2023-08-21, 12:07
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Min bror ska åka upp med min 84-åriga styvfar för att plocka svamp kommande helg, han visste att jag plockat otroligt bra siffror i lördags och undrande då vart de skulle hitta svamp i.o.m att de på tre personer förra helgen bara fick ihop en korg.

Ändå tvekade jag och gav bara ett tips om att söka i området runt en viss byhåla när jag faktiskt kunde berätta vart de skulle kunna plocka uppemot femti kilo gul kantarell i ett svep.

Min styvfar var min mentor som barn, svamp, fiske, bär och jakt - han lärde mig allt.
Förra året plockade jag och min sambo 73 kilo gul kantarell i området som jag vagt berättade för min bror och jag vet inte varför jag inte bara borde gett bort rätt adress för att de skulle kunna få en fin tur.

Jag skäms lite

En fråga.

Vad ska du med 73 kg kantereller till?
Citera
2023-08-21, 13:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Är väl bara att gå ut i skogen och leta efter passande vegetation så hittar du svamp. Har själv ca 40 svampställen inom rätt liten yta och hittar nya varje år. Det här med svampställen är nästan lika löjligt som hjortronställen. Hjortronfolk är ju helt psyko runt sina "ställen" när faktum är att gå till en myrjävel så finns det hjortron.
Det handlar väl mera om att man inte vill dela med sig av de ställen man själv arbetat hårt för att hitta. Jag har gått i skogen i över tio år för att hitta alla mina kantarellställen, man brukar hitta nått nytt varje år. Inte fan tänker jag dela med mig till nån lat jävel som ts, han kan gå ut och leta reda på var det växer själv. Slappa fanskap som ska ha allt serverat på silverfat.
Citera
2023-08-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det handlar väl mera om att man inte vill dela med sig av de ställen man själv arbetat hårt för att hitta. Jag har gått i skogen i över tio år för att hitta alla mina kantarellställen, man brukar hitta nått nytt varje år. Inte fan tänker jag dela med mig till nån lat jävel som ts, han kan gå ut och leta reda på var det växer själv. Slappa fanskap som ska ha allt serverat på silverfat.

Lat ? Det jag frågade var om det fanns kantareller och med vilka trädslag dom växte med . Om vi t.ex tar västra Medelpad som ligger ganska nära så finns det i princip inga kantareller.

Har inga problem att leta skogar själv , men är det meningslöst så kanske jag lägger tid på annat .

Har inga problem med att dela med mig av skogar till någon trevlig person som vill lära sig hitta svamp . Vi borde bli fler som tar vara på läckerheterna i skogen .

Som det är just nu så ruttnar mängder av god svamp bort bara för att vi som kan inte delar med av våran kunskap eller skogar .
Citera
2023-08-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Ja jag menar ju samma sak. Det är bra för själ och karaktär att leta svamp. Tillfredställande när man börjar se mönster i var olika sorter trivs och sånt. Letade svart trumpet under 2 höstar men hittade inte ett skit men så en dag där var dom. Och vilket träd växte de runt: Jo en bok. Sån skit älskar jag. Naturen är fantastisk.
Citera
2023-08-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ja jag menar ju samma sak. Det är bra för själ och karaktär att leta svamp. Tillfredställande när man börjar se mönster i var olika sorter trivs och sånt. Letade svart trumpet under 2 höstar men hittade inte ett skit men så en dag där var dom. Och vilket träd växte de runt: Jo en bok. Sån skit älskar jag. Naturen är fantastisk.

Medhåll. Jakten är en viktig del för mig också, sakta men säkert kartlägger man sinalokala skogar och lär sig mer och mer för varje gång.
Citera
2023-08-21, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
Lat ? Det jag frågade var om det fanns kantareller och med vilka trädslag dom växte med . Om vi t.ex tar västra Medelpad som ligger ganska nära så finns det i princip inga kantareller.

Har inga problem att leta skogar själv , men är det meningslöst så kanske jag lägger tid på annat .

Har inga problem med att dela med mig av skogar till någon trevlig person som vill lära sig hitta svamp . Vi borde bli fler som tar vara på läckerheterna i skogen .

Som det är just nu så ruttnar mängder av god svamp bort bara för att vi som kan inte delar med av våran kunskap eller skogar .

Om jag letar kantareller brukar jag röra mig mot blandskog med gräsig mark. Rödgul trumpet upplever jag vill ha det blött som fan. Karljohan har jag hittat lite överallt från gräsmattor, löv och barrskog iår men jag har för mig de gillar lite surt som barrskog blir. Ut i satans kyrka och kolla runt så fattar man rätt snabbt. Ät en ostmacka m kaffe på en sten.
Citera
2023-08-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
För att folk är som gamar och plockar precis allt. Och kantareller tar sin Lilla tid på sig att växa till sig.

Mao är risken stor att jag inte får några själv för att nån jävla upp varit där och skövlat 70kg för att antingen sälja eller fylla halva frysen.
Jag säljer och ser inga problem med det . Det finns massor av människor som älskar svamp som inte kan gå i skogen eller inte hittar själv .

Jag älskar att plocka svamp och gör det hellre än att jobba . Men jag vore ju dum i huvudet om jag gav bort den gratis när man betalar bensinpengar och lägger ner tid . Däremot säljer jag till underpris eftersom mitt syfte inte är att tjäna pengar utan att folk ska få njuta av svamp och må lite bättre då svamp är ruskigt nyttigt.

Att folk rensar skogarna det är en utbildningsfråga , om fler hittar mer svamp så kanske dom lär sig att inte plocka småsvamp som ändå ingen vill rensa .
Citera
2023-08-21, 16:02
Medlem
Citat:

Det här är typ varför jag startade tråden . Kantareller växer ju med olika trädslag beroende på vart i Sverige vi plockar .

Samma gäller svart trumpetsvamp , som förövrigt är kanske den godaste svampen . Där jag bor och runt om så kommer du inte hitta en enda svart trumpetsvamp bredvid en bok , här gäller mer gran och björk.
Citera
2023-08-21, 16:03
Moderator
Humbugs avatar
Förstår egentligen inte allt ståhej kring kantareller varenda år. Vad gör man med den efter att man plockat? Så många maträtter kan det väl inte finnas att tillaga på den svamp?

Har aldrig sett en sådan svamp i verkliga livet. Än mindre ätit den. Skulle jag råka springa på något, så visst skulle jag plocka bara för att testa, men vad skulle jag göra med den?
Tycker det är bra mycket mer intressant att hitta hjortron och blåbär.

Nu kommer ju lingonsäsongen igång också.
Citera
2023-08-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Antar att du är sosse..

Du vill att någon annan ska göra jobbet åt dig så du kan vara med och skörda sen.
Där antog du fel
Citera
2023-08-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Jag delar gärna med mig av tips och ställen men inte allt. Har åkt till några platser med kompisar som sen åker och länsar med sina familjer 😂
Är begränsad då jag inte har körkort utan fått tjata med sambon för längre turer.
Men ett ansvar har vi inte anser jag, finns så många svampgrupper med experter att lära av på Facebook T.ex.
Här tar du upp en sak som jag oxå kan bli sur på . Jag ger bort skogar till höger och vänster . Men får man bli med och plocka i en skog så borde man berätta att man varit där och plockat nästa år . Inte för att jag bryr mig att dom gör det utan om jag bara vetat om det hade jag inte behövt lagt tid och bensinpengar på att besöka den skogen .
Citera
2023-08-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
Det här är typ varför jag startade tråden . Kantareller växer ju med olika trädslag beroende på vart i Sverige vi plockar .

Samma gäller svart trumpetsvamp , som förövrigt är kanske den godaste svampen . Där jag bor och runt om så kommer du inte hitta en enda svart trumpetsvamp bredvid en bok , här gäller mer gran och björk.

Vore intressant att se någon sorts karta över det om det stämmer. Jag hade hört att svart trumpet ofta levde i symbios med bokar så tog jag det som ett tecken att det var så när det faktiskt stod en bok där. Jag gissar att det har med mykorrhiza att göra. Olika träd har olika sorters mykorrhiza men det kanske är massa andra parametrar som spelar in också som omgivande bergarter, surhet mm som får svampar att knyta an till olika träd. Sjukt intressant är det iaf. Måste hem och rota efter en bok i ämnet ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in