2023-08-22, 08:49
  #10525
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
För skor i den prisklassen så får du vad du betalar för, det är inget fel på myrqvist eller andra i samma prisklass, sett till priset såklart.

Skillnaden i kvalité går dock upp rätt snabbt utan att priset går upp nämnvärt. Vad jag menar är att prisklasserna är ganska nära varandra, det handlar inte om tusenlappar utan snarare hundralappar när man talar om finskor under 5000.

Du kan alltid försöka pricka in reor, exempelvis så är Carmina på rea just nu, vilket är väldigt mycket sko för 4000kr. Kan vara rätt slutsålt dock, den har pågått ett tag.

Hur brukar den lägre kvalitén visa sig?
Citera
2023-08-22, 13:05
  #10526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Hur brukar den lägre kvalitén visa sig?
Skinn istället för lädersulor till exempel.
Citera
2023-08-22, 13:11
  #10527
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Skinn istället för lädersulor till exempel.

Tackar, nig är det lädersulor men kanske mindre slitstarka än på dyrare skor?

Förr penslade man skorna upprepade gånger med kokt linolja innan skorna började användas för att sulorna skulle hålla längre.

Kanske läge att göra det?

Ska använda skorna nu ett par gånger i veckan och återkomma med rapporter om hur de upplevs kvalitetsmässigt.
Citera
2023-08-22, 21:02
  #10528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Hur brukar den lägre kvalitén visa sig?
Utöver lägre kvalitet på finisheringen, något du redan nämnt, så finns det flera saker man kan märka det på. Lädret kanske inte är full grain, vilket betyder att de använt en tunnare bit läder för att det är billigare och den andra delen kan då säljas som billig mocka. Läderhudarna som köps in kan vara av lägre sortering och därmed ha fler märken på sig från exempelvis insektsbett. Det kan vara besparingar i form av konstruktion, som du inte omedelbart ser eller märker, såsom hälkappa i plast vilket kan ge dig en hel del skavsår. Klackbas i annat material än läder, såsom slipdamm från läder blandat med lim. Öppen kanal för randsömnaden är också billigare att göra (du ser stygnen genom en kanal undertill). Finns mycket mer, beroende på hur mycket man vill nörda ner sig.

Jag hade personligen aldrig tummat på hälkappan till exempel då det kan göra skon otroligt obekväm och i min mening då obrukbar.
Citera
2023-08-22, 21:02
  #10529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Tackar, nig är det lädersulor men kanske mindre slitstarka än på dyrare skor?

Förr penslade man skorna upprepade gånger med kokt linolja innan skorna började användas för att sulorna skulle hålla längre.

Kanske läge att göra det?

Ska använda skorna nu ett par gånger i veckan och återkomma med rapporter om hur de upplevs kvalitetsmässigt.
Han gjorde narr av dig.

Sulolja finns men skillnaden är marginell. Du kan nog räkna med att den lädersula du har på dina skor är ganska ohållbar jämfört med toppnivå.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2023-08-22 kl. 21:05.
Citera
2023-08-22, 21:55
  #10530
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Han gjorde narr av dig.

Sulolja finns men skillnaden är marginell. Du kan nog räkna med att den lädersula du har på dina skor är ganska ohållbar jämfört med toppnivå.

Nejdå, det penslades friskt med kokt linolja på lädersulorna på 40-talet, någon verkan måste det haft.
Citera
2023-08-22, 21:57
  #10531
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Utöver lägre kvalitet på finisheringen, något du redan nämnt, så finns det flera saker man kan märka det på. Lädret kanske inte är full grain, vilket betyder att de använt en tunnare bit läder för att det är billigare och den andra delen kan då säljas som billig mocka. Läderhudarna som köps in kan vara av lägre sortering och därmed ha fler märken på sig från exempelvis insektsbett. Det kan vara besparingar i form av konstruktion, som du inte omedelbart ser eller märker, såsom hälkappa i plast vilket kan ge dig en hel del skavsår. Klackbas i annat material än läder, såsom slipdamm från läder blandat med lim. Öppen kanal för randsömnaden är också billigare att göra (du ser stygnen genom en kanal undertill). Finns mycket mer, beroende på hur mycket man vill nörda ner sig.

Jag hade personligen aldrig tummat på hälkappan till exempel då det kan göra skon otroligt obekväm och i min mening då obrukbar.

Tackar! Initierat inlägg, tog en första långpromenad idag, ganska hårda att gå in med lättare skavsår på några tår som resultat trots att skorna har bra passform.
Citera
2023-08-23, 09:58
  #10532
Medlem
Vått och uttorkat läder slits mycket snabbare, så olja är inte helt fel.
Citera
2023-08-23, 10:35
  #10533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Nejdå, det penslades friskt med kokt linolja på lädersulorna på 40-talet, någon verkan måste det haft.
Du sade skinnsula. Faktumet att du kallade det för skinnsula sade en del.
Citera
2023-08-23, 10:41
  #10534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Tackar! Initierat inlägg, tog en första långpromenad idag, ganska hårda att gå in med lättare skavsår på några tår som resultat trots att skorna har bra passform.
Bra passform kan du inte döma utan att bära skorna under en längre tid. Får du skavsår är passformen mindre bra. Du får hålla tummarna att skavsåren mer beror på stelt läder. Du applicerade väl renovateur innan?
Citera
2023-08-23, 11:01
  #10535
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du sade skinnsula. Faktumet att du kallade det för skinnsula sade en del.

"Andra randsydda skor med skinnsula" Mina skor har lädersulor och är randsydda, då är 2599 kr billigt.
Citera
2023-08-23, 11:03
  #10536
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Bra passform kan du inte döma utan att bära skorna under en längre tid. Får du skavsår är passformen mindre bra. Du får hålla tummarna att skavsåren mer beror på stelt läder. Du applicerade väl renovateur innan?

Av skavsårens natur och placering framgår det att de beror på stelt ovanläder , redan efter en hamvtimmes promenad kändes det bättre och storleken verkar ok. Inget glapp i hälen och tårna är inte ihopträngda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in