2023-08-23, 16:25
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Släpp alla lån och skulder, låt systemet göra sitt, låt allt hamna på fogden, gå till en skuld och ekonomi rådgivare, den kommer säga exakt samma sak, låt allting falla till fogden och du erkänner alla skulder på breven som kommer komma, när allt är på plats och du är utmätt till tänderna (för det kommer du bli) så sätter du dig och skriver ett fint personlig brev och ansökan till skuldsanering, skriv att du är ren från speldjävulen nu, helst att du gått behandling för det med, och för guds skull gör det.

Sen är det bara invänta svar från dom, med dom där skulderna och lite beroende på ålder, barn, inkomst osv så bör du kunna få de om du har upp till en miljon.

Får du skuldsanering får du de på 4-5 år, processen att nå dit lär vara ett år också typ, men sen kan du börja om, leva på flykt utomlands osv kommer ta längre tid och säkert vara krångligare än att övertyga fogden du ska ha sanering.

Är du själv insatt i detta eller killgissar du? Jag vill verkligen inte bara droppa allt och låta det komma till kronofogden för att sedan söka skuldsanering i första hand, tycker det är sjukt att man måste låta det gå så jävla långt innan man kan få skuldsanering..

Känns som att flytta till ett grannland löser aldrig mina skulder, kommer aldrig kunna ha tillgångar där heller för det kommer drivas in på ett eller annat sätt ändå.
Citera
2023-08-23, 16:29
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du hade vett slängde du ut datorn när du förlorade dina första 10.000 kr. Men du är en missbrukare, spelsidorna är knarklangare, och det är svårt att bli arg på dig. Men läs mitt inlägg och gör så, så blir det bra. Och släng datorn och skaffa lite vänner och fru och familj istället så orkar du inte hålla på med speljävulen.

Vet inte varför du skrev att min plan suger när du rekommenderade samma sak.. Min plan är ju att få ner räntan på mina lån, hade ju 7% innan hela världen började gå under och nu är de uppe i nästan 12%.

Har väntat över 12 månader så har 0 kreditupplysningar och dyligt, nu är det bra tillfälle att söka nytt lån. (Många kreditupplysningar under 12 mån period och man får automatiskt nej, lätt att hamna i lånfällan att det är lätt att få lån i början sedan sitter man där med tummen i röven och INGEN vill hjälpa dig längre)

Att släppa allt är plan C
Citera
2023-08-23, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
För att jag hade enorma spelproblem hela livet och dragit på mig alldeles för stora lån med hög ränta. Jag är fast i ett system att jag inte kan få ner räntan, medans räntan höjs ständigt så lånen blir aldrig avbetalda.

Dessa ''banker'' är djävulen själva, lånar man ut pengar till desperata personer utan säkerhet tycker jag fan dem får stå sitt kasst.
Ursäkta, men den som ska stå sitt kast är väl ändå du som är korkad nog att ta en mille i Blanco-lån? Jag har sällan hört nåt så jävla dumt, men det går ju i och för sig hand i hand med hela ditt resonemang.

Det är alltså bankens fel att du sitter i den här soppan? Väx upp och ta ansvar för helvete. De kommer jaga dig och det kommer vara för jobbgt att hålla sig undan.
Citera
2023-08-23, 16:42
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Vet inte varför du skrev att min plan suger när du rekommenderade samma sak.. Min plan är ju att få ner räntan på mina lån, hade ju 7% innan hela världen började gå under och nu är de uppe i nästan 12%.

Har väntat över 12 månader så har 0 kreditupplysningar och dyligt, nu är det bra tillfälle att söka nytt lån. (Många kreditupplysningar under 12 mån period och man får automatiskt nej, lätt att hamna i lånfällan att det är lätt att få lån i början sedan sitter man där med tummen i röven och INGEN vill hjälpa dig längre)

Varför tror du att du kommer att få lån eftersom du har väntat 12 månader och har 0 kreditupplysningar? Det känns som att du lever lite grann i en fantasivärld efter alla dina meddelanden man läser. Problemet är att du kommer att springa i samma ekorrhjul hela tiden.
Det finns ingen bank i Sverige som kommer att låna ut pengar till dig. När du har en miljon i blancolån. Det innebär att du måste ha minst två borgensmän för att komma in i matchen på något sätt.
Citera
2023-08-23, 16:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Du får rimligen ännu lägre ränta om du tar in föräldrarna som borgenärer. Med ditt belopp och den framtida räntehöjningen spelar varje % roll typ 1000 kr per månad i 5 år.
Citera
2023-08-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Tänker du gå under jorden och bli papperslös i danmark på obestämd tid eller skaffa dansk personnummer och starta ett nytt normalt liv?

Livet som papperslös suger. Hela samhället kräver digitala betalningar och så fort du vill ha någon service som vård exempelvis krävs ett personnummer.

Skaffar du danskt personnummer kommer skulder kunna drivas in.

Skitsnack, fogden hittar inte en i utlandet även våra grannländer om man inte berättar det själv. Sen kan man väl även bestrida skulderna i landet man är och säga att Sverige förtrycker en som den flykting man är. Förstår du inte hur orimligt det är att fogden ska kontakta alla banker i hela världen?`

Svenska myndigheter får väl inte heller samköra register. Så det innebär väl att fogden inte ens får fråga skatteverket var personen bor. Så det räcker egentligen att vara skriven på annan adress så är man bra skyddad från fogdens tjuvaktig fingar.

Jag som utlandssvensk kommer inte betala tillbaka CSN. Det får dom försöka driva in när jag går i pension, då räntan är minimal kommer det inte vara några pengar alls.

Har du bestämt dig för att bo i utlandet kan du strunta i alla dumheter svenska myndigheter sysslar med. Sen är det ohederligt att inte betala sina skulder till företag, håller du inte ditt ord din skurk? Att inte betala skatt, böter eller annat skit som staten bestämt sig för att pålägga en kan man strunta i. Ta emot bidrag är välförtjänt skatteåterbäring.
Senast redigerad av Negerhona16 2023-08-23 kl. 17:00.
Citera
2023-08-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Har svårt att se att skulderna skulle preskriberas för man håller sig borta.

5 år för företag och privatpersoner. 10 år för staten.

Tiden börjar om på nytt vid varje påminnelse.

Lämna det här jävla pajaslandet och dina skulder. Köp ett hus på Cypern. Bra klimat. låga skatter, låga levnadskostnader. Samtidigt som man är i EU.
Senast redigerad av Negerhona16 2023-08-23 kl. 16:57.
Citera
2023-08-23, 16:56
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför tror du att du kommer att få lån eftersom du har väntat 12 månader och har 0 kreditupplysningar? Det känns som att du lever lite grann i en fantasivärld efter alla dina meddelanden man läser. Problemet är att du kommer att springa i samma ekorrhjul hela tiden.
Det finns ingen bank i Sverige som kommer att låna ut pengar till dig. När du har en miljon i blancolån. Det innebär att du måste ha minst två borgensmän för att komma in i matchen på något sätt.

Jo då det är inga problem, jag har hög inkomst och på pappret ser allt fint ut. Svårt att få låg ränta nuförtiden det har inget med mig att göra. Allas räntor gick upp och många har problem.

Förut kunde man få 3-4% med perfekt kreditbetyg som i dag är närmare 6-7%.

Kreditupplysningar är A och O men du kanske aldrig har lånat pengar förut.

Jag vet att allt jag skriver låter sjukt, men som sagt utåt är jag en stabil person med god inkomst utan kreditupplysningar och inga betalningsanmärkningar. Ingenting i brotts registret osv..
Senast redigerad av Glit 2023-08-23 kl. 16:59.
Citera
2023-08-23, 16:59
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Jo då det är inga problem, jag har hög inkomst och på pappret ser allt fint ut. Svårt att få låg ränta nuförtiden det har inget med mig att göra. Allas räntor gick upp och många har problem.

Förut kunde man få 3-4% med perfekt kreditbetyg som i dag är närmare 6-7%.

Kreditupplysningar är A och O men du kanske aldrig har lånat pengar förut.
Jag kan lova dig att jag har 100 koll med tanke på att jag själv har suttit i en tuff situation för typ 12 år sedan. Det är ganska normalt att det är svårt att få lån även att man har hög inkomst.
Du vet om att banker ser att du har Blanco lån också kanske. Det innebär att du troliga minst måste ha en borgenär eventuellt två för att banken ska vara intresserade.
Man kan inte förutsätta att lånen ska ligga på tre fyra% hela livet. Det är många svenskar som har fastnat i detta och tror att man ska leva på låga räntor hela livet. Ränta är som ett litet ekorrhjul det ser du till exempel idag. Det var väl likadant med räntekraschen på 90-talet.. Då låg räntorna uppe på Typ mellan 15 och 18 %. Det innebär att man kan inte leva i tron på att räntan ska vara låg.
Citera
2023-08-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linda skugge
Lånar man pengar utan säkerhet tycker jag fan att man får stå sitt kast

Lånar man ut pengar utan säkerhet tycker jag också man kan få stå sitt kast.

Giriga jävla idioter.
Citera
2023-08-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhona16
5 år för företag och privatpersoner. 10 år för staten.

Tiden börjar om på nytt vid varje påminnelse.

Lämna det här jävla pajaslandet och dina skulder. Köp ett hus på Cypern. Bra klimat. låga skatter, låga levnadskostnader. Samtidigt som man är i EU.
Om tiden börjar om för varje påminnelse ts får innebör det ju de behöver skicka ut en påminnelse var 4e år för att hålla ts i klorna för resten av livet.
Citera
2023-08-23, 17:04
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag kan lova dig att jag har 100 koll med tanke på att jag själv har suttit i en tuff situation för typ 12 år sedan. Det är ganska normalt att det är svårt att få lån även att man har hög inkomst.
Du vet om att banker ser att du har Blanco lån också kanske. Det innebär att du troliga minst måste ha en borgenär eventuellt två för att banken ska vara intresserade.
Man kan inte förutsätta att lånen ska ligga på tre fyra% hela livet. Det är många svenskar som har fastnat i detta och tror att man ska leva på låga räntor hela livet. Ränta är som ett litet ekorrhjul det ser du till exempel idag. Det var väl likadant med räntekraschen på 90-talet.. Då låg räntorna uppe på Typ mellan 15 och 18 %. Det innebär att man kan inte leva i tron på att räntan ska vara låg.

Oavsett vad så måste jag försöka iallafall, nu har jag som godast chanser att bli beviljad lån för att få ner räntan.

Vet inte om jag är så taggad på att släppa allt ändå, det medför alldeles för stora konsekvenser. Nu har jag bättre koll på hur det ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in