2023-08-21, 10:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Om det finns en högre makt med ett syfte eller mål med vår existens, då finns det per definition rätt eller fel.

Även om gud finns är moralen i all praktisk mening subjektiv. Dels vet man inte vilken gud som finns och därmed vilken moral som är rätt.

Och även OM man visste vilken gud som finns så måste denne guds skriftliga instruktioner tolkas av subjektiva människor. Vilket bl a obestridigt visas av hur människor i tusentals år kunnat rättfärdiga vitt skilda handlingar med hänvisning till samma religiösa skrifter. Vad blir ens meningen med att prata om objektiv moral när filantropi och folkmord är grannar? Det blir bara en etikett utan något som helst värde.
Citera
2023-08-21, 10:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om man är kristen / jude så kan man ju tro att 10 guds bud är lagar som gud har givit människan. Men det är ju lagar som man kan bryta emot och väldigt många gör det. Personligen tror jag väl inte att det är gud som har hittat på de lagarna utan snarare en människa.

Aha, du var visst deist.
Citera
2023-08-21, 10:48
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Även om gud finns är moralen i all praktisk mening subjektiv. Dels vet man inte vilken gud som finns och därmed vilken moral som är rätt.

Och även OM man visste vilken gud som finns så måste denne guds skriftliga instruktioner tolkas av subjektiva människor. Vilket bl a obestridigt visas av hur människor i tusentals år kunnat rättfärdiga vitt skilda handlingar med hänvisning till samma religiösa skrifter. Vad blir ens meningen med att prata om objektiv moral när filantropi och folkmord är grannar? Det blir bara en etikett utan något som helst värde.
Och Gud i sig är ett subjekt, vilket gör moralen subjektiv
Citera
2023-08-21, 10:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Och Gud i sig är ett subjekt, vilket gör moralen subjektiv

Nja det går väl att diskutera. Om gud är allvetande och felfri så borde per definition det han gör vara perfekt.
Citera
2023-08-21, 11:46
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Tja i mitt liv är det lagarna som styr.
Jag har väldigt många drag av psykopati men är inte psykopat då jag har känslor men de är så djupt inlåsta att jag inte kan plocka fram dom pga av diverse trauma.

Jag har inga moraliska eller etiska betänkligheter men däremot är jag inte villig att betala för det jag skulle vilja hitta på i form av fängelsetid.
Så i mitt fall håller lagarna mig i schack.

Har inga fantasier om att mörda och tortera det är mer av tillfället gör tjuven tänk.
Citera
2023-08-21, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Precis, och som sagt målet är att överleva. Ingen lyckas med det och vissa väljer till och med att hoppa av projektet på eget bevåg i förtid. Dostejevskijs poäng kommer från en kristet perspektiv. Jag skulle vilja omformulera det till att bara för att gud inte finns betyder det inte att allt är möjligt eller att man kan göra vad man vill, ty naturen är deterministisk.
Var och en blir salig på sin tro antar jag.
Citera
2023-08-21, 20:43
Bannlyst
Citat:

Jag tror helt enkelt på en större mening.
Citera
2023-08-21, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Nej det gör du inte. Du för fram en väldigt förvirrad poäng.
Så vad var Dostojevskijs poäng med Brott Och Straff enligt dig.
Citera
2023-08-21, 21:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tror helt enkelt på en större mening.
Jaha....? Jag hade hoppats på lite mer från någon som självsäkert basunerar ut att "vi inte kan skilja på rätt och fel utan gud". Nu verkar det som att du nästan gett upp. Nog har du mer att komma med än så? Åtminstone ett försök att ge värde åt etiketten "gudomlig moral"? Nånting?
Citera
2023-08-21, 21:34
Bannlyst
Citat:
Jaha....? Jag hade hoppats på lite mer från någon som självsäkert basunerar ut att "vi inte kan skilja på rätt och fel utan gud". Nu verkar det som att du nästan gett upp. Nog har du mer att komma med än så? Åtminstone ett försök att ge värde åt etiketten "gudomlig moral"? Nånting?
Gett upp vad? Detta är ingen tävling och jag har rätt oavsett vad du skriver.
Citera
2023-08-21, 21:38
Medlem
Citat:
Så vad var Dostojevskijs poäng med Brott Och Straff enligt dig.
TS handlar inte om brott och straff.
Citera
2023-08-21, 21:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Gett upp vad? Detta är ingen tävling och jag har rätt oavsett vad du skriver.

Gett upp att försvara dina påståenden, såklart. Jag har precis förklarat hur din "gudomliga moral" i all praktisk mening är lika subjektiv som mänsklig moral även om gud existerar. Och du tycks inte kunna komma med nånting. Har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in