Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
jo men vad jag undrade var om det var samma bortstotande asikt eller om ”de andra” ar mer oppna for samforstand (dock tror jag att jag fatt svaret nu).
saledes maste de 4 ordnar du har intresse for vara ganska lika med gemensam ”vardegrund”,(och mal?), skulle det inte da egentligen racka med att folja 1 vag ?
far man fraga vilken orden som nastan ar omojlig att bli medlem i och varfor den ar intressant ?
Jag lägger många många timmar i veckan på att läsa och förstå ritualer och annan fakta som finns inom de ordnar jag är medlem i så skulle aldrig lägga en minut på att läsa om andra ordnar.
Samförstånd från de andra är av noll värde, vi beblandar oss inte med de, de är inte välkomna hos oss och vi besöker inte de
De tre ordnar jag är medlem ha4 samma slutmål, att bli en bättre människa och förbättra världen, Den traditionella Martinist Orden och SFMO har förstås stora likheter då Martinist orden är sprunget från betydelsefulla medlemmar från Frimureriet, skillnaden är att det finns 3 grader i den ena och 10 grader i den andre.
Orden som är svår att komma in i pratar ingen om, den får aldrig nämnas, men som insatt så ser man vilka som är medlemmar och jag har några i min direkta närhet som är medlemmar och förhoppningen är att jag en vacker dag själv får vara en del av denna orden.