2023-08-23, 20:54
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ms fylla och kräkningar är så rotade så hon verkar tro på det själv. Ren hjärntvätt som hon behöver hjälp att ta sig ur.

Js första problem var väl att få till en trovärdig orsak till varför de hamnade i badrummet allihop. Då blev det lgh-visning och visning har man vanligtvis direkt, så tiderna behövde justeras. Att det sedan inte gick ihop sig med grannens påringning missade hon.
Du vet ju hur Majas hjärna fungerar och då borde du veta om hon sov eller inte? Du kan ju inte veta bara ibland vad Maja tycker och tänker?
Lite som Uri Geller när det begav sig.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-23 kl. 20:59.
Citera
2023-08-23, 20:57
Avslutad
Citat:
Ms fylla och kräkningar är så rotade så hon verkar tro på det själv. Ren hjärntvätt som hon behöver hjälp att ta sig ur.

Js första problem var väl att få till en trovärdig orsak till varför de hamnade i badrummet allihop. Då blev det lgh-visning och visning har man vanligtvis direkt, så tiderna behövde justeras. Att det sedan inte gick ihop sig med grannens påringning missade hon.
Det här är precis så Maja har lärt sig att världen fungerar när hon kan peka på en diagnos. Alla krav på Maja slopas och istället ställs kraven på omgivningen, som ska ge hjälp åt stackars Maja. Tack för att du illustrerar det så perfekt!
Citera
2023-08-23, 21:01
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Pricksäkert inlägg! Men det är sinnessjukt att dessa hobbypsykologer i tråden på fullt allvar diagnostiserar M utan något som helst underlag. De till och med påstår att de vet hur M tänker ööööhhhh

Jag håller med dig… sådana här tilltag, att ”stämpla upp” folk med olika diagnoser utan att träffa de tilltalade eller ha någonting på fötterna i övrigt är helt förkastligt.

I ”verkligheten” träffar man pat x flera innan det drar ihop sig till diagnos>behandling. Ofta är det flera olika discipliner involverade, psykiatriker, psykolog, psykoterapeut osv vid de olika sittningarna.

Men här på Flashback kan uppenbarligen vem som helst - uppenbarligen utan adekvat utbildning - diagnosticera (och även föregå HRs beslut om påföljd) spika för ändamålet lämplig handläggning och behandling osv, osv helt hämningslöst.

Skrämmande utveckling i tråden…
Citera
2023-08-23, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Om detta daltande har pågått sen hon gick i blöjor, så är det kanske det som har format hennes personlighetsdrag såsom de är idag?

Men nu är det plötsligt blodigt allvar och det fungerar inte längre att smita undan. Hon är inte en sovande helt oskyldig individ (förutom dumpningen som hon ju har erkänt).

Det ska bli väldigt intressant att se hur HR kommer tackla henne när det är dags.

Johanna är däremot så uppenbar, inte minst med sina skeva uttalanden, så om hennes livstidsstraff inte står sig blir jag väldigt förvånad.
Det är helt klart så både föräldrarna och omgivningen bemött henne - man har inte ställt krav, man har låtit henne slippa undan, ”Maja har ju svårigheter och diagnåååser”.

När hon inte trivdes i skolan så fick hon ”en utmattning” och fick stanna hemma från skolan. Men utmattningen märks inte när hon vill festa, åka på konsert eller åka till Öland.

Maja har lärt sig det här med sjukdomsvinst och nu testar hon om det kan ge henne räkmacka vid mord också.
Citera
2023-08-23, 21:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shusst
Jag tänker ungefär samma sak, kan inte dunsarna som grannen hör senare är när de försöker virra in henne i ett lakan eller om de försöker lyfta kroppen men upptäcker att de inte orka och därmed tappa kroppen?

Visst kan det var så. Det kan vara på en massa olika vis.
Citera
2023-08-23, 21:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Nu gjorde du det ju igen. Då ställer jag också en diagnos här. Det får bli att Maja lider av mytomani i hög grad.
Tror du att man ställer en diagnos genom att hänvisa till att utredning är gjord och diagnos ställd?
Det förefaller som du fått en del om bakfoten.

Edit: Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att återge något man läst och fantisera ihop något eget hitte-på?
Senast redigerad av sybel 2023-08-23 kl. 21:21. Anledning: Edit
Citera
2023-08-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ är livsfarlig, en fullbordad psykopat som kan mörda igen när hon behagar.

Om den 20-åriga flickan Janss*n är en livsfarlig människa och därtill, även en fullbordad psykopat, så är det något, som jag, inte känner till, tillika sagt, att Janss*n mäktar med sig själv, att kunna mörda på nytt igen precis när det behagar henne är också någonting, som jag inte känner till och dessutom sagt, så har jag mycket svårt för att överhuvudtaget kunna tro att Janss*n skulle kunna utföra ytterligare ett mord.

Enligt ovan skrivet, så var det inte dessa saker som mitt tidigare inlägg handlade om, utan jag ställde en fråga gällande om den 20-åriga flickan Janss*n kan tänkas ha en sjuklig kärlek till just elden. 🔥👧🔥 The Queen of Fire.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-23, 21:25
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Tror du att man ställer en diagnos genom att hänvisa till att utredning är gjord och diagnos ställd?
Det förefaller som du fått en del om bakfoten.

Edit: Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att återge något man läst och fantisera ihop något eget hitte-på?
Du gör ju båda delarna.( det fetade). Ibland skriver du kryptiskt och låtsas som att du är lite osäker på Majas roll i mordet. Jag genomskådade dig för länge sen och påpekade detta för dig.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-23 kl. 21:40.
Citera
2023-08-23, 21:32
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, det är som hon är totalt enkelspårig och sen broderar hon ut det hela till badrums-SM i att kräla runt i spyor.

Jag tror att berättelsen faller henne på läppen för den matchar den rediga fylla hon vill betona.
Sen fattar hon inte att det ligger henne i fatet relaterat till trovärdighet öht.

Det grannen hör stämmer iaf väldigt väl med Majas kamouflerade kräk- och falltrauma. Strax innan McD. Kraftig duns, mer dunsar och sparkjud i väggen när han ringer på.

Jag tror som sagt de skulle slåss på hemvägen å J:s vägnar. Maja ställer upp.
Hon säger i förhör att om hon inte typ spelar med ( i andra situationer) så är hela kvällen förstörd.

J är mer än upprörd just då.
Jag tror inte den glada stämningen på väg hem är äkta och jag tror att hämnd är högt prioriterat, att J gnisslar tänder.

Jag tror båda vill tona ner att slagsmål var planerat ända från Nöjet.

Inledningen kan mkt väl vara en koll på lgh som hon beskriver, vore väl nåt som sker först och speciellt om hon värmt upp med att vilja visa T sin nya lya. Möjligen missnöjd med T ord om badrummet såsom hon beskriver. T är full och ett tomt badrum efter kl 01 är kanske inte så festligt.

Men jag tror mer på att det övergår i en konfrontation, att J väldigt gärna vill berätta för T att hon är den mest värdelösa i hela världen.

Tidsmässigt ang dunsar/sparkar sen i badrummet så känns dock Majas kök mer följdriktigt.
Det är som en mischmasch av sanning och osanning från båda som av olika anledningar akut drabbats av undvikandesyndrom...

Maja själv påminner mer om Ratatosk som ränner i Yggdrasil mellan krona och rot.
Med tanke på att spyor och ramla var ren bluff så betvivlar jag sömn när J:s värsta fiende är i lgh. Hon vet nog mer än hon vill tillkännage, att det finns en tredje version.

Skulle tippa att hon är laidback och låter J vräka ur sig.

När T vill gå hem blir hon övermannad inputtad/fälld i badrummet och då blir funderingen om M la sig i likt som på Nöjet och är med på slagsmål men J tar som sagt ett rejält tumgrepp över strupen.

Det överensstämmer iaf bättre rent tidssmässigt med grannens iakttagelser av ljud och ljuden stämmer med det förlopp J beskriver om T (rasar rätt bakåt, roterar, sparkar i väggen osv) samt att M fick rollen att ramla, kräla, sparka i väggen i badrummet.
Senast redigerad av develi 2023-08-23 kl. 21:59.
Citera
2023-08-23, 21:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur menar du ”initialt”? Vid vilken tidpunkt tror du att hennes minne blockeras?

Har hon minnen av nattens händelser när hon vaknar på förmiddan i sin säng? Har hon minnen när hon sitter med Johanna i bilen vid Illharjen? Har hon minnen när hon förhörs första gången, vid Illharjen? Har hon minnen när hon grips dan därpå?
"Initialt k a n det ha varit så..."
Citera
2023-08-23, 21:35
Avslutad
Citat:
"Initialt k a n det ha varit så..."
Om du tycker att det är en realistisk möjlighet så måste du ju då det att praktiskt få ihop. Eller?
Citera
2023-08-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förnedring är nog ett ord som skulle passa in.
Revenge, dish served cold.

Finns inte en chans att hon bara skulle vilja snacka med T. J ville hämnas, helst slåss direkt i närheten av Nöjet, men det sker i lgh.

J är även bittert besviken på vakter och poliser, dvs ytterligare förorättad att inte bli trodd, vilket höjer tempen ytterligare. Framkom rätt tydligt på ljudfil.
M ser ut som en jordfräs då hon letar efter T.

Den goda stämningen på väg mot lgh och att det klingar av ser jag som rent bs.
Snarare manipulation för att T skulle våga sig med öht och en vilja att tona ner det hela, likt grundberättelsen.

Jag tror J justerar och vill förkorta tidsspegeln pga påföljdsfrågan, och likt många andra mördare pekas T ut att ha del i det som sker - att det är T:s ord, sätt och knuff gör att J går upp i det röda fältet.

Det extrema hatet och det totala raseriet finns garanterat där när hon väl blixtrar till och går till attack, men det är som om hon undanhåller nåt som skett innan.

J beter sig om hon kan nån sorts självförsvar, det är lite överkurs över det hela - blixtattack, fällning och greppet vid stryptag.
Ang tungan som hon beskriver är ju vad som kan ses vid hängning annars (och kraftfullt tryck).

Att J bara ville prata med T, finns inte på kartan. Och det vet M också om. Därför förefallet M s ord att dom bara skulle prata som ytterligare en lögn. Planen smiddes utav J utanför Nöjet efter att hon fått nobben av polis och vakter. Hon såg till att hennes vapendragare M var med på tåget och dom väntade ut T.

Tove startade kvällen sent, och det var även prat om efterfest för hennes del. Hennes syster och kompisar har även vittnat om att hon kunde bli emotionell och tappa omdömet när hon drack. Jag tror J talar sanning när hon säger att hon blev förvånad av att T välvilligt följde med och att stämningen var god på promenaden. Men inget av detta ändrade J s och M s plan att hämnas på T. J hade ett misslyckat mordförsök på T i bagaget och nån månad innan fått syn på henne på stan. Två veckor innan mordet var hon återigen igång med att googla på hur man har ihjäl nån. Den upplevda kränkningen på Nöjet tror jag upplevdes så stark så hon förbisåg riskerna med att skada T allvarligt.

Det finns ett par omständigheter som talar emot att dom satt och pratade i godan ro en halvtimme.

Både J och M lämnar ifrån sig sina telefoner direkt när dom kom till lägenheten utan att använda den till vare sig spela musik eller kolla sociala medier. Kan sätta en slant på att T s mobil inte heller skulle visa på någon aktivitet.

Om stämningen var såpass god, bör det funnits DNA från T på något av glasen. Ingen verkar ha druckit varken vin eller vatten efter att dom kom till lägenheten.

Grannen hörde inga ljud alls innan den höga dunsen. Visst, det var ingen vanlig efterfest. Men ett par skratt om stämningen var god, eller mer troligt J s höjda röst när hon läxar upp T.

Nä, jag börjar mer och mer tro att den där halvtimmen innehöll en del hemskheter som varken J eller M vill ska komma fram, där dom antingen hotade T till tystnat eller tystade henne fysiskt medans dom utövade psykisk och fysisk våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in