2023-08-21, 10:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
Jag ska åka upp till Hudik och har ingen aning om det går att plocka kantareller där Finns det nån där uppe som kan berätta , antagligen inte .

Om alla delade med sig av sina skogar så kunde vi som älskar att plocka svamp träffa på varandra i skogen och dela vårat intresse.

Jag förstår om nån inte vill avslöja sitt enda ställe på 2 kg kantareller . Men om vi alla avslöjar våra ställen så blir skörden mer jämt fördelad och vi kanske kan dela med av oss till dom som inte kan gå i skogen .

https://maps.app.goo.gl/uPTMzCLd4cbDn2wv6

Där är mitt bidrag till en ruskigt bra kantarellskog .

Om nån kan svara på om det finns kantareller runt Hudik så blir jag glad . Om , växer dom med gran eller björk ?

Dela gärna med dig av en av dina skogar så kanske du träffar nån som kan bli din nya svamppartner ,

Jag kan tipsa om mitt ställe. Jag brukar hitta dom på ICA. Oftast i kyldisken. Brukar vara nära grönsaksavdelningen. Många gnäller om hur dryga kantareller är att rensa. Det problemet har jag aldrig stött på.

Ont: Folk måste såklart ha 18 kg kantareller själv. Skitsama om det inte ens ryms i frysen. Dessutom vill dom ha instagrambilden. Det sistnämnda är den viktigaste delen.
Citera
2023-08-21, 10:14
Medlem
För att folk är som gamar och plockar precis allt. Och kantareller tar sin Lilla tid på sig att växa till sig.

Mao är risken stor att jag inte får några själv för att nån jävla upp varit där och skövlat 70kg för att antingen sälja eller fylla halva frysen.
Citera
2023-08-21, 10:16
Medlem
Citat:
Jag ska åka upp till Hudik och har ingen aning om det går att plocka kantareller där Finns det nån där uppe som kan berätta , antagligen inte .

Om alla delade med sig av sina skogar så kunde vi som älskar att plocka svamp träffa på varandra i skogen och dela vårat intresse.

Jag förstår om nån inte vill avslöja sitt enda ställe på 2 kg kantareller . Men om vi alla avslöjar våra ställen så blir skörden mer jämt fördelad och vi kanske kan dela med av oss till dom som inte kan gå i skogen .

Om nån kan svara på om det finns kantareller runt Hudik så blir jag glad . Om , växer dom med gran eller björk ?

Dela gärna med dig av en av dina skogar så kanske du träffar nån som kan bli din nya svamppartner ,

Blandskog är bäst
Citera
2023-08-21, 10:26
Medlem
Citat:

Antar att du är sosse..

Du vill att någon annan ska göra jobbet åt dig så du kan vara med och skörda sen.
Citera
2023-08-21, 10:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Vill du veta var någon plockar svamp och bär så får du bemöda dig om att bli vän och betrodd att följa med. Typiskt sett har man ju ett antal platser som man tycker om att vara på när man är ute och plockar och är det någon dumjävel som varit där innan och roffat åt sig blir man sur. Därför är det kutym att bjuda på hållhakar som skyddar mot det innan man blir medbjuden.
Citera
2023-08-21, 10:53
Medlem
Citat:
Skattjakten är det absolut roligaste . Problemet är ju att dom flesta inte har en aning om vart det växer svamp utan dom går ut i första bästa skog som finns och konstaterar att det inte finns några kantareller . Även om det finns mängder med Annan god svamp . Vi som kan har ett ansvar att utbilda andra och dela med oss även om det betyder att det blir mindre till oss själv .

Jag delar gärna med mig av tips och ställen men inte allt. Har åkt till några platser med kompisar som sen åker och länsar med sina familjer 😂
Är begränsad då jag inte har körkort utan fått tjata med sambon för längre turer.
Men ett ansvar har vi inte anser jag, finns så många svampgrupper med experter att lära av på Facebook T.ex.
Citera
2023-08-21, 11:20
Medlem
Citat:

Jag kan berätta vart dom växer!

I SKOGEN
Citera
2023-08-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Försöker du att lura ut någon stackars flashbackare i skogen..?

Jag förstår din poäng. Däremot hade jag själv inte delat med mig. Lite som när man vet om en plats där man finner hjortron.

Eller en badplats där det inte kryllar av människor som öser musik och grillar..
Citera
2023-08-21, 11:49
Medlem
slagskotts avatar
Min bror ska åka upp med min 84-åriga styvfar för att plocka svamp kommande helg, han visste att jag plockat otroligt bra siffror i lördags och undrande då vart de skulle hitta svamp i.o.m att de på tre personer förra helgen bara fick ihop en korg.

Ändå tvekade jag och gav bara ett tips om att söka i området runt en viss byhåla när jag faktiskt kunde berätta vart de skulle kunna plocka uppemot femti kilo gul kantarell i ett svep.

Min styvfar var min mentor som barn, svamp, fiske, bär och jakt - han lärde mig allt.
Förra året plockade jag och min sambo 73 kilo gul kantarell i området som jag vagt berättade för min bror och jag vet inte varför jag inte bara borde gett bort rätt adress för att de skulle kunna få en fin tur.

Jag skäms lite
Citera
2023-08-21, 11:50
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Skojar du eller? Talar du om dina ställen så tar jag varenda kantarell, jämt fördelat kan du ju drömma om din kommunist.
Citera
2023-08-21, 11:50
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Lite som dom idioterna som delar med sig av sina bästa semestertips på små badvikar där dom är ensamma hela dagarna eller dylikt.

Eller de som fiskar och får mycket ofta svara inget på frågan om dom fick något.
Citera
2023-08-21, 12:02
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Är väl bara att gå ut i skogen och leta efter passande vegetation så hittar du svamp. Har själv ca 40 svampställen inom rätt liten yta och hittar nya varje år. Det här med svampställen är nästan lika löjligt som hjortronställen. Hjortronfolk är ju helt psyko runt sina "ställen" när faktum är att gå till en myrjävel så finns det hjortron.

dis guy knows
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in