Nu har han tydligen levererat en betraktelse över coronas påverkan på ekonomin som cirkulerar på Fejan och gör åtminstone mig som ekonomisk oskuld lite konfys.
Citat:
Jag förskräcks av alla rapporter om att det är dåligt för ekonomin. Det är helt feltänkt, det är ekonomins JOBB att gå dåligt i en så här svår tid. /.../ Jag bekläms när jag hör om miljardföretag med miljardärägare som varslar. Det är kortsiktigt och felaktigt tänkt. Att värna människors hälsa och möjlighet att försörja sig är en fråga om hållbarhet lika mycket som att värna klimatet. Vi har alla ett ansvar att vara omtänksamma och bidra efter bästa förmåga. Upp till bevis, alla företag som säger sig vara hållbara och goda. Så tänker jag. /.../
#momentoftruth ❤️
(Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad jag tänker kring både företags och privatpersoners snikenhet, om det omänskliga i att göra affärer på andrahandsmarknader av folks rädslor och akuta behov, eller om hur företag faktiskt kan använda sina medarbetare till framtidsutveckling istället för att tvinga till friställning eller sysslolöshet, men det är långt nog redan…)
En ekonomiprofessor som alltså tycks se det som meningsfullt att läxa upp ekonomin och marknaden för att den inte är moralisk utan "sniken"? Är detta normalt? Eller är han bara ute efter att peka på hyckleriet hos de företag som eljest viftar med med värdegrundade varumärkesplattformar och syftesdriven marknadsföring?
Kommentarerna på inlägget förefaller till helt övervägande del vara handhjärtan och idiotier i #jagärhär-stil, men mannen själv är väl ändå professor?