2023-08-21, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
vad jag forstatt har i traden bara pekat at SFMO/UGLE och.de frimurarordnar sprungna ur Franska systemet(kan man kalla det sa?).
Har inte dessa system en mer eller mindre gemensam begynnelse ? Engelska/Britiska, Franska, Tyska....Svenska systemet ar val sprunget ur alla dessa ?
en gang i tiden var de alla broder ? men krig och andra motsattningar splittrade ?

Urspringet tlil frimureriet är gemensamt och kommer från England/Skottland. Splittringarna kom inte av händelser utifrån, utan när franska loger tog bort kravet på tro på ett "högsta väsen" så bröt ret reguljära frimurarsystemet med dem.
Sedan har vissa franska loger detta krav, och det finns flera storloger i Frankrike. I alla fall en av dem är reguljär och (numera) med förbindelser till övriga reguljära storloger.
Citera
2023-08-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
UGLE är de godkända, de andra befattar vi oss inte med, vad de själva kallar sig är helt ointressant, jag kan kalla mig själv påve eller gud men det betyder ju inte att jag plötsligt är påve eller gud
har ”de andra” samma asikt om UGLE ?

men har blir det lite frimureriiskt intressant, med dess forstaelse av dualitetssamband.

Som gammle Herr Tzu skrev(pa Kinesiska da forstass) - ”know the self, know the other, hundred battles no loss”

Du ar sjalv medlem i tre helt skilda ordensallskap, sa nog har du intresse av de andra.
Citera
2023-08-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Urspringet tlil frimureriet är gemensamt och kommer från England/Skottland. Splittringarna kom inte av händelser utifrån, utan när franska loger tog bort kravet på tro på ett "högsta väsen" så bröt ret reguljära frimurarsystemet med dem.
Sedan har vissa franska loger detta krav, och det finns flera storloger i Frankrike. I alla fall en av dem är reguljär och (numera) med förbindelser till övriga reguljära storloger.
Tack !

jag hittade en liten text som ger sin ”objektiva” forklaring av detta frimureri fenomen.

https://masonicmouse.org/2019/03/19/the-motion-of-1877-how-the-grande-orient-de-france-really-became-adogmatic/
Citera
2023-08-21, 09:27
Medlem
[quote=Kirev|85478142]Tack !

jag hittade en liten text som ger sin ”objektiva” forklaring av detta frimureri fenomen.
/QUOTE]
Ja, den ena sidan skiljer på reguljär/irreguljär, den andra på dogmatisk/odogmatisk. Självklart använder man den positiva aspekten (reguljär respektive odigmatisk) på sig själv.

(Det finns fler aspekter som inte är helt lätta att reda ut. Reguljära loger skiljer på loger som är "rergulära", "lagliga" och "erkända". I stort sett betyder "reguljär" att man följer reglerna i sin egen konstitution och att dessa är i linje med vad andra regujära storloger menar är minimikrav. En laglig loge innebär att man stiftats av ett minimiantal lagliga frimurare eller stiftats av en laglig storloge, och en laglig storlogt måste stiftats av ett minimiantal lagliga loger eller stiftats av en annan laglig storloge. Så man kan teoretisk vara reguljär utan att vara laglig, och laglig utan att vara reguljär. Om man är både laglig och reguljär kan man bli erkänd, och det sker som en gemensam överenskommelse mellan två storloger. Först därefter kan medlemmar i de två organisationerna besöka varandras möten.)
Citera
2023-08-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Det låter som du lätt skulle passa in som ämbetsman i frimurarsekten.
Är det dessa kriterier som krävs, var kan jag läsa om det?
Länken om att SFMO är en sekt som du lovat lägga upp nu i en vecka, hittar du inte den, eller den finns kanske bara i din fantasi?
Citera
2023-08-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Haha vad är det för "utbildning" som tar upp "funkofobi" som en sjukdom?

Men du är alltså stolt över att vara just ett mongo kanske?
Din funkofobi är tydlig eftersom du än en gång skriver som du gör, det är inte samma utbildning som din svetsarutbildning som du blev underkänd i, men förstår att du inte kan räkna ut det.
Citera
2023-08-21, 10:03
Medlem
Citat:
har ”de andra” samma asikt om UGLE ?

men har blir det lite frimureriiskt intressant, med dess forstaelse av dualitetssamband.

Som gammle Herr Tzu skrev(pa Kinesiska da forstass) - ”know the self, know the other, hundred battles no loss”

Du ar sjalv medlem i tre helt skilda ordensallskap, sa nog har du intresse av de andra.
Du förstår väl att vi inte har samma åsikter eftersom vi brutit med de.

Nej jag har noll intresse i de andra, har intresse av 4 ordnar, den ene är nästan omöjlig att komma med i mitt mål är att någon gång innan jag dör få bli medlem.
Citera
2023-08-21, 11:46
Medlem
Citat:
Du förstår väl att vi inte har samma åsikter eftersom vi brutit med de.

Nej jag har noll intresse i de andra, har intresse av 4 ordnar, den ene är nästan omöjlig att komma med i mitt mål är att någon gång innan jag dör få bli medlem.
jo men vad jag undrade var om det var samma bortstotande asikt eller om ”de andra” ar mer oppna for samforstand (dock tror jag att jag fatt svaret nu).

saledes maste de 4 ordnar du har intresse for vara ganska lika med gemensam ”vardegrund”,(och mal?), skulle det inte da egentligen racka med att folja 1 vag ?
far man fraga vilken orden som nastan ar omojlig att bli medlem i och varfor den ar intressant ?
Citera
2023-08-21, 12:02
Medlem
Citat:
den ene är nästan omöjlig att komma med i mitt mål är att någon gång innan jag dör få bli medlem.

Du menar Soltempelorden, den sekten inbillade ju sig också att dom var tempelriddare. Hoppas verkligen du når ditt mål och blir medlem där.
Citera
2023-08-21, 12:13
Medlem
Citat:
jo men vad jag undrade var om det var samma bortstotande asikt eller om ”de andra” ar mer oppna for samforstand (dock tror jag att jag fatt svaret nu).

saledes maste de 4 ordnar du har intresse for vara ganska lika med gemensam ”vardegrund”,(och mal?), skulle det inte da egentligen racka med att folja 1 vag ?
far man fraga vilken orden som nastan ar omojlig att bli medlem i och varfor den ar intressant ?
Jag lägger många många timmar i veckan på att läsa och förstå ritualer och annan fakta som finns inom de ordnar jag är medlem i så skulle aldrig lägga en minut på att läsa om andra ordnar.

Samförstånd från de andra är av noll värde, vi beblandar oss inte med de, de är inte välkomna hos oss och vi besöker inte de

De tre ordnar jag är medlem ha4 samma slutmål, att bli en bättre människa och förbättra världen, Den traditionella Martinist Orden och SFMO har förstås stora likheter då Martinist orden är sprunget från betydelsefulla medlemmar från Frimureriet, skillnaden är att det finns 3 grader i den ena och 10 grader i den andre.
Orden som är svår att komma in i pratar ingen om, den får aldrig nämnas, men som insatt så ser man vilka som är medlemmar och jag har några i min direkta närhet som är medlemmar och förhoppningen är att jag en vacker dag själv får vara en del av denna orden.
Citera
2023-08-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Du menar Soltempelorden, den sekten inbillade ju sig också att dom var tempelriddare. Hoppas verkligen du når ditt mål och blir medlem där.
Nej det menar jag inte, skulle bli förvånad om en med så lite kunskaper har hört talas om ordnarnas orden, att du nu dessutom även kallar den där solrosen för sekt var ju förvånade, du verkar ha fått någon psykisk åkomma där allt du inte vet något om är en sekt, din lokala golfklubb är säkert en sekt enligt dig också 😂
Citera
2023-08-21, 15:04
Medlem
Citat:
Det är inte helt ovanligt att medlemmar av lite mer allvarliga ordenssällskap - som SFMO - är medlemmar i något skojfriskt - som Par Bricole - eller något balorienterat - som Stora Amarantherorden eller Innocence Orden. Man gillar formen av ordenssällskap, helt enkelt. Andra grottar ner sig i "mer av samma". Värdergrunden är likartad för de flesta ordenssällskap, medan målen kan vara olika...

Det kan vara intressant att erinra om ordenssällskapet Tio Plus, där det krävs att man är medlem i minst 10 olika ordenssällskap - firar f.ö. 20 år i år. http://www.arnell.cc/2000.htm#X+
Senast redigerad av jonar242 2023-08-21 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in