2023-08-23, 09:35
Medlem
Glits avatar
Har 0 tillgångar, 1 miljon i blankolån. Bra inkomst, inga betalningsanmärkningar ingenting hos kronofogden.

Vad exakt händer steg för steg om jag slutar betala mina blancolån?

Hur många månader tar det med förseningsavgifter innan det går till indrivare och efter det kronofogden?

Jag vet att jag kommer få betalningsanmärkning med prick i registret och kommer inte kunna söka lån, lägenhet osv i Sverige.

Hur länge kommer låneinstituten jaga mig, i all framtid? 5 år? Tids nog kommer de inse att jag inte har några pengar att driva in. Eller omöjligt att hitta mig då jag inte bor i Sverige.

Hur ser det ut om man flyttar till t.ex Danmark med rent register fortsätta betala alla fakturor tills jag fått lägenhet i Danmark sedan sluta betala mina lån. Hyr jag i andra hand kommer ingen svensk myndighet få reda på min adress?
Citera
2023-08-23, 09:41
Medlem
Tänker du gå under jorden och bli papperslös i danmark på obestämd tid eller skaffa dansk personnummer och starta ett nytt normalt liv?

Livet som papperslös suger. Hela samhället kräver digitala betalningar och så fort du vill ha någon service som vård exempelvis krävs ett personnummer.

Skaffar du danskt personnummer kommer skulder kunna drivas in.
Senast redigerad av mr.korrekt 2023-08-23 kl. 09:53.
Citera
2023-08-23, 09:57
Medlem
Finns väl några länder där det kan fungera. Exempelvis Uruguay tror jag inte hjälper andra länder med skuldindrivning. Däremot har ju företag som Intrum verksamhet i flera olika länder och de hanterar indrivningsärenden i andra länder också.
Citera
2023-08-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Har 0 tillgångar, 1 miljon i blankolån. Bra inkomst, inga betalningsanmärkningar ingenting hos kronofogden.

Vad exakt händer steg för steg om jag slutar betala mina blancolån?

Hur många månader tar det med förseningsavgifter innan det går till indrivare och efter det kronofogden?

Jag vet att jag kommer få betalningsanmärkning med prick i registret och kommer inte kunna söka lån, lägenhet osv i Sverige.

Hur länge kommer låneinstituten jaga mig, i all framtid? 5 år? Tids nog kommer de inse att jag inte har några pengar att driva in. Eller omöjligt att hitta mig då jag inte bor i Sverige.

Hur ser det ut om man flyttar till t.ex Danmark med rent register fortsätta betala alla fakturor tills jag fått lägenhet i Danmark sedan sluta betala mina lån. Hyr jag i andra hand kommer ingen svensk myndighet få reda på min adress?
Har svårt att se att skulderna skulle preskriberas för man håller sig borta.
Citera
2023-08-23, 10:36
Medlem
sebastian66s avatar
Varför ska du bara kasta in handduken? Känner du att du har alldeles för mycket lån och inte kommer att kunna betala. Jag kan hjälpa dig på traven och säga lån preskriberas efter 10 år.
Varför ska du bara skita i alltihopa kanske du kan berätta.
Det känns som att du kommer att få många problem framöver på ett eller annat sätt.
Jag tror till och med att banker kan förlänga detta via Kronofogden. Det innebär att det är teoretiskt omöjligt att bli av med sina bankskulder.
Citera
2023-08-23, 10:40
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Tänker du gå under jorden och bli papperslös i danmark på obestämd tid eller skaffa dansk personnummer och starta ett nytt normalt liv?

Livet som papperslös suger. Hela samhället kräver digitala betalningar och så fort du vill ha någon service som vård exempelvis krävs ett personnummer.

Skaffar du danskt personnummer kommer skulder kunna drivas in.

Nej inte papperlös, menar mer att jag skaffar jobb, bank och lägenhet i Danmark medans allt är grönt och ändrar min bokföringsadress till en postbox eller dyligt.

Jag menar jag har ju fortfarande mitt svenska personnummer bara att jag inte har några tillgångar i sverige som går att utmäta.

Vill mer veta exakt vad som händer steg för steg när man struntar i att betala en skuld/räkning. Hur loppet ser ut.

Jag betalar sjuka summor enbart för räntan, som stiger hela tiden så lånen kommer ta 10 år att betala av.
Citera
2023-08-23, 10:42
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför ska du bara kasta in handduken? Känner du att du har alldeles för mycket lån och inte kommer att kunna betala. Jag kan hjälpa dig på traven och säga lån preskriberas efter 10 år.
Varför ska du bara skita i alltihopa kanske du kan berätta.
Det känns som att du kommer att få många problem framöver på ett eller annat sätt.
Jag tror till och med att banker kan förlänga detta via Kronofogden. Det innebär att det är teoretiskt omöjligt att bli av med sina bankskulder.

För att jag hade enorma spelproblem hela livet och dragit på mig alldeles för stora lån med hög ränta. Jag är fast i ett system att jag inte kan få ner räntan, medans räntan höjs ständigt så lånen blir aldrig avbetalda.

Dessa ''banker'' är djävulen själva, lånar man ut pengar till desperata personer utan säkerhet tycker jag fan dem får stå sitt kasst.
Citera
2023-08-23, 10:42
Medlem
Du vill antagligen registrera dig i det land du flyttar till eftersom du kommer behöva en sjukförsäkring. Nu för tiden har Sverige avtal med många länder om att kunna utbyta information som behövs för att kunna spåra folk med skulder så EU skulle jag säga är helt uteslutet, UK och US också.
Staten hade för många som struntade i att betala sina CSN-lån så de gjorde en satsning på att få till avtal för skuldindrivning i andra länder.
Citera
2023-08-23, 10:48
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
För att jag hade enorma spelproblem hela livet och dragit på mig alldeles för stora lån med hög ränta. Jag är fast i ett system att jag inte kan få ner räntan, medans räntan höjs ständigt så lånen blir aldrig avbetalda.

Dessa ''banker'' är djävulen själva, lånar man ut pengar till desperata personer utan säkerhet tycker jag fan dem får stå sitt kasst.
Det känns som att du aldrig kommer att kunna springa ifrån detta på något sätt. Har du inga möjligheter att få skuldsanering. Det känns som att det måste vara den bästa lösningen. Jag vet att du aldrig kommer att betala räntorna och skulden naturligtvis. Hur gammal är du spelar in i rollen också. Det sista alternativet är att du drar till Asien och skiter i hela bagaget. Sedan så skaffar du en familj i Asien Indien eller på någon annan världsdel. Det brukar vara väldigt kört att komma in i matchen när man bor i Sverige och sitter med miljonskulder. Har du prövat med skuldsanering?
Har du prövat att prata med banker och hur många banker har du lån på kan du inte frysa räntan?
Citera
2023-08-23, 10:49
Medlem
Finns ju skuldsanering
Citera
2023-08-23, 11:05
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ja de kommer fortsätta jaga dig, de har inget att förlora på det och inget att vinna på att ge upp.
Som sista åtgärd kan du försättas i personlig konkurs, vilket är väldigt ingripande och begränsar dig enormt. Det är dock mycket ovanligt. Vanligare då att kronofogden beviljar skuldsanering. Dock förutsatt att du faktiskt inte kan betala dina skulder på egen hand.
Men så länge du (rent teoretiskt) kan betala så kommer du inte undan utan skulden växer allt snabbare med avgifter och "straffräntor".

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag kan hjälpa dig på traven och säga lån preskriberas efter 10 år.
Förutsatt att inget preskriptionsavbrott sker (dvs. fordringsägare vidtar en åtgärd som förlänger/startar om preskriptionstiden).
Citera
2023-08-23, 11:08
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Ja de kommer fortsätta jaga dig, de har inget att förlora på det och inget att vinna på att ge upp.
Som sista åtgärd kan du försättas i personlig konkurs, vilket är väldigt ingripande och begränsar dig enormt. Det är dock mycket ovanligt. Vanligare då att kronofogden beviljar skuldsanering. Dock förutsatt att du faktiskt inte kan betala dina skulder på egen hand.

Förutsatt att inget preskriptionsavbrott sker (dvs. fordringsägare vidtar en åtgärd som förlänger/startar om preskriptionstiden).
Det är ganska naturligt att man måste hålla sig undan i tio år. Det är därför jag säger till trådskaparen att det är totalt i princip omöjligt att bli av med bankskulder. Konsumtionsskulder kan man tricksa med.
Däremot är det inte sagt att det är enkelt heller. Jag tycker inte att det ska vara enkelt för att har man gjort sig skyldig till att låna pengar måste man faktiskt betala tillbaka.
Personligen tycker jag att det är konstigt att man kan prestera bort skulder även att det är bra.
Det innebär att man i princip ta med sig skulderna till graven. Jag tror inte att banker kommer att låta detta försvinna bara för skojs skull. Även att man inte har någon preskriptionsavbrott kan banken förlänga detta också. Det innebär att det är en mikroskopisk chans att banken ska glömma av såna varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in