2023-08-23, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det kan vara minst lika sant som att J inte "tagit in det" förrän M berättat om dumpningen, då det inte varit första gången M hade haft svårt att hantera intryck.

Så väl att M berättade och väckte J ur törnrosasömnen! Men hon berättade ändå inte. Då var det Birkhammars fel, för att J inte hade förtroende för henne.

Så väl att Sangborn kom in och hjälpte henne att se att det hela var en olyckshändelse.
"Det kändes onödigt helt enkelt att mitt och Majas liv skulle bli förstört över något som bara var en olyckshändelse liksom ..." (Tanken var ju att T skulle bli till aska och försvinna och allt annat skulle fortsätta som vanligt.)
Det är ju inte värst blockerat minne om hon påstår hon ser spyfläckarna hemma.
Det far som en bumerang tillbaka på henne själv.

Men det där (fetat) är det typ nåt i stil med det jag for efter, dvs funderade om J stuvat om tiderna med flit för att hon jobbar hårt på #Någotsombaravarenolycka.

Det är möjligt hon visade badrummet direkt vid ankomst, att det är en sanning i sig.
Jag funderar på om J kopierar händelsen vid Nöjet och överför den till lgh.
Att dumma T minsann startade fighten.
Att stackars J bara reagerade spontant för hon blev så oerhört kränkt igen.
Badrummet, hennes hjärtefråga. How dare you.
Åh, vi hann knappt in i lgh ens...

Tramset med att tända ljus for T påminner mig om Madsen och hans hedersamma sjöbegravning.
Även han skyllde på offret slog det mig, ett förlupet ord från K fick honom att se rött.
Citera
2023-08-23, 16:48
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Menar du att du tror att Majas minne var blockerat? Att hon inte kom ihåg vad som hände under tiden i Johannas lägenhet och därefter, förrän i december? Ja eller nej?
Jag tycker Majas minne var utmärkt däremot då hon detaljerat beskrev i förhören vad som hände. Hon bytte bara ut sig själv mot Tove. Sen blev det lite sanning att Johanna minsann fick torka golv och tillbehör i badrummet. Det var dock inte kräk utan tömningar från Toves kropp. Att du kommer få ett svar från Sybel är uteslutet då hon tror stenhårt på sin älskade Maja.
Citera
2023-08-23, 16:57
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ju inte värst blockerat minne om hon påstår hon ser spyfläckarna hemma.
Det far som en bumerang tillbaka på henne själv.

Men det där (fetat) är det typ nåt i stil med det jag for efter, dvs funderade om J stuvat om tiderna med flit för att hon jobbar hårt på #Någotsombaravarenolycka.

Det är möjligt hon visade badrummet direkt vid ankomst, att det är en sanning i sig.
Jag funderar på om J kopierar händelsen vid Nöjet och överför den till lgh.
Att dumma T minsann startade fighten.
Att stackars J bara reagerade spontant för hon blev så oerhört kränkt igen.
Badrummet, hennes hjärtefråga. How dare you.
Åh, vi hann knappt in i lgh ens...

Tramset med att tända ljus for T påminner mig om Madsen och hans hedersamma sjöbegravning.
Även han skyllde på offret slog det mig, ett förlupet ord från K fick honom att se rött.
Inte bara Madsen. Har sett ruggigt liknande personligheter i olika mordfall. Det som är läskigt är hur en sån här person kan bli friskförklarad. Hon är ju helt störd men det går tydligen inte att konstatera ännu i såna där undersökningar.
Citera
2023-08-23, 17:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
När ska ärendet upp till hovrätten?

4:e, 10:e och 12:e oktober.
Citera
2023-08-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet såklart inte vad som hände men tänker att dunsen inte nödvändigtvis kommer av att T ramlar i golvet, det kan finnas alternativa förklaringar. Därmed inte sagt att J inte fällde T så att hon föll i golvet, dock måste det inte vara den händelsen som grannarna hörde som en duns.

Det där med människorov var bara ett exempel, misshandel och hålla kvar T i lägenheten mot hennes vilja är ju brottsligt, ibland dödar folk för att dölja brott.

Jag tänker ungefär samma sak, kan inte dunsarna som grannen hör senare är när de försöker virra in henne i ett lakan eller om de försöker lyfta kroppen men upptäcker att de inte orka och därmed tappa kroppen?
Citera
2023-08-23, 17:12
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Inte bara Madsen. Har sett ruggigt liknande personligheter i olika mordfall. Det som är läskigt är hur en sån här person kan bli friskförklarad. Hon är ju helt störd men det går tydligen inte att konstatera ännu i såna där undersökningar.

J? Störd, ja mycket. Men såna personlighetstyper finns det gott om på fängelsena. Många är psykopater och såna går som känt inte att bota genom terapi eller medicinering.

Det är inte de som hamnar på Rättspsykiatrisk vård. det är såna som almedalsmördaren Theodor Engström som hamnar där.
Citera
2023-08-23, 17:17
Avslutad
Citat:
Jag tycker Majas minne var utmärkt däremot då hon detaljerat beskrev i förhören vad som hände. Hon bytte bara ut sig själv mot Tove. Sen blev det lite sanning att Johanna minsann fick torka golv och tillbehör i badrummet. Det var dock inte kräk utan tömningar från Toves kropp. Att du kommer få ett svar från Sybel är uteslutet då hon tror stenhårt på sin älskade Maja.
Majas minne om vad som hände på Nöjet och på promenaden hem var också utmärkt. Det är konstigt att minnesblockaden sätter in i lägenheten…

Maja försöker gömma sig bakom sin diagnos och sina olika svårigheter med tidigare utmattning o likn. Hon försöker få det till att hennes minne stänger ner när det blir för stressigt och traumatiskt, men det är ren bullshit. Hon kan möjligen bli trött och utmattad av många intryck, men att hennes hjärna skulle blockera minnen och börja uppfinna alternativa minnen - kom igen! I så fall får vi sätta en ny diagnos på Maja - komplett psyksjuk.
Citera
2023-08-23, 17:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är rel vanligt med både rationalisering och projektion, speciellt vid psykopati.
Skyller på offret som borde begripit bättre, hon fick mig att mörda.

They might be crazy but they're not stupid.

En med personlighetsstörning är fullt medveten om rätt och fel, vilket är diffen mot att sakna verklighetsuppfattning.
Jag har dock aldrig sett vitsen med att undersöka en person en timme där tecken på störningar dementeras, även om nu grunden är att jaga psykoser.
Danmarks system med mentalerklæring
förefaller bättre för där kommer allt på ett bräde och vilket jag anser ger vägledning till olika beteenden och gör motiv mer begripligt. Det hänger liksom ihop väldigt ofta.
Citera
2023-08-23, 17:51
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shusst
Jag tänker ungefär samma sak, kan inte dunsarna som grannen hör senare är när de försöker virra in henne i ett lakan eller om de försöker lyfta kroppen men upptäcker att de inte orka och därmed tappa kroppen?
Jag har varit inne på samma linje. Dom där två kan säkert ha försökt lyfta Tove och tappat vilket inte skulle förvåna. Det kanske var efter det som dom fattatde att Johanna inte skulle kunna ta Tove på axlarna nerför trappan.

Tror det mesta dom gjorde den natten borde ha låtit i huset och förmodligen hade dom panik samtidigt. Gällde ju att rädda sina skinn och få bort liket snabbt. Ingen mer än dom själva vet egentligen hur exakt allt gick till och alla klockslag hit och dit tror jag är missvisande. Det enda som är viktigt är att spräcka Majas sovlögner och där kom ju hälsoappen till hjälp.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-23 kl. 18:00.
Citera
2023-08-23, 17:54
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är rel vanligt med både rationalisering och projektion, speciellt vid psykopati.
Skyller på offret som borde begripit bättre, hon fick mig att mörda.

They might be crazy but they're not stupid.

En med personlighetsstörning är fullt medveten om rätt och fel, vilket är diffen mot att sakna verklighetsuppfattning.
Jag har dock aldrig sett vitsen med att undersöka en person en timme där tecken på störningar dementeras, även om nu grunden är att jaga psykoser.
Danmarks system med mentalerklæring
förefaller bättre för där kommer allt på ett bräde och vilket jag anser ger vägledning till olika beteenden och gör motiv mer begripligt. Det hänger liksom ihop väldigt ofta.

Just så. Varken JJ eller MH saknar verklighetsuppfattning.
Citera
2023-08-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du får ursäkta men tingsrättens dom i detta fallet ger intryck av att domaren köpt sin juristexamen från något brevlåde-universitet. Till att börja med så dras båda åtalade över en och samma kam, man tittar överhuvudtaget inte på respektives del i gärningen, detta är ett grovt misstag som man inte ens förväntar sig av en förstaårsstudent. Du kommer knappast få se samma misstag från hovrätten. Vidare så skriver tingsrätten helt utan något som helst resonemang att straffvärdet är högt, vilket är rent tyckande. De följer upp det med att bara notera straffskalan för grovt brott och anger därefter skälen för att någon reduktion inte skall utgå med att skriva att straffvärdet här är klart över ett år, innan de ens diskuterat och satt straffet. Det är så tydligt att rätten har en förutfattad mening som domen bara skall anpassas till, istället för tvärtom. För Johanna nämns eldningen som särskilt försvårande, för Maja nämns ingenting alls. Det tas heller inte upp någonting alls om eventuella förmildrande omständigheter. Det är tydligt att man inte ens funderat över saken, vilket man naturligtvis alltid skall göra, eftersom man inte ens nämner att det inte finns några förmildrande omständigheter.

Om Majas försvarsadvokat ser till att vara tydlig med Majas del i gravfridsbrottet och om hovrätten därefter gör en objektiv bedömning av Majas brott och ger henne ett straff efter rättspraxis, så har jag svårt att se att hon skulle få mer än ett år. Man skall inte heller glömma att det är Maja som i detalj har berättat hur hela gravfridsbrottet gick till, från början till slut. Hade hon inte berättat det, och själv nekat till inblandning i gravfridsbrottet, så är det inte omöjligt att hon hade kunnat gå helt fri från det brottet. Det enda indicie som finns på hennes delaktighet i det brottet är granbarren, och de kunde lika gärna ha kommit från Illharjen.

Åklagaren vill sätta stor tilltro till vad mobilerna avslöjar om Johannas och Majas förehavanden. Majas mobil befann sig i Johannas lägenhet under hela natten. Hade Maja vidhållit att hon också var där hela tiden, hade åklagaren inte kunnat motbevisa det.

Var dom ens ur bilen vid Illharjen? På parkeringen ser det mest ut som lövträd.
Eller menar du att hon gått i skogen med pälskappan vid nåt tidigare tillfälle?

Ser en stor gran på Google streetview
https://maps.app.goo.gl/KeCPhsEQx1G855YX8?g_st=ic
Citera
2023-08-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Majas minne om vad som hände på Nöjet och på promenaden hem var också utmärkt. Det är konstigt att minnesblockaden sätter in i lägenheten…

Maja försöker gömma sig bakom sin diagnos och sina olika svårigheter med tidigare utmattning o likn. Hon försöker få det till att hennes minne stänger ner när det blir för stressigt och traumatiskt, men det är ren bullshit. Hon kan möjligen bli trött och utmattad av många intryck, men att hennes hjärna skulle blockera minnen och börja uppfinna alternativa minnen - kom igen! I så fall får vi sätta en ny diagnos på Maja - komplett psyksjuk.

Vi människor handlar utefter våra vanor, Maja beter sig på samma sätt som hon klarat sig undan i förhållande till sina vårdnadshavare.

Maja är inte dum, snarare tvärtom. Personer med dyslexi och eller dyskalkyli kompenserar med andra färdigheter och det finns ett antal i toppen av svenskt näringsliv med samma diagnoser.

Om inte Maja hade kunnat knytas till platsen och tiden för mordet på Tove skulle hon sitta hemma och dricka saft och äta bullar just nu.

Det hela kommer att reduceras till vad HR kommer att värdera Majas trovärdighet.

Det jag har läst om händelsen i FUP,en och det som beskrivs i TR har jag svårt att se att Maja kommer att undkomma en fällande dom för mord även i HR.
Senast redigerad av PR400 2023-08-23 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in