2023-08-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Du verkar inte ha läst alls. Vad är premissen för att vara 100% ateist, förutsatt att man ens går med på att det går att ange i olika procentsatser.
Att man är fullkomligt övertygad om att något trancendent inte existerar. Fullkomligt säker.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spec...ic_probability
Senast redigerad av 9.79benj 2023-08-24 kl. 12:13.
Citera
2023-08-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Att man är fullkomligt övertygad om att något trancendent inte existerar. Fullkomligt säker.
Man kan helt och hållet vända på det och tycka att man bör ha en diagnos om man tror att något transcendent existerar.
Citera
2023-08-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Man kan helt och hållet vända på det och tycka att man bör ha en diagnos om man tror att något transcendent existerar.
Det står dig helt fritt att göra det 👍
Citera
2023-08-24, 12:37
Medlem
Deadwoods avatar
Glad vet jag inte. Jag bara är ateist, hur mkt jag än försöker tro.
Citera
2023-08-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ja om man är 100% ateist vilket jag tror är extremt ovanligt så är det väl nästan sjukligt.
Eller?

Exakt hur är det sjukligt att inte tro på ett övernaturligt väsen som ingen någonsin kunnat bevisa existerar?

Med det resonemanget är det alltså sjukligt att inte tro på jultomten, flygande enhörningar och Cthulhu.
Citera
2023-08-24, 12:46
Medlem
Citat:
Det står dig helt fritt att göra det 👍
Ditt sätt att argumentera talar sitt tydliga språk för att det nog ligger lite projicering i din diagnostik av andra
Citera
2023-08-24, 12:48
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Det låter mer som agnosticism. Ateister har det gemensamt att de är övertygade om att de inte tror på någon gud. De skulle aldrig komma på tanken att försöka.
Citera
2023-08-24, 12:48
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Lever du ett gladare liv än vad religösa människor gör?
Citera
2023-08-24, 13:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag går efter Dawkins resonemang som han utvecklade i nån av sina böcker, minns ej vilken.
Han anser att det är extremt ovanligt (kanske ickeexistersnde) med hundraprocentiga ateister.

Alla faller inom skalan från ateist till teist, och själv är jag nånstans nära agnostisk teist.
Du är nog agnostisk ateist.
Ok. Ja, den varianten kan jag köpa, då är som sagt även troende agnostiker, finns en logik i den.

EDIT: Även om jag inte tycker den är helt rätt ändå. För hur säker man är på att gudar existerar beror ju på guden, så att försöka sätta det på en skala är rätt knepigt.
Då är det bättre att köra på två olika frågor och låta det vara så.
Tror? Ja eller nej. (A)teist.
Vet? Ja eller nej. (A)gnostiker.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2023-08-24 kl. 13:05.
Citera
2023-08-24, 13:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Denna diskussion om vad som är ateism och agnosticism bör tas i denna tråden:
(FB) Vad är ateism?

Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Det låter mer som agnosticism. Ateister har det gemensamt att de är övertygade om att de inte tror på någon gud. De skulle aldrig komma på tanken att försöka.
Men kortfattat så är det där en gammal kristen definition som inte funkar idag. (A)teism handlar om att tro. (A)Gnosticism handlar om att veta. Två olika saker som kan vara sanna eller falska var för sig.
Citera
2023-08-24, 13:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Men du kan dra dina bibelcitat men du verkar ju inte förstå vad dom betyder.
Om jag hade möjligheten att stoppa en våldtäkt av ett barn. Om jag struntar i att göra det. För just då hade jag sagt att en duva hade makten o duvan sa inte till mig att stoppa våldtäkten. I stället nästa dag går jag o bankar skiten av våldtäktsmannen. Vore jag då en god människa?
Det är vad din gud gör han tittar på men gör inget åt det trotts att han är allsmäktig.
Det är sant att Gud gett oss vår egen vilja och att vi kan göra bra eller dåliga saker och att han ofta inte stoppar oss. Sådan är skapelsen och naturen. Gud är en person men han är ingen människa utan hans ansvar beror kanske på hans makt att gottgöra de förtryckta och misshandlade.
Citera
2023-08-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Bara för att du inte är religiös betyder det inte att du tänker själv. Kanske är det snarare tvärtom, du följer det allmäna mönstret i Sverige (nu pratar vi inte om gruppen sk nysvenskar, det är en annan historia och ett parallellsamhälle).

Många i tråden tolkar religion som att det bara handlar om stora trosystem t ex Svenska kyrkan. Säkert betyder också ordet religion ett fastslaget system och omfattar inte bara en tro (på vad som helst).

Det hade ju varit toppen att vara troende och ha förklaringar till allt...
Jag har ingen tro i traditionell bemärkelse men har svårt att se att allting kommit från ingenstans eller alltid existerat... Så nån typ av tro kanske jag har oavsett om det är simuleringsteorin eller på någon gud.

Nä det beror ju på hur man tolkar ordet. Jag tolkade det som kristen, muslim etc. Jämfört med dem är jag lite friare. Har inte skrivit under på att tro på ett visst sätt om vissa saker. Tror det gäller historiskt också. Vissa frågor har religionen bestämt svaren på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in