2023-08-23, 11:30
Medlem
Just Danmark har inkasso väldigt svårt att driva in från. Har ingen fakta att backa upp det på, men har läst det i många trådar på lånforum.
Citera
2023-08-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Finns väl några länder där det kan fungera. Exempelvis Uruguay tror jag inte hjälper andra länder med skuldindrivning. Däremot har ju företag som Intrum verksamhet i flera olika länder och de hanterar indrivningsärenden i andra länder också.
Finns det fler länder med dim möjligheterna? Fixa banklån på ett par miljoner och sticka med pengarna är ingen dum ide med tanke på hur det ser ut i världen.

Man får ju så klart köpa guld eller liknande för pengarna men sånt är lättläst.
Citera
2023-08-23, 11:50
Medlem
linda skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Dessa ''banker'' är djävulen själva, lånar man ut pengar till desperata personer utan säkerhet tycker jag fan dem får stå sitt kasst.

Lånar man pengar utan säkerhet tycker jag fan att man får stå sitt kast
Citera
2023-08-23, 12:00
Medlem
Läst lite angående Danmark. Det existerar inte löneutmätning i Danmark, kan enbart utmätas fast egendom.
Hyr du en lägenhet i Danmark och jobbar händer inte ett smack.
Citera
2023-08-23, 12:12
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns som att du aldrig kommer att kunna springa ifrån detta på något sätt. Har du inga möjligheter att få skuldsanering. Det känns som att det måste vara den bästa lösningen. Jag vet att du aldrig kommer att betala räntorna och skulden naturligtvis. Hur gammal är du spelar in i rollen också. Det sista alternativet är att du drar till Asien och skiter i hela bagaget. Sedan så skaffar du en familj i Asien Indien eller på någon annan världsdel. Det brukar vara väldigt kört att komma in i matchen när man bor i Sverige och sitter med miljonskulder. Har du prövat med skuldsanering?
Har du prövat att prata med banker och hur många banker har du lån på kan du inte frysa räntan?

Blev nekad första gången, har sökt igen men blir säkert nekad igen.

Jag har kommit till en brytningsgräns där jag jobbar mer än 100% sliter ihjäl mig och sedan har jag 0 kronor över. Det är som att jag jobbar som en dåre men lever som en bidragstagare.

Efter flera år inser jag att det inte är lönt, jag kommer dö av stress i den här takten om det fortsätter.
Citera
2023-08-23, 12:15
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Läst lite angående Danmark. Det existerar inte löneutmätning i Danmark, kan enbart utmätas fast egendom.
Hyr du en lägenhet i Danmark och jobbar händer inte ett smack.

Intressant, är ju likadant i sverige med lägenhet att man kan sitta på ett hyreskontrakt och sålänge man fortsätter betala hyran får man bo kvar.

Men jag undrar hur det fungerar, kommer jag bli stämplad som en brottsling för jag kommer nog garanterat bli stämd för det ser säkert ut som att jag flyr landet med pengar men så är ju inte fallet.

Och hur gör man med banker? svenska banker är bara att glömma eller hur? Jag tänker att typ Revolut borde fungera bra? Den är registrerad i lithauen har jag för mig. Kanske att de delger mitt innehav vid kontroll men tror aldrig att staten kan komma åt min bank i ett annat land?

Hur blir det när jag fortsätter använda mitt svenska personnummer, vid kontroller i andra länder kommer det flaggas direkt och man ser allt som hänt? Problem vid jobbsökningar?
Citera
2023-08-23, 12:17
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Blev nekad första gången, har sökt igen men blir säkert nekad igen.

Jag har kommit till en brytningsgräns där jag jobbar mer än 100% sliter ihjäl mig och sedan har jag 0 kronor över. Det är som att jag jobbar som en dåre men lever som en bidragstagare.

Efter flera år inser jag att det inte är lönt, jag kommer dö av stress i den här takten om det fortsätter.
Du måste fundera på hur många banker du har lån på. Har du prövat att förklara situationen på banken?
Ibland kan man ha tur att försöka frysa räntan. Då kanske man kan försöka lösa situationen. Kan du inte frysa räntan ligger du väldigt pyrt till.
Kan det vara möjligt att du är typ 30 35 Bast. Då känns det som att det är väldigt svårt att få skuldsanering. Man brukar oftast tänka till åldern om man är väldigt ung hinner man att betala.
Ibland är systemet bra men ibland är systemet väldigt dåligt. Vad är din totala skuld på Har du inga vänner bekanta föräldrar som kan ställa upp på dig? Det känns som att jag måste ha hjälp med sådana saker. Jag tror inte att du kan klara ut detta alldeles själv.
Du kanske har en lägenhet du kan sälja snabbare än kvickt och tjäna lite pengar på detta. Då kanske du kan stoppa blödningen lite grann. Jag tror att du måste försöka få bankerna till att frysa räntan. Under förutsättning att du inte har lån på åtta olika ställen. Då känns det som att det är rökt på riktigt.
Citera
2023-08-23, 12:19
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du måste fundera på hur många banker du har lån på. Har du prövat att förklara situationen på banken?
Ibland kan man ha tur att försöka frysa räntan. Då kanske man kan försöka lösa situationen. Kan du inte frysa räntan ligger du väldigt pyrt till.
Kan det vara möjligt att du är typ 30 35 Bast. Då känns det som att det är väldigt svårt att få skuldsanering. Man brukar oftast tänka till åldern om man är väldigt ung hinner man att betala.
Ibland är systemet bra men ibland är systemet väldigt dåligt. Vad är din totala skuld på Har du inga vänner bekanta föräldrar som kan ställa upp på dig? Det känns som att jag måste ha hjälp med sådana saker. Jag tror inte att du kan klara ut detta alldeles själv.
Du kanske har en lägenhet du kan sälja snabbare än kvickt och tjäna lite pengar på detta. Då kanske du kan stoppa blödningen lite grann. Jag tror att du måste försöka få bankerna till att frysa räntan. Under förutsättning att du inte har lån på åtta olika ställen. Då känns det som att det är rökt på riktigt.

Ingen seriös bank lånar ut pengar till mig med shysst ränta, jag har 1 miljon i lån på 11% ränta som var 7% men ökar hela tiden.

Har verkligen 0 tillgångar förutom en buffert på en månadslön..

De fryser inte räntan, de är banditer och tar inte hänsyn till mig och min situation.

Har som sagt rent register, aldrig varit försenad med en räkning eller dyligt. Men räntorna höjs och jag är i kläm. I en perfekt värld hade jag gjort rätt för mig.
Senast redigerad av Glit 2023-08-23 kl. 12:21.
Citera
2023-08-23, 12:24
Medlem
Borgenären vänder sig få till en indrivare i det landet och kan genom det företaget kontakta myndigheter i landet.

Som andra då skriver är det lokala lagar som styr vad som får utmätas men bara för att du eller banken är svensk innebär det inte att inkassobolag i det landet lämnar dig i fred.

Så är det åt helvete så skulle jag personligen söka skuldsanering om och om igen då det är ett helvete men ett helvete som kan ta slut.
Citera
2023-08-23, 12:26
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Ja de kommer fortsätta jaga dig, de har inget att förlora på det och inget att vinna på att ge upp.
Som sista åtgärd kan du försättas i personlig konkurs, vilket är väldigt ingripande och begränsar dig enormt. Det är dock mycket ovanligt. Vanligare då att kronofogden beviljar skuldsanering. Dock förutsatt att du faktiskt inte kan betala dina skulder på egen hand.
Men så länge du (rent teoretiskt) kan betala så kommer du inte undan utan skulden växer allt snabbare med avgifter och "straffräntor".

Förutsatt att inget preskriptionsavbrott sker (dvs. fordringsägare vidtar en åtgärd som förlänger/startar om preskriptionstiden).

Kronofogden vägrar ge mig skuldsanering, verkar som att de hellre vill att jag slutar betala och leva under jorden.

Jag tror mycket har att göra med att inga skulder ligger hos kronofogden, även om jag inte får ihop det ekonomiskt. Eller jo men jag sliter ihjäl mig för att ha råd med mat, kan inte leva såhär i 10 år till.
Citera
2023-08-23, 12:28
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ingen seriös bank lånar ut pengar till mig med shysst ränta, jag har 1 miljon i lån på 11% ränta som var 7% men ökar hela tiden.

Har verkligen 0 tillgångar förutom en buffert på en månadslön..

De fryser inte räntan, de är banditer och tar inte hänsyn till mig och min situation.

Har som sagt rent register, aldrig varit försenad med en räkning eller dyligt. Men räntorna höjs och jag är i kläm. I en perfekt värld hade jag gjort rätt för mig.
Det är ganska naturligt att banker skiter fullständigt i dig. Massera att du kan betala då stryper man åt snaran. Alla vill ha sin del av kakan som du har lånat naturligtvis. Om du vänder på situationen Vill du ha tillbaka dina pengar som du har lånat ut också eller hur.
Jag vet att ingen kommer att ge dig ett lån på ett wienerbröd eller. Har du inga föräldrar som kan ställa upp och ta lån för att stoppa blödningen. Du kanske smygen med detta för att jag vet att det är lite genant för många. Det enda som kan hjälpa är om du kan få någon form av skuldsanering. Magkänslan säger att du inte ens kan betala räntan Det innebär att skulden kommer att finnas kvar hela tiden. Då kanske man kan säga att skulderna följer med i himlen eller i graven.
I detta läget skulle jag nog tänka mig att sluta på jobbet och hitta ett svartjobb. Om du inte har ett arbete på ett eller två år kan man förhandla på ett annat läge när bankerna. Då har banker lite mer överseende förhoppningsvis men det finns ingen garanti. Om du jobbar ganska mycket kanske du kan tjäna 50.000 svart via internet. Det gäller bara till att tänka lite grann utanför boxen. Jag tror att du kan bli av med dina skulder på kanske fyra år om du jobbar svart och skiter i att betala skatt. Om du jobbar i Sverige kommer du betala detta efter 40 år kanske.
Citera
2023-08-23, 12:30
Medlem
Glits avatar
Uppskattar att folk engegerar sig men någon som faktiskt har koll hur loppet ser ut när man slutar betala sina blankolån, jag hade uppskattat det som fan.

Månad 1-3: förseningsavgifter läggs på
Månad 3-6: Indrivare kopplas in
Månad 6+: Skulderna går till kronofogden, betalningsanmärkningar direkt, kan inte söka lån, ta på faktura eller hyra bostad längre??
Framtiden: ??

Ni som gjort liknande svara gärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in