Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-22, 13:25
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Vad finns att göra för att skiten ska gå bort?

Använder venlafaxin och attarax, brukar dricka örtte för att hjälpa till och bli lite lugnare.
Kommer från ingenstans och vägrar försvinna, nu har jag blivit sjukskriven då jag inte klarar av att vara på jobbet då det slår till så hårt.

symptomer jag får:

Yrsel och gräns till svimningar
känsla av att jag inte får syre
hjärtat slår fort och otakt
flyktkänsla
domningar
svettningar
skakningar

Det jag kommer på just nu på rak arm.
Så fort jag åker någonstans så kommer detta förr eller senare eller kort efter jag åker/går hemifrån.

Förstår inte varför jag får detta och hur jag ska få bort det.
Citera
2023-08-22, 13:58
Bannlyst
Förvarning till utbrändhet?
Citera
2023-08-22, 14:02
Avstängd
Börja träna, skapa rutiner, se till sova och äta regelbundet. Försök vänja dig av med tabletterna, för du verkar utvecklat tolerans och skulle behöva öka dosen.....vilket gör att du kommer må ännu sämre om ett tag.
Citera
2023-08-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majd.Al.Sultan

Använder venlafaxin och attarax, brukar dricka örtte för att hjälpa till och bli lite lugnare.
Kommer från ingenstans och vägrar försvinna, nu har jag blivit sjukskriven då jag inte klarar av att vara på jobbet då det slår till så hårt.

symptomer jag får:

flyktkänsla
domningar
svettningar
skakningar

Så fort jag åker någonstans så kommer detta förr eller senare eller kort efter jag åker/går hemifrån.

Som tidigare nämnt, försök att skippa medicinerna och börja jobba med att hitta källan till ditt dåliga mående.
Jobbar för mycket, stressig vardag/livsstil i övrigt ? Hänt något speciellt som ligger och gror i dig ?

Ta hjälp av en terapeut eller liknande eller kolla andningsövningar på nätet. Gå emot ångesten när den slår på för fullt och inse att det inte är något farligt och inget som begränsar dig.

Till slut så lär du dig att parera när det väl kommer attacker och successivt klingar det av med tiden förhoppningsvis.

Allt gott!
Senast redigerad av Hypnotizolam 2023-08-22 kl. 14:22.
Citera
2023-08-22, 14:27
Medlem
Icke bearbetat trauma eller stress kan vara orsaken.
Går du i någon form av terapi i samband med medicinering?

Personligen rekommenderar jag utöver vanliga rutiner och träning även guidad meditation på youtube. The honest guys är en favorit hos mig.

Önskar dig all lycka till i detta. <3
Citera
2023-08-22, 14:39
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utane
Icke bearbetat trauma eller stress kan vara orsaken.
Går du i någon form av terapi i samband med medicinering?

Personligen rekommenderar jag utöver vanliga rutiner och träning även guidad meditation på youtube. The honest guys är en favorit hos mig.

Önskar dig all lycka till i detta. <3

Försökt hitta denna trauma eller stress men hittar inget, läkare säger att jag har vart med om mycket skit i livet men vad det gör vet jag inte, försöker hitta någon behandling med psyk nu men vet inte vad som kommer hända.

Hade detta problem förr men sedan försvann det i typ 2 år sedan en stressig kväll så small det lika hårt igen och vägrar försvinna.
Innan detta hade jag det bra i 2 år rätt harmoniskt på fritiden.
Citera
2023-08-22, 14:41
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Börja träna, skapa rutiner, se till sova och äta regelbundet. Försök vänja dig av med tabletterna, för du verkar utvecklat tolerans och skulle behöva öka dosen.....vilket gör att du kommer må ännu sämre om ett tag.

Saken är den att när detta kom tillbaka hade jag vart fri från tabletter i 6 månader.
Citera
2023-08-22, 14:50
Avstängd
Citat:
Saken är den att när detta kom tillbaka hade jag vart fri från tabletter i 6 månader.
Ok. Då är du fortfarande instabil. Som sagt, träna, rör på dig, var aktiv, lägg mobildjävulen åt sidan större delen av dygnet.
Citera
2023-08-22, 14:58
Medlem
Citat:

symptomer jag får:

flyktkänsla
domningar
svettningar
skakningar

Jag som inte kan så mkt om detta, vad händer om du bara stannar kvar i det? Går det över och släpper, eller blir det ambulans?
Citera
2023-08-22, 16:12
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Ok. Då är du fortfarande instabil. Som sagt, träna, rör på dig, var aktiv, lägg mobildjävulen åt sidan större delen av dygnet.

Ja det här med mobilen och dator har jag tänkt på då det har blivit mycket dator/mobil då jag oftast bara är hemma då jag har svårt att ta mig ut.

Finns gym i närheten dock väldigt dåligt men kanske får börja där igen och se hur det går.
Oftast mår jag skit om jag gör något fysiskt av någon anledning.
Blir yr och luddig hela dagen efteråt.
Citera
2023-08-22, 20:04
Avstängd
Citat:
Ja det här med mobilen och dator har jag tänkt på då det har blivit mycket dator/mobil då jag oftast bara är hemma då jag har svårt att ta mig ut.

Finns gym i närheten dock väldigt dåligt men kanske får börja där igen och se hur det går.
Oftast mår jag skit om jag gör något fysiskt av någon anledning.
Blir yr och luddig hela dagen efteråt.
Du ser, du vet redan vad som orsakar problemen. Upp och hoppa. Det här fixar du. Och dela med dig sparsamt. Omgivningen har tendens att utnyttja detta mot dig om de vill jävlas.
Citera
2023-08-22, 20:14
Medlem
Vitman-33s avatar
Det är ett helvete, jag lider av samma skit, blir helt skum och vet knappt vad jag gör. Det enda man gör när man tex gymmar är att man flyttar fokuset till träningen vilket har många fördelar. Men tro inte att dom kommer försvinna.

Detta är saker som är inprentat i din reptilhjärna. Den tar över, dennes jobb är att hålla dig vid liv. Inte så kul när man sitter och fikar på jobbet.

Sertralin har hjälpt, flytta fokus till något annat hjälper, varma långa duschar hjälper. Om det kommer till att du behöver benzodiazepiner vilket är ett mkt effektivt läkemedel som finns på WHO över nödvändiga läkemedel prova klonazepam, betydligt säkrare än både diazepam och alprazolam i min mening.

Benzodiazepiner har ofta ett väldigt dåligt rykte då folk säger att det är "knark" och beroendeframkallande. Jag kan inte sluta med 50mg Sertralin, en dag och jag är helt förstörd. Det är så enkelt att om en medicin fungerar kommer du bli beroende av den vilken eller vad det nu än är. Samt titta på fass ang biverkningar innan du börjar med SSRI.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in