2023-08-23, 15:57
  #10537
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Tackar! Initierat inlägg, tog en första långpromenad idag, ganska hårda att gå in med lättare skavsår på några tår som resultat trots att skorna har bra passform.
Istället för långpromenader kan du bära skorna i korta intervaller i hemmet eller på kontoret och låta kroppsvärmen göra jobbet. Mer skonsamt för fötterna och ger ett bättre resultat i min mening.
Citat:
Ursprungligen postat av Exner
Vått och uttorkat läder slits mycket snabbare, så olja är inte helt fel.
Bäst är att låta skorna torka vilandes på sidan om lädersulorna är blöta. Oljans positiva effekt är försumbar och ett par randsydda skor med lädersulor som fått sulan insmord med olja kan vara svårare att sula om. Eller svårare och svårare, oljan riskerar att lösa upp limmet som använts för att fästa sulan vilket då innebär att skorna inte kan halvsulas utan måste helsulas (fick jag lära mig när jag pratade med damerna på Skomakeri Framåt). Viket i sig inte är ett problem, men det innebär en större kostnad än en halvsulning.

Lädersulor är så pass hårt garvade att det i regel inte behövs någon återfuktning annat än i vissa extrema undantagsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Bra passform kan du inte döma utan att bära skorna under en längre tid. Får du skavsår är passformen mindre bra. Du får hålla tummarna att skavsåren mer beror på stelt läder. Du applicerade väl renovateur innan?
Här råder det lite delade meningar. Jag skulle inte applicera Renovateur på fabriksnya skor. Det riskerar att förstöra finishen (framförallt på crust-läder) och gör väl i princip noll för att mjuka upp lädret. Då låter jag hellre kroppsvärme och försiktig användning göra jobbet med att mjuka upp lädret initialt.

The Shoe Snob har en rätt bra artikel på temat. Han är en av många som avråder det.

Däremot kan det vara en idé om man köpt ett par kängor som skall utsättas för svenskt skitväder från dag 1 och man medvetet vill hålla lädret lite övermättat med fetter.
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Av skavsårens natur och placering framgår det att de beror på stelt ovanläder , redan efter en hamvtimmes promenad kändes det bättre och storleken verkar ok. Inget glapp i hälen och tårna är inte ihopträngda.
Inte helt ovanligt att även ett par välsittande skor har en tendens att skava i gångvecken och/ eller precis bakom tåkappan, så det låter som att allt är i sin ordning. Ser att Myrqvist enligt utsago använder salpa/leather board i sina hälkappor så den biten behöver du inte oroa dig för. De kommer att formas med tiden.
__________________
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-23 kl. 16:05.
Citera
2023-08-23, 17:39
  #10538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Här råder det lite delade meningar. Jag skulle inte applicera Renovateur på fabriksnya skor. Det riskerar att förstöra finishen (framförallt på crust-läder) och gör väl i princip noll för att mjuka upp lädret. Då låter jag hellre kroppsvärme och försiktig användning göra jobbet med att mjuka upp lädret initialt.

The Shoe Snob har en rätt bra artikel på temat. Han är en av många som avråder det.

Däremot kan det vara en idé om man köpt ett par kängor som skall utsättas för svenskt skitväder från dag 1 och man medvetet vill hålla lädret lite övermättat med fetter.
Det råder absolut delade meningar. Du vet dock aldrig hur länge ett par RTW har stått där alternativt hos någon leverantör eller fabrik. Måste säga att jag aldrig ens sett ett par skor i den prisklassen som kommit i crust, men det kanske finns. Oavsett vad så är det inget problem ifall du vet HUR du skall använda renovateur, kräm eller vax. Du applicerar och sedan väntar i minst 10 min, gärna 20, för att låta det absorberas och därmed får du inte problem med att produkten löser upp det översta lagret av tidigare applicerad finish när du sedan borstar in produkten med hästhårsborste. Många har nog generaliserat och dummat ned sina rekommendationer för att det blir lättare och mindre risk så.

Edit: här är exempelvis ett citat från shoegazingblog: Jag är också av den bestämda uppfattningen att nya skor bör få en grundputs, även om nya kvalitetsskor har behandlats vid fabriken så är ofta det skyddet inte tillräckligt, och har skorna stått länge kan lädret ha torkat och mår bra av en vårdomgång innan användning. Man kan säga att det kanske inte alltid behövs vård av nya skor, men det kan aldrig vara fel, därför är min rekommendation att alltid göra det.

Detta är från den länken du gav: Conditioners are often made concentrate and can actually do their own damage when used improperly
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2023-08-23 kl. 17:46.
Citera
2023-08-23, 17:51
  #10539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
"Andra randsydda skor med skinnsula" Mina skor har lädersulor och är randsydda, då är 2599 kr billigt.
Du missar poängen gång efter gång. Ingen sko har skinnsula i den bemärkelse du pratade om, därför skämtade han med dig, för du hade så dålig koll att du använde fel termer. Skinnsula kan man använda som namn på en tunn iläggssula.
Citera
2023-08-23, 21:31
  #10540
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du missar poängen gång efter gång. Ingen sko har skinnsula i den bemärkelse du pratade om, därför skämtade han med dig, för du hade så dålig koll att du använde fel termer. Skinnsula kan man använda som namn på en tunn iläggssula.

Ah! Tackar!
Citera
2023-08-24, 13:52
  #10541
Medlem
Biten med limmet visste jag inte - tack!

Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Istället för långpromenader kan du bära skorna i korta intervaller i hemmet eller på kontoret och låta kroppsvärmen göra jobbet. Mer skonsamt för fötterna och ger ett bättre resultat i min mening.

Bäst är att låta skorna torka vilandes på sidan om lädersulorna är blöta. Oljans positiva effekt är försumbar och ett par randsydda skor med lädersulor som fått sulan insmord med olja kan vara svårare att sula om. Eller svårare och svårare, oljan riskerar att lösa upp limmet som använts för att fästa sulan vilket då innebär att skorna inte kan halvsulas utan måste helsulas (fick jag lära mig när jag pratade med damerna på Skomakeri Framåt). Viket i sig inte är ett problem, men det innebär en större kostnad än en halvsulning.

Lädersulor är så pass hårt garvade att det i regel inte behövs någon återfuktning annat än i vissa extrema undantagsfall.

Här råder det lite delade meningar. Jag skulle inte applicera Renovateur på fabriksnya skor. Det riskerar att förstöra finishen (framförallt på crust-läder) och gör väl i princip noll för att mjuka upp lädret. Då låter jag hellre kroppsvärme och försiktig användning göra jobbet med att mjuka upp lädret initialt.

The Shoe Snob har en rätt bra artikel på temat. Han är en av många som avråder det.

Däremot kan det vara en idé om man köpt ett par kängor som skall utsättas för svenskt skitväder från dag 1 och man medvetet vill hålla lädret lite övermättat med fetter.

Inte helt ovanligt att även ett par välsittande skor har en tendens att skava i gångvecken och/ eller precis bakom tåkappan, så det låter som att allt är i sin ordning. Ser att Myrqvist enligt utsago använder salpa/leather board i sina hälkappor så den biten behöver du inte oroa dig för. De kommer att formas med tiden.
Citera
2023-09-01, 18:50
  #10542
Medlem
Hej entusiaster!


Jag skulle behöva lite hjälp från er som vet bättre:

Jag är i processen att belöna mig själv med ett par nya kängor och står och väljer mellan

ett par "Myrqvist TJÄRNÖ"* eller ett par "Yanko Balmoral boot"**

Inte jättestor prisskillnad men när jag letar omdömen online så tycker jag inte att jag blir klokare. Vissa säger att båda märkena är helt ok men andra säger att de har problem (speciellt myrqvist) med kvaliteten.

Tack på förhand!

*https://myrqvist.com/products/tjarno-dark-brown-calf
**https://www.skolyx.se/kaengor/244-yanko-balmoral-boot-moerkbrun.html
__________________
Senast redigerad av Sg-Otto 2023-09-01 kl. 18:53.
Citera
2023-09-01, 19:47
  #10543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sg-Otto
Hej entusiaster!


Jag skulle behöva lite hjälp från er som vet bättre:

Jag är i processen att belöna mig själv med ett par nya kängor och står och väljer mellan

ett par "Myrqvist TJÄRNÖ"* eller ett par "Yanko Balmoral boot"**

Inte jättestor prisskillnad men när jag letar omdömen online så tycker jag inte att jag blir klokare. Vissa säger att båda märkena är helt ok men andra säger att de har problem (speciellt myrqvist) med kvaliteten.

Tack på förhand!

*https://myrqvist.com/products/tjarno-dark-brown-calf
**https://www.skolyx.se/kaengor/244-yanko-balmoral-boot-moerkbrun.html
I den prisklassen har alla skor "problem" med kvalitet. Du kan inte få ett par randsydda kängor, eller skor generellt för den delen, med högkvalitativt full grain läder och superb detaljarbete.

Du får det du betalar för helt enkelt, både från Myrqvist och Yanko. Sen är ju de kängorna du länkade extremt annorlunda. Du vill ha ett par kängor, ja, men tog fantasin slut vid känga i läder?
Citera
2023-09-02, 09:28
  #10544
Medlem
Nja. Fantasin lede mig till ett par bruna kängor då jag redan har ett par svarta Abisko från Myrqvist som jag är nöjd med. Att de jag just nu väljer mellan inte är identiska utformningen är kanske ett utryck för kreativitet snarare än brist på det...

Orsaken att jag frågade vara att jag i efterhand sett flera dåliga recensioner av samma märke och var rädd att jag kanske fått ett positivt måndagsexemplar.

Jag har flera Barker och där har jag varit missnöjd med kvalitén på sistone, så de går bort.

Så jag frågade is syfte att få reda på om någon med mer erfarenhet än mig hade en bredare uppfattning avseende Myrqvists eller Yankos skor. Sen är jag fullt medveten om att billigare märken i regel inte håller samma kvalité som dyrare.
Citera
2023-09-02, 11:41
  #10545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sg-Otto
Hej entusiaster!


Jag skulle behöva lite hjälp från er som vet bättre:

Jag är i processen att belöna mig själv med ett par nya kängor och står och väljer mellan

ett par "Myrqvist TJÄRNÖ"* eller ett par "Yanko Balmoral boot"**

Inte jättestor prisskillnad men när jag letar omdömen online så tycker jag inte att jag blir klokare. Vissa säger att båda märkena är helt ok men andra säger att de har problem (speciellt myrqvist) med kvaliteten.

Tack på förhand!

*https://myrqvist.com/products/tjarno-dark-brown-calf
**https://www.skolyx.se/kaengor/244-yanko-balmoral-boot-moerkbrun.html
Alden Indy Boot är dom bästa kängorna man kan köpa. Köp dom och du kommer ha dom livet ut och dina barnbarn kommer ärva dom och dom kommer bara bli snyggare för varje generation som bär dom.
Bara prima kvalitet duger när man ska köpa riktiga skor och kängor det finns ingen anledning att kompromissa och köpa två par kängor av sämre kvalitet om man istället kan få ett par Alden Indy Boots för samma pris. Gör dig själv och framtida generationer i framtiden en tjänst och köp ett par Alden Indy Boots. Bästa kvalitet och så tänker du på miljön också när du köper skor som håller i generatioooooner.
Citera
2023-09-02, 21:22
  #10546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sg-Otto
Hej entusiaster!


Jag skulle behöva lite hjälp från er som vet bättre:

Jag är i processen att belöna mig själv med ett par nya kängor och står och väljer mellan

ett par "Myrqvist TJÄRNÖ"* eller ett par "Yanko Balmoral boot"**

Inte jättestor prisskillnad men när jag letar omdömen online så tycker jag inte att jag blir klokare. Vissa säger att båda märkena är helt ok men andra säger att de har problem (speciellt myrqvist) med kvaliteten.

Tack på förhand!

*https://myrqvist.com/products/tjarno-dark-brown-calf
**https://www.skolyx.se/kaengor/244-yanko-balmoral-boot-moerkbrun.html

Jag har ägt yankos belgian loafer och äger skolyx penny loafer (skolyx egna märke tillverkas troligen av Yanko) och är nöjd. Konstruktion mässigt var allt på plats och bekväma. Helnöjd för priset man betalar
Citera
2023-09-02, 22:00
  #10547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sg-Otto
Nja. Fantasin lede mig till ett par bruna kängor då jag redan har ett par svarta Abisko från Myrqvist som jag är nöjd med. Att de jag just nu väljer mellan inte är identiska utformningen är kanske ett utryck för kreativitet snarare än brist på det...

Orsaken att jag frågade vara att jag i efterhand sett flera dåliga recensioner av samma märke och var rädd att jag kanske fått ett positivt måndagsexemplar.

Jag har flera Barker och där har jag varit missnöjd med kvalitén på sistone, så de går bort.

Så jag frågade is syfte att få reda på om någon med mer erfarenhet än mig hade en bredare uppfattning avseende Myrqvists eller Yankos skor. Sen är jag fullt medveten om att billigare märken i regel inte håller samma kvalité som dyrare.
Personligen, ifall jag hade köpt ett par kängor, hade jag endast tittat på balmoralkängor. Då svarar du: "ja, det är du ja". Vilket är precis det jag syftar på, beroende på vad man klär på sig samt vad man gör om dagarna så påverkar det val av skor. Så, givet att du funderar på balmoralkängor tyder det förhoppningsvis på att de passar just dig och ifall de gör det hade jag felfritt köpt den renare, snyggare och mer dressade balmoralkängan.

För skor under låt säga 5000 så hade jag alltid köpt de som kommer så nära din maxbudget som möjligt, givet att de producerats av kända icke modetunga märken. För under 5000 eller däromkring så får man väldigt mycket för varje extra krona och konkurrensen är brutal, vilket gör att alla är ungefär lika prisvärda.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2023-09-02 kl. 22:02.
Citera
2023-09-21, 15:02
  #10548
Medlem
Har alltid velat ha så ”rent” material som möjligt i mina skor, men har märkt att skor från TLB Artista som förstärker tå med riktigt läder tamefan aldrig behåller en spegelglans. Det blir sprickor på sidorna omedelbart så fort jag tar några steg. Gissningsvis är det för att tåkappan inte är stel som den blir med förstärkning i plast. Det stör mig något enormt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in