väl tradition att ha fullsatta läktare på första passet har jag för mig.
Sen är de inte första ispasset nu för tiden, som det var förr (skulle jag tro). Lagen har nog kört några pass innan.
Förr mins jag att spelarna kunde se riktigt stela ut med nytt material och kroppar som inte stått på skridskorna på ett par månader och så ser de inte riktigt ut idag.
SSKs arrangemang har ändrats en del genom åren. Allt ifrån bara A-lag och internmatch till, livemusik, rökkanoner osv till årets lite mer lugnare men klart uppskattade arrangemang.
Det har varit en tradition ganska många år att gå på första träningen. Ofta kommer folk i kortbyxor då det brukar vara varmt ute och sitter och fryser i arenan, på samma sätt brukar de va dom första träningsmatcherna i de mindre rinkarna då man får gå ut och värma sig i pauserna
I år delade man ut gratis glass (sponsor), hade intervjuer och presentationer av spelare och efter allt fanns alla spelare tillgängliga för autografskrivning.
Vissa år har man även haft någon större överraskning i form av kontraktsskrivning av ny "stjärna".
Hemvändande spelare brukar få lite extra applåder osv.
I år Var det Dyk och Blomstrand som var de hetaste, och Videll så klart.
Rolig att även Damlaget fick vara med och visa upp sig lite mer då dom också satsar.

Publiksiffran är en uppskattning men ca 2500 tror jag är rekord för SSK vilket är roligt.
De är ett stort intresse kring SSK just nu vilket märks i hela stan. Det är höga förväntningar på att den nya satsningen ska ge resultat.
Att man dessutom gick från negativt kval till att spela slutspel året efter ger så klart också mersmak.
Många tunga år i Hockeyallsvenskan har satt sina negativa spår på många sätt och nu börjar de äntligen kännas positiva vibbar igen.
SSK är också sen många år noga med att ha en bra relation till sina fans.
Man spelar även brännboll och grillar tillsammans varje sommar, sen säkert 20 år tillbaka.
Klubben förstår vidden av att ha ett nära samarbete med sina fans, och sen några år har man även kontinuerliga möten med supporterklubben för att hitta lösningar som ger fansen mer inblick och delaktighet i klubben och A-laget samtidigt som klubben kan ha önskningar åt andra hållet.
Läktarkulturen betyder väldigt mycket bland SSKs fans och det är också nåt spelarna ofta pratar om, trycket på läktarna i Scaniarinken och närheten till fansen.
Citera
2023-08-10, 13:56
Medlem
Djurgården har verkligen inget speciellt lag i år, de är inte bättre än någon av topp 4 lagen, inte ens på papper. Om de ska gå upp krävs ett smärre mirakel eller saftiga spelarvärvningar som i dagsläget inte är aktuellt. Personligen hade jag gärna sett dif göra allt i deras makt för att låna in lite ung talang från SHL klubbar. Spelare som David Edstrom, Otto Stenberg, Noah Steen (HA), Olli Nikupeteri, Oskar Pettersson, Helmer Styf, Felix Nilsson och många fler finns det. Unga spelare som sannolikt inte kommer få en ordentlig chans i SHL borde i min värld kunna vara aktuella.
Citera
2023-08-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hprospects99
Djurgården har verkligen inget speciellt lag i år, de är inte bättre än någon av topp 4 lagen, inte ens på papper. Om de ska gå upp krävs ett smärre mirakel eller saftiga spelarvärvningar som i dagsläget inte är aktuellt. Personligen hade jag gärna sett dif göra allt i deras makt för att låna in lite ung talang från SHL klubbar. Spelare som David Edstrom, Otto Stenberg, Noah Steen (HA), Olli Nikupeteri, Oskar Pettersson, Helmer Styf, Felix Nilsson och många fler finns det. Unga spelare som sannolikt inte kommer få en ordentlig chans i SHL borde i min värld kunna vara aktuella.

Man har vanvårdat kontrakt och spelartruppen i säsonger. Helt otroligt egentligen. Hur många hade man inte på kontrakt säsongen man åkte ur SHL? Det måste varit hockeysveriges största trupp. Även förra säsongen gjorde man väl samma misstag, om än i mildrare grad. Lägg till tränare som fått kicken och varit avlönade. Nu när man misslyckades gå upp så får man betala för det denna säsong. Kommer ta säsonger att rädda upp det. Även om man mirakulöst skulle gå upp igen denna säsong (vilket inte kommer ske) så kommer man åka ut med huvudet före pga ekonomin.
Citera
2023-08-29, 13:40
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
SSK har spelat bra i sina träningsmatcher så här långt mot lite blandat motstånd från både Allsvenskan, SHL och Danmark.
2-1 mot Västerås
2-4 mot Oskarshamn (förlust)
6-3 mot Rungsted (hattrick av Alba)
4-0 mot Herlev (hattrick av Blomstrand)

Ikväll möter man Brynäs vilket ska bli en bra värdemätare.
Citera
2023-08-30, 12:14
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
SSK förlorade mot Brynäs med 0-2 i en träningsmatch som höll ganska bra tempo, hade känslor och intensitet. En bra träningsmatch.
SSK såg lite trötta ut efter intensivt matchande senaste veckan och saknade dessutom Sebastian Dyk pga ansiktsskada och Linus Videll och Veeti Vainio pga sjukdom.
Brynäs kändes inte helt sammanspelta men hade bara spelat en match innan (?).

1a perioden var Brynäs det bättre laget, hade mer puck och skapade en hel del lägen.
2a perioden var jämnare och bjöd på flera bra chanser åt båda håll. Bra målvaktsspel i båda lagen.
3e perioden var till stor del SSKs och inte minst på slutet var man väldigt nära kvittering (till 1-1) men domare Wessner hittade en utvisning med 1 min kvar vilket avgjorde, och Brynäs kunde avgöra med 0-2.

Brynäs är storfavorit i Allsvenskan i år och hypas stort. Dom har ett riktigt bra lag men frågan är om man får ihop allt. Och klarar man pressen, speciellt om allt inte klaffar redan vid start.
Allsvenskan har väldigt många bra lag och alla kan slå alla. Det är ingen serie man bara spelar av, hur stor favorit man än är.
Det är nog 5-6 lag som rustat för att vara med och kriga i toppen så det lär bli en jämn serie med många riktigt tuffa matcher.
Citera
2023-09-03, 21:03
Medlem
Citat:
Man har vanvårdat kontrakt och spelartruppen i säsonger. Helt otroligt egentligen. Hur många hade man inte på kontrakt säsongen man åkte ur SHL? Det måste varit hockeysveriges största trupp. Även förra säsongen gjorde man väl samma misstag, om än i mildrare grad. Lägg till tränare som fått kicken och varit avlönade. Nu när man misslyckades gå upp så får man betala för det denna säsong. Kommer ta säsonger att rädda upp det. Även om man mirakulöst skulle gå upp igen denna säsong (vilket inte kommer ske) så kommer man åka ut med huvudet före pga ekonomin.

Dif är nya AIK…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in