2023-08-19, 07:46
Avslutad
Som många, inklusive jag själv, länge misstänkt så går vi mot utökad kontroll - och på sikt ett system motsvarande det kinesiska sociala kreditsystemet även i Väst. Nu ser det ut som att ytterligare steg tas i denna riktning.

https://twitter.com/WallStreetSilv/status/1692491539295940696

Citat:
ECB President Christine Lagarde

CBDC Will Be Used For Control 🚨🚨🚨
Cash transactions above 1,000 Euros already banned. Jail or fines if you are caught.

With CBDC Euro, there will be controls. Maybe transactions 300-400 Euros won't be controlled. Anything above will be.

Bitcoiniseringen torde växla upp som en naturlig följd av detta kan man tycka ..
Citera
2023-08-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Som många, inklusive jag själv, länge misstänkt så går vi mot utökad kontroll - och på sikt ett system motsvarande det kinesiska sociala kreditsystemet även i Väst. Nu ser det ut som att ytterligare steg tas i denna riktning.

Bitcoiniseringen torde växla upp som en naturlig följd av detta kan man tycka ..

Ja det händer, vissa bank tilllåter inte kort köp i Euro mer än 400 Euro, helt sjukt
Citera
2023-08-19, 22:01
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster

Är verkligen ett socialt kreditsystem så dåligt? Jag ser hellre att människor får en basinkomst och lite bonusar för att hjälpa pensionärer att handla och dylikt än att folk blir utbrända på skattefinansierade låtsasjobb. Böter och deklaration kan automatiseras och människor som inte är så insatta i guld och krypto kan få en garanterad sparränta istället för att betala någon Bernie Madoff-filur att förvalta tillgångarna. Man ska självklart inte vara naiv, och självklart behövs privata kryptovalutor för att upprätthålla en finansiell MAD-doktrin mellan folk och stat, men mycket av domedagsprofetiorna tycker jag kommer från klassiska högersociopater som bara vill bevara det nuvarande systemet och "bli rika" med Bitcoin.
Citera
2023-08-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Är verkligen ett socialt kreditsystem så dåligt? Jag ser hellre att människor får en basinkomst och lite bonusar för att hjälpa pensionärer att handla och dylikt än att folk blir utbrända på skattefinansierade låtsasjobb. Böter och deklaration kan automatiseras och människor som inte är så insatta i guld och krypto kan få en garanterad sparränta istället för att betala någon Bernie Madoff-filur att förvalta tillgångarna. Man ska självklart inte vara naiv, och självklart behövs privata kryptovalutor för att upprätthålla en finansiell MAD-doktrin mellan folk och stat, men mycket av domedagsprofetiorna tycker jag kommer från klassiska högersociopater som bara vill bevara det nuvarande systemet och "bli rika" med Bitcoin.
Vad är felet med att varje fotsteg du tar övervakas menar du?
Felet är att det kränker ens frihet och att du sen får rätta dig i ledet med vilka åsikter som ska få lov att uttryckas. Det hör inte alls hemma i ett demokratiskt samhälle.
Hjälpa pensionärer kan vi göra ändå utan en baktanke om att det ska gynna en själv.
Citera
2023-08-19, 22:48
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Vad är felet med att varje fotsteg du tar övervakas menar du?
Felet är att det kränker ens frihet och att du sen får rätta dig i ledet med vilka åsikter som ska få lov att uttryckas. Det hör inte alls hemma i ett demokratiskt samhälle.
Hjälpa pensionärer kan vi göra ändå utan en baktanke om att det ska gynna en själv.

Ja men varför ska man då ha en stat om det inte finns något gemensamt finansiellt system? För att skapa problem som privata aktörer kan kapitalisera på?
Citera
2023-08-20, 12:30
Avslutad
Citat:

Jag har inte skrivit att det är vare sig dåligt eller bra, det är inte min ingång att varna för konspirationer och/eller försöka väcka människor.

Jag frågar mig: Hur skulle en eventuell implementering av ett socialt kreditsystem kunna påverka bitcoiniseringen? Kan dessa två fenomen samexistera?
Citera
2023-08-21, 19:07
Medlem
Många intressanta uppgifter om bitcoin i Argentina och Javier Milei i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=60aDzBZtaRU

Han har varit väldigt klar under många år i sin offentliga uttalanden. Emellertid finns tydligen en besvärande koppling till den kollektivistiska oligarkorganisationen World Economic Forum, vilket kan verifieras här:

https://www.weforum.org/people/javier-gerardo-milei
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-08-21 kl. 19:20.
Citera
2023-08-22, 12:08
Medlem
Nochillss avatar
Jag har nu i princip tappat de finansiella förhoppningar som jag hade i början av året gällande BTC och altcoins.

Man läser ju hela tiden om en massa nätverks-hackande och scams som om det är Vilda Västern och påverkar volitaliteten negativt.
Citera
2023-08-22, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Många intressanta uppgifter om bitcoin i Argentina och Javier Milei i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=60aDzBZtaRU

Han har varit väldigt klar under många år i sin offentliga uttalanden. Emellertid finns tydligen en besvärande koppling till den kollektivistiska oligarkorganisationen World Economic Forum, vilket kan verifieras här:

https://www.weforum.org/people/javier-gerardo-milei

Hade han varit i opposition mot WEF/BlackRock hade han aldrig släppts fram. Betraktar det snarare som något positivt, detta understryker ju ännu mer att BTC har det globala etablissemangets välsignelse.

Hur skulle BTC kunna bli ny världsvaluta utan sagda välsignelse?

Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag har nu i princip tappat de finansiella förhoppningar som jag hade i början av året gällande BTC och altcoins.

Man läser ju hela tiden om en massa nätverks-hackande och scams som om det är Vilda Västern och påverkar volitaliteten negativt.

Att ägardirektivstyrd media pumpar fud mot BTC är knappast någonting nytt. Jag förväntar mig att motsatsen ska ta fart efter att BlackRock's spot-ETF blivit godkänd.
Citera
2023-08-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ja men varför ska man då ha en stat om det inte finns något gemensamt finansiellt system? För att skapa problem som privata aktörer kan kapitalisera på?
Om all fiat dör av inflation och bitcoin blir världsledande så bryts stora delar av staten ner. Då har inte privata aktörer någon att kapitalisera sig på, tillskillnad från hur det är idag.

Du vill leva i ett kontrollerat samhälle där en liten grupp sitter på oerhört stor makt. Men ett problem är att människan kommer aldrig kunna hålla sig från att missbruka makten. USA hade aldrig krigat så mycket i mellanöstern om det inte vore för deras förmåga att trycka pengar. Och detta måste vi alla ofrivilligt finansera.
Citera
2023-08-23, 02:49
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Om all fiat dör av inflation och bitcoin blir världsledande så bryts stora delar av staten ner. Då har inte privata aktörer någon att kapitalisera sig på, tillskillnad från hur det är idag.

LKAB behöver väl inga skattebetalare för att få verksamheten att gå runt?

Citat:
Du vill leva i ett kontrollerat samhälle där en liten grupp sitter på oerhört stor makt. Men ett problem är att människan kommer aldrig kunna hålla sig från att missbruka makten. USA hade aldrig krigat så mycket i mellanöstern om det inte vore för deras förmåga att trycka pengar. Och detta måste vi alla ofrivilligt finansera.

Nej. Däremot påpekar jag bara det uppenbara. Om Bitcoin är vad du beskriver det som ("open, borderless, censorship resistant, decentralized, publicly verifiable, neutral") så kommer CBDC bara visa sig vara en papperstiger.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2023-08-23 kl. 02:58.
Citera
2023-08-23, 08:53
Medlem
Citat:
LKAB behöver väl inga skattebetalare för att få verksamheten att gå runt?
Jag är inte säker på vad du menade med "problem som privata aktörer kan kapitalisera på". Idag går staten ofta in och räddar en bank med skattepengar eller i enstaka fall företag. Detta skulle inte ske direkt i en bitcoin/ guldstandard.

Citat:
Nej. Däremot påpekar jag bara det uppenbara. Om Bitcoin är vad du beskriver det som ("open, borderless, censorship resistant, decentralized, publicly verifiable, neutral") så kommer CBDC bara visa sig vara en papperstiger.
Möjligt att CBDC inte är vår undergång av gäller frihet. Men det är fortfarande ett steg i riktningen mot mera kontroll.
Hård kontroll är ett hot mot demokrati och yttrandefrihet - inte tvärtom! Ta kina som ett gott exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in