2023-08-23, 19:58
Medlem
Dinitrols avatar
Jag känner flera som som maxat sitt låneutrymme i vårat östra grannland och flyttat hem till Sverige.

Lever nu normalt, aldrig blivit krävd på pengar i Sverige. Jobbar, tagit bolån osv.

Så det borde funka tvärtom också..
Citera
2023-08-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Det var ju länge sedan jag tog lån nu sade jag ju, kreditupplysningar sparas bara i 12 månader och det har löpt ut.

Hade jag haft bara 3 stycken skulle jag inte få ett enda lån.

Det uppdateras månatligen även om du tog lånet för 50 år sen, och sen ser de historiken om lånen minskat o.sv.
Det står ju en lista på din UC upplysning, Blanco beviljat/utnyttjat belopp, Bolån beviljat belopp etc.
Senast redigerad av LDRLDR 2023-08-23 kl. 20:05.
Citera
2023-08-23, 20:07
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det uppdateras månatligen även om du tog lånet för 50 år sen, och sen ser de historiken om lånen minskat o.sv.
Det står ju en lista på din UC upplysning, Blanco beviljat/utnyttjat belopp, Bolån beviljat belopp etc.

Självklart tar banker en kreditupplysning via UC när man söker nytt lån, kanske är trött men fattar inte vad du vill komma fram till.
Citera
2023-08-23, 20:10
Medlem
Citat:
Självklart tar banker en kreditupplysning via UC när man söker nytt lån, kanske är trött men fattar inte vad du vill komma fram till.

Det jag vill komma fram till är att din kreditrating som du påstår på 0.6 inte kan stämma
med en full UC med 1 miljon blanco.
Citera
2023-08-23, 20:11
Medlem
Har en bekant som hade typ 400.000:- i blanco som han bara struntade i att betala…

Jobbar som F-skattare inom bygg och fakturerar via nått internetfaktureringsbolag som gör utbetalningar till hans bankkonto med färdigskattade pengar..
inga delgivningsmän, inga poliser som knacka på.. utöver noll kreditvärdighet så lunka hans liv på som vilken annan persons!

Detta var ett par år sedan men fungerade bra då för honom..
Citera
2023-08-23, 20:30
Medlem
löls avatar
Citat:
Har 0 tillgångar, 1 miljon i blankolån. Bra inkomst, inga betalningsanmärkningar ingenting hos kronofogden.

Vad exakt händer steg för steg om jag slutar betala mina blancolån?

Hur många månader tar det med förseningsavgifter innan det går till indrivare och efter det kronofogden?

Jag vet att jag kommer få betalningsanmärkning med prick i registret och kommer inte kunna söka lån, lägenhet osv i Sverige.

Hur länge kommer låneinstituten jaga mig, i all framtid? 5 år? Tids nog kommer de inse att jag inte har några pengar att driva in. Eller omöjligt att hitta mig då jag inte bor i Sverige.

Hur ser det ut om man flyttar till t.ex Danmark med rent register fortsätta betala alla fakturor tills jag fått lägenhet i Danmark sedan sluta betala mina lån. Hyr jag i andra hand kommer ingen svensk myndighet få reda på min adress?

Ja du kan flytta till danmark.
Enda sättet kronofogden kan hitta dig är om du säger vilket land du befinner dig i.
Skryter på nätet om din nya lön och var du finns.
Du måste stänga ner alla dina social medier och posta inget. De har folk som kan leta efter dig på nätet så håll tyst.
Hittar de var du befinner dig kan privata aktörer i danmark driva in skulden.
Samma gäller andra länder.
Skaffa bankkonto i en bank som inte har kontor i sverige.
Citera
2023-08-23, 20:46
Medlem
Citat:
Tycker jag låter helt bissart att det gick flera år innan utmätning visste inte att det kunde ta så lång tid. Slutar jag betala lånen i några år så har jag några hundra tusen sparat istället.
Har inte svarat på något brev eller någonting från dom. Först får du några vykort, kanske 2 i månaden max per skuld som dom vill att du ska skriva på och skicka tillbaka (Gör inte det) kan hålla på i några månader. Sen får du påbesök i hemmet, typ 1 gång i veckan samma tid samma dag knackar dom på. öppna inte. Höll på så flera månader, sen drog något inkassobolag tillbaka ärendet från kronofogden när dom upptäckte att det var lönlöst. Dock har jag kvar skulden. En röra men har ett större lån som jag inte hört något från sen jag jobbade och dom insåg att det var lönlöst att försöka driva in skulden. Fick brev från någon månad sen att man uppgett att de har kollat mina konton och att jag inte har något att utmäta och meddelat det till långivare.
Citera
2023-08-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Ja du kan flytta till danmark.
Enda sättet kronofogden kan hitta dig är om du säger vilket land du befinner dig i.
Skryter på nätet om din nya lön och var du finns.
Du måste stänga ner alla dina social medier och posta inget. De har folk som kan leta efter dig på nätet så håll tyst.
Hittar de var du befinner dig kan privata aktörer i danmark driva in skulden.
Samma gäller andra länder.
Skaffa bankkonto i en bank som inte har kontor i sverige.

Men gud tror du folk som jobbar på kronis är säpo och kollar sociala medier? Enda sättet dom bryr sig är om han svarar eller hör av sig. 1 mille är inte hela världen (för dig såklart) men finns fler än du tror med betyyyydligt mer skuld till fogden som lever på.
Citera
2023-08-23, 20:55
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kronofogden kan inte utmäta utländska bilar.

Hänvisa gärna till något dokument som stödjer det.
Citera
2023-08-23, 21:15
Medlem
Citat:
Spännande, hoppas allt går vägen och att du hittar din ro i livet. Eftersom att du är i liknande sits vet du hur stressigt det kan vara hoppas du kan försöka släppa allt med Sverige och starta om på nytt.

Vore kul att höra vad du har för planer och hur det går i framtiden om du har lust att uppdatera mig, synd att varken du eller jag kan skicka PM.

Jag hade aldrig vågat ta taget att flytta till Asien tror jag, Danmark, Finland, Norge skulle jag kunna tänka mig

Att jag har det stressigt? Inte alls. Har det bra idag och har ett bolån och ett billån på ca 500k tillsammans. Kan enkelt betala av de på säg 3-4 år om jag lever helt ok ändå.

Jag har ju fördelen att familjen ursprungligen är från det landet jag ska till. Jag är född här men kan språket och har släkt dit jag ska. Kommer investera alla besparingar och pengar i fastigheter därborta och då det är 0 skatt dit jag ska gör saken bara mer underbart.

Så anledningen varför jag drar? Jag vill inte bidra med mina pengar dit Sverige just nu är påväg i mina ögon. Ser ut att bli värre här med allt. Ekonomin, politiken och levnadsstandarden är inte detsamma tycker jag. Sen att jag investerar mycket i krypto och bor här är ju en stor anledning också. Kan inte göra så mycket här med det liksom. Och ett plus i kanten är ju att jag är sjukt ung och inte har en sambo/tjej.

Så blir mer ett fuck it, dra dit och det som händer det händer. Men inga planer på att komma tillbaks hit iallafall kan jag säga. Tror starkt på östvärlden framöver.

Allt gott och hoppas det går vägen för dig kompis. Uppdaterar om jag kommer ihåg!
Citera
2023-08-23, 21:16
Medlem
Jag har gjort precis det du vill göra.

Dock var jag yngre och hade 200.000 ca i lån, bosatte mig i södra Europa.

10 år har gott och jag har det bra ställt- ingen har sökt mig trots att myndigheterna vet vart jag bor.

Vet ej vad lagarna säger i dagsläget, men minns något i stil med att "om inte de som äger fodran på dig kan nå dig på 5 år så har dom ingen rätt att driva in den"

Jag skulle:
Förnya mitt pass
Skriva ut mig till land A (typ Turkiet)
Flytta till land B
Citera
2023-08-23, 21:22
Medlem
Citat:
För att jag hade enorma spelproblem hela livet och dragit på mig alldeles för stora lån med hög ränta. Jag är fast i ett system att jag inte kan få ner räntan, medans räntan höjs ständigt så lånen blir aldrig avbetalda.

Dessa ''banker'' är djävulen själva, lånar man ut pengar till desperata personer utan säkerhet tycker jag fan dem får stå sitt kasst.

Som man bäddar får man ligga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in