2023-08-23, 13:16
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Du tänker rätt men jag blir ju svartlistad från bokstavligt talat ALLT direkt skulderna går till kronofogden.
Man har inga rättigheter längre. Jag förstår varför folk blir heltidskriminella i pressade situationer.

Jag vill flytta ändå, men är rädd för konsekvenserna.

Jag kanske vill tillbaka till Sverige efter några år då är jag TOTALT rökt.
Du säger att du är rädd för konsekvenserna. Hur tänkte du när du spelade? Det känns som att du måste spela och leka lite roulette med detta också. Naturligtvis förlorar du ganska mycket. Däremot tror jag att du kanske kan göra som man säger att du skaffar ett svartjobb. Sedan försöker du samla ihop 500.000 svenska. Naturligtvis kommer skulderna att Rusa i taket eftersom du inte betalar något och räntorna ökar och skulderna ökar. Däremot tror jag att du har väldigt stora möjligheter att förhandla ner skulden om banker inte har fått något på tre fyra år. Du kan hävda att du inte har något arbete bla bla. Jag kan erbjuda att betala 50 % av skulden kontant imorgon. Jag tror att alla banker kommer att svälja detta. Det känns som att det är ett vågspel och äventyr du måste ge dig ut på.
Det känns som att du måste försöka dribbla med systemet på något sätt.
Jag har själv suttit i en skuld situation för typ 12-13 år sedan på 700.000 svenska. Däremot var det bara 120.000 till banker. Jag lyckades preskribera bort väldigt mycket och betala ungefär 320.000 totalt av 700.000. Det innebär att jag hade många konsumtionsskulder som kunde dras bort.
Detta gäller naturligtvis inte i ditt fall med tanke på att du har bankskulder och lån. Det är helt annorlunda för att det är 10 års preskriptionstid.
Citera
2023-08-23, 13:18
Medlem
sebastian66s avatar
Läs gärna vad denna smarta kille skriver LDRLDR. Det innebär att han har en polare som har lyckats med detta. Jag tror att du ser att jag har skrivit på föregående inlägg att jag själv har suttit lite grann på röven. Nu känns det ganska skönt för att jag har noll pengar i skuld och inga lån överhuvudtaget. Det tog mig tre år att Bli skuldfri från 700.000. Litegrann som att säga att det kostade mig 320.000 svenska. Däremot känns det som att det är värt att vara skuldfri. Jag dribblade ganska mycket med systemet naturligtvis.
Citera
2023-08-23, 13:34
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Som sagt den dagen du bestämmer dig för att komma tillbaka till Sverige med stora skulder , prova ringa borgenärerna och deala isåfall, om du har lyckats spara ihop pengar utomlands.
En kompis till mig lyckades stryka 2/3 delar av sin skuld strax innan han fick ett arv, men då hade han hållt sig borta/inte betalat på ett par år.

Det är ett alternativ att åka till närliggande grannland men fortsätta betala allt och sedan se till att styra upp med boende, jobb, bil så allt är fixat innan jag slutar betala. Då borde man ha en stabil grund? Dock vet jag fortfarande inte hur det går till att hyra bostad, äga bil i ett annat land när jag inte är medborgare. Någon nämnde att polisen har koll när man kör över gränsen och den kan beslagtas.

Jag har svårt att förstå hur allt går till.
Citera
2023-08-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Just Danmark har inkasso väldigt svårt att driva in från. Har ingen fakta att backa upp det på, men har läst det i många trådar på lånforum.

Har för mig Danmark har något undantag kring skuldindrivningssamarbete i EU.
Citera
2023-08-23, 14:15
Medlem
Citat:
Dessa ''banker'' är djävulen själva, lånar man ut pengar till desperata personer utan säkerhet tycker jag fan dem får stå sitt kasst.

Lånar man pengar från andra för att man är speltorsk tycker jag fan man får stå sitt kasst.
Citera
2023-08-23, 14:21
Medlem
Glits avatar
Tar gärna emot svar från folk som faktiskt vet hur det ser ut, många som gissar hejvillt.

Som sagt planen är att få igenom skuldsanering, går inte det försöka förhandla om lånen. Men vill veta vad jag har för alternativ.

Jag är fast just nu och behöver en utväg.
Citera
2023-08-23, 14:30
Medlem
Jag vet inte om det är rätt beslut att sticka utomlands.

Om du vill göra det så kan du säkert stanna rätt länge i Sverige och fortsätta jobba, men behålla pengarna själv (kontant eller på skyddat konto utomlands). Då har du en buffert om du sedan hamnar på existensminimum eller i klistret utomlands.

Har du framtida arv så sätter det såklart situationen i annan dager.

Eller om du har någon familjemedlem som kan hjälp dig få ett bättre lån. Men om så vore fallet hade du nog redan gjort det.

Jag skulle fundera på att i första hand flytta till Danmark om du har möjlighet att få bra anställning där.

Alternativt bo kvar och jobba här, men sluta betala av. Till en början hårt för att spara en buffert, sen minimalt lite när Kronofogden utmäter din lön. I Sverige kommer du ju alltid ha existensminimum kvar och slipper jobba ihjäl dig.

Din livssituation idag tjänar bara bankerna på.

Jag själv inte koll på nåt, så ta det med en nypa salt. Men det verkar ohållbart att fortsätta jobba och betala på det sätt du gör. Att vara en fri fattiglapp är nog bättre än att jobba ihjäl sig.
Citera
2023-08-23, 14:41
Medlem
Släpp alla lån och skulder, låt systemet göra sitt, låt allt hamna på fogden, gå till en skuld och ekonomi rådgivare, den kommer säga exakt samma sak, låt allting falla till fogden och du erkänner alla skulder på breven som kommer komma, när allt är på plats och du är utmätt till tänderna (för det kommer du bli) så sätter du dig och skriver ett fint personlig brev och ansökan till skuldsanering, skriv att du är ren från speldjävulen nu, helst att du gått behandling för det med, och för guds skull gör det.

Sen är det bara invänta svar från dom, med dom där skulderna och lite beroende på ålder, barn, inkomst osv så bör du kunna få de om du har upp till en miljon.

Får du skuldsanering får du de på 4-5 år, processen att nå dit lär vara ett år också typ, men sen kan du börja om, leva på flykt utomlands osv kommer ta längre tid och säkert vara krångligare än att övertyga fogden du ska ha sanering.
Citera
2023-08-23, 14:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tar gärna emot svar från folk som faktiskt vet hur det ser ut, många som gissar hejvillt.

Som sagt planen är att få igenom skuldsanering, går inte det försöka förhandla om lånen. Men vill veta vad jag har för alternativ.

Jag är fast just nu och behöver en utväg.
Din plan suger. För det första är det oerhörda räntor så fort du slutar betala. De kommer att driva in alla räntor till sista blodsdroppen. Kronofogden har fullständig makt i Sverige och din skuld gäller hela ditt liv. Kronofogden samarbetar med de flesta länder så du får fly till Sydamerika eller liknande.

Be dina föräldrar bli borgenärer, säg upp alla blankolån, ta ett banklån till 6-7% ränta och beta av skulden på 5 år. Det är bästa lösningen. Hoppas du hade kul för pengarna.

Skuldsanering får man först efter att man provat allt t.ex ovanstående. Därefter måste du leva på existensminimum i fem år. Det är väl ungefär lika lång tid som det tar att beta av din skuld på det normala sättet.

Du skriver inte hur du bor. men det är inte möjligt att hyra eller köpa en bostad eller bil i Sverige med din ekonomiska bakgrund om du inte döljer den genom att beta av lånen innan de når kronofogden. Du får bo i en trailer eller hos mamma och cykla.

Jag förutsätter tyvärr att inget av detta går in. Blankolånare brukar vänta på Guds hjälp och slänger utan problem jobbiga räkningar i posten. En sådan personlighet har det inte lätt i Sverige. Att ta blankolån jämställer jag med spelberoende och är i princip en sjukdom.

Dina föräldrar borde skaffa en God man till dig. Det är som att vara barn och ha en förälder. En del behöver det.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-23 kl. 14:51.
Citera
2023-08-23, 14:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Som sagt verkar vara svårt att ''hålla sig borta'', jag behöver en bil i sådanafall och den kan utmätas och kan stoppas vid kontroll och beslagtas?

Äckel banker, ge mig ett shysst lån så gör jag rätt för mig.
Bankerna tar hand om sina ANDRA kunder genom att inte ha dig som kund.

Du behöver dina föräldrar som borgenärer.
Citera
2023-08-23, 14:54
Medlem
Sådant är systemet vi är låneslavar ägda av judiska bankirer.
Citera
2023-08-23, 14:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du säger att du är rädd för konsekvenserna. Hur tänkte du när du spelade? Det känns som att du måste spela och leka lite roulette med detta också. Naturligtvis förlorar du ganska mycket. Däremot tror jag att du kanske kan göra som man säger att du skaffar ett svartjobb. Sedan försöker du samla ihop 500.000 svenska. Naturligtvis kommer skulderna att Rusa i taket eftersom du inte betalar något och räntorna ökar och skulderna ökar. Däremot tror jag att du har väldigt stora möjligheter att förhandla ner skulden om banker inte har fått något på tre fyra år. Du kan hävda att du inte har något arbete bla bla. Jag kan erbjuda att betala 50 % av skulden kontant imorgon. Jag tror att alla banker kommer att svälja detta. Det känns som att det är ett vågspel och äventyr du måste ge dig ut på.
Det känns som att du måste försöka dribbla med systemet på något sätt.
Jag har själv suttit i en skuld situation för typ 12-13 år sedan på 700.000 svenska. Däremot var det bara 120.000 till banker. Jag lyckades preskribera bort väldigt mycket och betala ungefär 320.000 totalt av 700.000. Det innebär att jag hade många konsumtionsskulder som kunde dras bort.
Detta gäller naturligtvis inte i ditt fall med tanke på att du har bankskulder och lån. Det är helt annorlunda för att det är 10 års preskriptionstid.
Hehe "skaffa ett svartjobb". Det är ju bara att gå till Svarta Arbetsförmedlingen. Notera att han är låst till sin lägenhet eftersom han inte kan flytta med den skulden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in