Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Nu vet vi ingenting om när han går från sängen. Men om hans mobil hade tömts i tid hade vi vetat det. Då hade vi haft en tidsstämpel på när han släcker/låser iPhonen. Och om klockan var 02:20, 02:30 eller 02:40 hade bidragit till att få en tid för när detta sker. Sen om de diskuterar detta i en halvtimme eller i fem minuter kan vi bara luta oss åt deras förhör för att få en insyn i. Pappan hade kunnat höras i rätten för att ytterligare kasta ljus över detta oavsett om han kollade klockan eller ej. Han hörde et mord och då anser iaf jag att hans berättelse är viktig även i rätten.
Så med avstamp i en tidsstämpel från grannens mobil så hade det kunnat vägas mot andra bevis i utredningen. Det hade varit en viktigare åtgärd än t.ex. att höra grannmamman sov som under mordet, men så blev det inte den här gången.
Det skulle noterats. Om han nu tog upp sin mobil.
Om han inte tagit upp sin mobil, inte haft någon öht, så hade rätten ändå bedömt hans vittnesmål utifrån vad han säger, hans trovärdighet och hur han bollar med sin son.
Hörts i rätten är en annan sak, dit kunde de väl ha kallat honom.
Hade inte Maja haft sina stegserier, vars sömnsessioner nu minskat, hade hon också bedömts av rätten. Dessa sviter och en tänd skärm är nu ett plus i kanten att jämföra med Majas påstådda sovande.
Spyorna och ramlandet har nu fallit bort.
Att hon sov så gott i en liten etta när till och med grannar gör sig omaket att att kolla upp oväsen mitt i natten (dvs lägga sig i, störa väcka/störa) är inte ens vanligt.
Att sen granska lyhördhet på en snudd autistisk nivå (nej, jag ger inte diagnos, jag pekar på detaljgranskning och att fastna i nåt hörn) tror jag inte rätten ägnar sig åt.
I varenda tråd på fb med indicier så är sångkören inställd på rekonstruktioner och petimäter och parallellt inom domstolsväsendet rullar tillvaron vidare.
Sensmoralen är att jag går inte in i den diskussionen men nån annan kanske är mer hågad.
Hennes trovärdighet kommer också att bedömas, hur tiden före beskrivs på Nöjet. Förefaller T ha blivit lockad att följa med osv.
Dvs om det är möjligt att hon kan vara en partner in Crime och ett ev medgärningsmannaskap bedöms.
Om hon kan ha främjat råd och dåd, psykiskt el fysiskt, osv.
På fb är det intressant att diskutera aktuella rättsfall, digital bevisning - och indicier.
Men Hovrätter har bedömt gemensamt/samråd förut ända sen bortåt Lindome och det kommer fortsätta ske.
Så det blir intressant att se utfallet.