2023-08-23, 18:57
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Har själv skulder hos fogden som jag totalt struntat i pga långvarig sjukdom & inte kunnat betala. Lever nu på soc & a-kassa men funderar också på att flytta.

Vore väldigt intressant om du kunde delge hur förloppet ser ut från att man inte kan betala sina blankolån längre, tar det flera månader innan kronofogden kopplas in eller t.om upp till ett år? Hur ser ditt liv ut ekonomiskt nuförtiden?

Inga tillgångar eller gömda?

Bor du i hyresrätt?
Citera
2023-08-23, 18:59
Medlem
Har tagit ca 3 månader innan dom börjat utmäta lön på nytt jobb. Men då har jag struntat i dom i flera år innan det hänt
Citera
2023-08-23, 19:00
Medlem
sebastian66s avatar
Jag har en känsla på att du är helt förvirrad och snurrig i huvudet av alla förslag. Du kan äga en bil som kostar under 20.000 spänn. Det finns ingen som äter ut din bil för denna summa. Hur kan det komma sig att du är rädd för att dra till Asien. Det känns som att du har världens bästa chans med tanke på att du är långtidssjukskriven. Det innebär att du kan vara borta i ett par månader för att känna på pulsen. Hur kan du betala räntor utan att hamna på Inkasso och Kronofogden när du är långtidssjukskriven. Det innebär att du måste ha en väldigt bra lön om inget annat. Känner du att det brinner i röven?
Jag tänker lite grann på att du har en miljon i skulder. Risken är 99,5% att du inte kommer att få lån. Om du har tur kanske du kan ordna minst en borgens man och få lägre ränta.
Om jag tänker rätt så måste du betala minst 12.000 per månad i bara räntor. 12000 är ganska mycket pengar bara i ränta. Det kanske är så att du bara betalar ränta och springer i ett ekorrhjul. Jag har förklarat även om du betalar 20.000 minska skulden bara med 8000. Det innebär att du måste betala minst 10 år på detta. Du är alldeles för ung för att få skuldsanering. Man ser inte mellan fingrarna för att man ser att du kan sköta om skulderna även att skulderna är höga. Vad är det du inte förstår? Det känns som att det måste vara Dags att vakna upp.
Citera
2023-08-23, 19:03
Medlem
Bor i andrahand "som inneboende". Soc betalar hyran + 4000 kr. Har betalat mobilen kontant & abonnemang är inga problem att skaffa med skulder och prickar, det är bara när du vill köpa mobil med avbetalning det blir knas. Synd att du inte går att skicka meddelande till.
Senast redigerad av beaut 2023-08-23 kl. 19:09.
Citera
2023-08-23, 19:27
Medlem
Funkar inte typ Dubai eller dylikt?
Citera
2023-08-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har en känsla på att du är helt förvirrad och snurrig i huvudet av alla förslag. Du kan äga en bil som kostar under 20.000 spänn. Det finns ingen som äter ut din bil för denna summa. Hur kan det komma sig att du är rädd för att dra till Asien. Det känns som att du har världens bästa chans med tanke på att du är långtidssjukskriven. Det innebär att du kan vara borta i ett par månader för att känna på pulsen. Hur kan du betala räntor utan att hamna på Inkasso och Kronofogden när du är långtidssjukskriven. Det innebär att du måste ha en väldigt bra lön om inget annat. Känner du att det brinner i röven?
Jag tänker lite grann på att du har en miljon i skulder. Risken är 99,5% att du inte kommer att få lån. Om du har tur kanske du kan ordna minst en borgens man och få lägre ränta.
Om jag tänker rätt så måste du betala minst 12.000 per månad i bara räntor. 12000 är ganska mycket pengar bara i ränta. Det kanske är så att du bara betalar ränta och springer i ett ekorrhjul. Jag har förklarat även om du betalar 20.000 minska skulden bara med 8000. Det innebär att du måste betala minst 10 år på detta. Du är alldeles för ung för att få skuldsanering. Man ser inte mellan fingrarna för att man ser att du kan sköta om skulderna även att skulderna är höga. Vad är det du inte förstår? Det känns som att det måste vara Dags att vakna upp.

Vad snackar du för skit. Vadå för ung för skuldsanering?
Citera
2023-08-23, 19:34
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Vad snackar du för skit. Vadå för ung för skuldsanering?
Kompis du måste tänka lite förnuftigt. Killen som har skulder på en miljon har en bra inkomst. Han sköter sina skulder och betalar allting. Han sitter inte på Inkasso han sitter inte på kronis.
Skuldsanering här till för folk som sitter i skiten på riktigt och har Inkasso och Kronofogden i bagaget.
Trådskaparen har bättre förutsättningar även att han har skulder på en mille och sliter som ett djur.
När man gör en bedömning om man är berättigad till skuldsanering tittar man över många olika saker.
Om killen till exempel är 35 år gammal idag. Då brukar man räkna att han har 30 år på sig att betala.. Det innebär att förutsättningarna är väldigt svåra med att få skuldsanering. Däremot om du har Inkasso och Kronofogden i bagaget då är möjligheterna annorlunda.
Citera
2023-08-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Har 0 tillgångar, 1 miljon i blankolån. Bra inkomst, inga betalningsanmärkningar ingenting hos kronofogden.

Vad exakt händer steg för steg om jag slutar betala mina blancolån?

Hur många månader tar det med förseningsavgifter innan det går till indrivare och efter det kronofogden?

Jag vet att jag kommer få betalningsanmärkning med prick i registret och kommer inte kunna söka lån, lägenhet osv i Sverige.

Hur länge kommer låneinstituten jaga mig, i all framtid? 5 år? Tids nog kommer de inse att jag inte har några pengar att driva in. Eller omöjligt att hitta mig då jag inte bor i Sverige.

Hur ser det ut om man flyttar till t.ex Danmark med rent register fortsätta betala alla fakturor tills jag fått lägenhet i Danmark sedan sluta betala mina lån. Hyr jag i andra hand kommer ingen svensk myndighet få reda på min adress?

Om du har bra inkomster så är det väl bara att betala eller? Försök få ned månadskostnaden genom att baka ihop lån. Innan du dör är du skuldfri.
Citera
2023-08-23, 19:47
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Har tagit ca 3 månader innan dom börjat utmäta lön på nytt jobb. Men då har jag struntat i dom i flera år innan det hänt

Tycker jag låter helt bissart att det gick flera år innan utmätning visste inte att det kunde ta så lång tid. Slutar jag betala lånen i några år så har jag några hundra tusen sparat istället.
Citera
2023-08-23, 19:49
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Om du har bra inkomster så är det väl bara att betala eller? Försök få ned månadskostnaden genom att baka ihop lån. Innan du dör är du skuldfri.

Fast tyvärr inte, spelar ingen roll vilken inkomst man har om man har 0-2000:- över om man verkligen snålar in på allt. Vilka pengar ska jag använda för att betala av lånen då menar du?

Jag ska försöka få ner månadskostnaden.
Citera
2023-08-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Har svårt att se att skulderna skulle preskriberas för man håller sig borta.

skulderna preskriberas enligt svensk lag efter 10 år av ej lyckade kontaktförsök med gäldenären
Citera
2023-08-23, 19:52
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har en känsla på att du är helt förvirrad och snurrig i huvudet av alla förslag..

Absolut, jag tar till mig alla förslag och idéer och får klura vad som är bäst för mig i slutändan.

Det enda jag kan säga säkert är att jag inte kommer leva på existens minimum i 10 år medans jag sliter ihjäl kroppen på jobb.. Som jag redan gjort i några år nu..

Ni måste förstå att detta är inte första gången jag sitter här i skiten, hur många gånger tror du inte jag har gått igenom detta? Kollar vi historiskt så ökar min skuld med typ 100,000:- varje år.

Efter ett tag når man en brytningspunkt där det vänder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in