Citat:
Istället för långpromenader kan du bära skorna i korta intervaller i hemmet eller på kontoret och låta kroppsvärmen göra jobbet. Mer skonsamt för fötterna och ger ett bättre resultat i min mening.
Citat:
Bäst är att låta skorna torka vilandes på sidan om lädersulorna är blöta. Oljans positiva effekt är försumbar och ett par randsydda skor med lädersulor som fått sulan insmord med olja kan vara svårare att sula om. Eller svårare och svårare, oljan riskerar att lösa upp limmet som använts för att fästa sulan vilket då innebär att skorna inte kan halvsulas utan måste helsulas (fick jag lära mig när jag pratade med damerna på Skomakeri Framåt). Viket i sig inte är ett problem, men det innebär en större kostnad än en halvsulning.Lädersulor är så pass hårt garvade att det i regel inte behövs någon återfuktning annat än i vissa extrema undantagsfall.
Citat:
Här råder det lite delade meningar. Jag skulle inte applicera Renovateur på fabriksnya skor. Det riskerar att förstöra finishen (framförallt på crust-läder) och gör väl i princip noll för att mjuka upp lädret. Då låter jag hellre kroppsvärme och försiktig användning göra jobbet med att mjuka upp lädret initialt.The Shoe Snob har en rätt bra artikel på temat. Han är en av många som avråder det.
Däremot kan det vara en idé om man köpt ett par kängor som skall utsättas för svenskt skitväder från dag 1 och man medvetet vill hålla lädret lite övermättat med fetter.
Inte helt ovanligt att även ett par välsittande skor har en tendens att skava i gångvecken och/ eller precis bakom tåkappan, så det låter som att allt är i sin ordning. Ser att Myrqvist enligt utsago använder salpa/leather board i sina hälkappor så den biten behöver du inte oroa dig för. De kommer att formas med tiden.
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-23 kl. 16:05.
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-23 kl. 16:05.