2023-08-23, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Intressant, är ju likadant i sverige med lägenhet att man kan sitta på ett hyreskontrakt och sålänge man fortsätter betala hyran får man bo kvar.

Men jag undrar hur det fungerar, kommer jag bli stämplad som en brottsling för jag kommer nog garanterat bli stämd för det ser säkert ut som att jag flyr landet med pengar men så är ju inte fallet.

Och hur gör man med banker? svenska banker är bara att glömma eller hur? Jag tänker att typ Revolut borde fungera bra? Den är registrerad i lithauen har jag för mig. Kanske att de delger mitt innehav vid kontroll men tror aldrig att staten kan komma åt min bank i ett annat land?

Hur blir det när jag fortsätter använda mitt svenska personnummer, vid kontroller i andra länder kommer det flaggas direkt och man ser allt som hänt? Problem vid jobbsökningar?

Det enda jag vet är att Revolut har svensk banklicens nu , utgår ifrån att kronofogden kan utmäta från Revolut,.men knappast om du har en dansk bank.
Citera
2023-08-23, 12:36
Medlem
RoadToPerditions avatar
Följande händer.

Påminnelser.. Fortsatta påminnelser..

Inkasso tar över fodran.

Inkasso håller på fodran eller skickar till fogden.

Sen lever skulden tills du ansöker om skuldsanering. Du kan med andra ord aldrig köra bil i Sverige igen, eftersom polisen då kommer göra utmätning åt Kronkalle. Du kan heller inte jobba vitt i Sverige igen, eftersom du då får utmätning på inkomsten. Du kan heller inte vara skriven var du finns eftersom fogden då kan komma närsomhelst och hämta grejer för att sälja.
Citera
2023-08-23, 12:40
Medlem
Håller du dig borta 5-10 år har du en bra förhandlingssits också. Man kan ringa upp bolagen och göra 'dealar' ni får säg 300.000 på ett bräde om ni stryker allt, alternativt 0 kr.
Citera
2023-08-23, 12:42
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Följande händer.

Inkasso tar över fodran.

Sen lever skulden tills du ansöker om skuldsanering. Du kan med andra ord aldrig köra bil i Sverige igen, eftersom polisen då kommer göra utmätning åt Kronkalle. Du kan heller inte jobba vitt i Sverige igen, eftersom du då får utmätning på inkomsten. Du kan heller inte vara skriven var du finns eftersom fogden då kan komma närsomhelst och hämta grejer för att sälja.

Man är helt rökt alltså, blir jagad livet ut. Har inte så mycket i Sverige ändå jag håller fast vid så att flytta till ett närliggande land låter bara spännande och som en nystart. Frågan är vad som sker utanför Sverige. Blir det problem med att söka medborgarskap om jag har massa betalningsanmärkningar, skulder och kanske åtalad för att fly landet med pengar?

Det jag mest är rädd för att bankerna stämmer mig och att jag aldrig svarar på breven så blir jag dömd automatiskt? typ att jag tar lån för att gömma undan och fly landet och skita betala det ser ju ut som så iallafall..

Så jag kan inte köpa och äga en bil heller, den kommer stoppas och beslagtas vid gränskontroller? (Har en annan tråd om det)
Citera
2023-08-23, 12:45
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Håller du dig borta 5-10 år har du en bra förhandlingssits också. Man kan ringa upp bolagen och göra 'dealar' ni får säg 300.000 på ett bräde om ni stryker allt, alternativt 0 kr.

Som sagt verkar vara svårt att ''hålla sig borta'', jag behöver en bil i sådanafall och den kan utmätas och kan stoppas vid kontroll och beslagtas?

Äckel banker, ge mig ett shysst lån så gör jag rätt för mig.
Citera
2023-08-23, 12:50
Medlem
Citat:
Som sagt verkar vara svårt att ''hålla sig borta'', jag behöver en bil i sådanafall och den kan utmätas och kan stoppas vid kontroll och beslagtas?

Leasa bil isåfall eller ha den maxbelånad i Danmark
Citera
2023-08-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Följande händer.

Inkasso tar över fodran.

Kronofogden kan inte utmäta utländska bilar.
Citera
2023-08-23, 12:55
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:

Jag tror att du kan fatta att du kan ha en normal bil som kanske kostar 20.000. Det finns ingen anledning att utmätta bilar som kostar 20.000.
Lite som jag säger att banken skiter fullständigt i dig. Jag rekommenderat dig att dra utomlands skaffa ett svartjobb dra in mellan 40 och 50.000 varje månad. Spara ungefär 500.000 kanske tar dig två år.
Naturligtvis ska du inte höra av dig till dina banker och till personer du har skyldig. När banken och Kronofogden ser att man inte kan få in pengar. Då har man större möjligheter att förhandla ner pengarna. Det finns många tricks du kan använda. Däremot kan du aldrig komma ifrån detta.
Citera
2023-08-23, 13:02
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kronofogden kan inte utmäta utländska bilar.
Men de internationella inkassobolagen kan sälja runt din skuld och de kommer förmodligen hitta dig om du inte gömmer dig ordentligt. Vi lever i en global ekonomi, det funkar inte att flytta till grannkommun längre.
Citera
2023-08-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men de internationella inkassobolagen kan sälja runt din skuld och de kommer förmodligen hitta dig om du inte gömmer dig ordentligt. Vi lever i en global ekonomi, det funkar inte att flytta till grannkommun längre.

Problemet är just i Danmark,.de har ingen kronofogde som vi har. Du måste till domstol och då kan de endast ta fast egendom typ hus.
Citera
2023-08-23, 13:06
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror att du kan fatta att du kan ha en normal bil som kanske kostar 20.000. Det finns ingen anledning att utmätta bilar som kostar 20.000.
Lite som jag säger att banken skiter fullständigt i dig. Jag rekommenderat dig att dra utomlands skaffa ett svartjobb dra in mellan 40 och 50.000 varje månad. Spara ungefär 500.000 kanske tar dig två år.
Naturligtvis ska du inte höra av dig till dina banker och till personer du har skyldig. När banken och Kronofogden ser att man inte kan få in pengar. Då har man större möjligheter att förhandla ner pengarna. Det finns många tricks du kan använda. Däremot kan du aldrig komma ifrån detta.

Du tänker rätt men jag blir ju svartlistad från bokstavligt talat ALLT direkt skulderna går till kronofogden.
Man har inga rättigheter längre. Jag förstår varför folk blir heltidskriminella i pressade situationer.

Jag vill flytta ändå, men är rädd för konsekvenserna.

Jag kanske vill tillbaka till Sverige efter några år då är jag TOTALT rökt.
Citera
2023-08-23, 13:12
Medlem
Citat:
Du tänker rätt men jag blir ju svartlistad från bokstavligt talat ALLT direkt skulderna går till kronofogden.
Man har inga rättigheter längre. Jag förstår varför folk blir heltidskriminella i pressade situationer.

Jag vill flytta ändå, men är rädd för konsekvenserna.

Jag kanske vill tillbaka till Sverige efter några år då är jag TOTALT rökt.

Som sagt den dagen du bestämmer dig för att komma tillbaka till Sverige med stora skulder , prova ringa borgenärerna och deala isåfall, om du har lyckats spara ihop pengar utomlands.
En kompis till mig lyckades stryka 2/3 delar av sin skuld strax innan han fick ett arv, men då hade han hållt sig borta/inte betalat på ett par år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in