Citat:
Ursprungligen postat av
Atamon
Hur brukar den lägre kvalitén visa sig?
Utöver lägre kvalitet på finisheringen, något du redan nämnt, så finns det flera saker man kan märka det på. Lädret kanske inte är full grain, vilket betyder att de använt en tunnare bit läder för att det är billigare och den andra delen kan då säljas som billig mocka. Läderhudarna som köps in kan vara av lägre sortering och därmed ha fler märken på sig från exempelvis insektsbett. Det kan vara besparingar i form av konstruktion, som du inte omedelbart ser eller märker, såsom hälkappa i plast vilket kan ge dig en hel del skavsår. Klackbas i annat material än läder, såsom slipdamm från läder blandat med lim. Öppen kanal för randsömnaden är också billigare att göra (du ser stygnen genom en kanal undertill). Finns mycket mer, beroende på hur mycket man vill nörda ner sig.
Jag hade personligen aldrig tummat på hälkappan till exempel då det kan göra skon otroligt obekväm och i min mening då obrukbar.