Citat:
vad jag forstatt har i traden bara pekat at SFMO/UGLE och.de frimurarordnar sprungna ur Franska systemet(kan man kalla det sa?). Jo alla som kallar sig frimurare får skriva och göra vad de vill, men om du vill ha en seriös diskussion med godkända frimurare så skall du kanske inte ”kräva” att alla sk frimurare skall skriva här, blir total kaos och missförstånd och motsägelser om nån 16 åring som öppnat en egen frimurarsekt med sin låtsaskompis sitter här och skriver om deras ritualer och lagar och sedan ni här tar det för sanning och tror att det gäller de godkända Frimurarna som SFMO.
Har inte dessa system en mer eller mindre gemensam begynnelse ? Engelska/Britiska, Franska, Tyska....Svenska systemet ar val sprunget ur alla dessa ?
en gang i tiden var de alla broder ? men krig och andra motsattningar splittrade ?
Dock ar dessa nu ”olika” system inga frimurarordnar tonaringar leker i kallarlokaler, de ar vall varldsomspannande ordnar, och som sadana borde de val bli respektfullt bemotta ?
observera att jag har bara spekulerar och fragar, jag ar inte ute att attackera, du behover inte kanna det som sa.....om det ar sa du kanner.
intressant det du namner om 16 ariga ”frimurare”, manniskan ar ett flock”djur” som skapar ”gruperingar”.
nar jag var 5-6 ar gammal sa bildade jag och en kompis en ”klubb” med intrades prov, man skulle pa lekplatsen medels gungan hoppa over och forbi ett hinder av tillspetsade pinnar/grenar, vi var bara tre i klubben
vi kallade oss inte for frimurare, faktiskt sa hade vi inget namn pa var lilla sammanslutning..med anekdoten vill jag poangtera ”vanligheten” med sammanslutningar, vissa blir storre andra forsvinner men alla grundar sig i ett manskligt tillhorighetsbehov och saledes inte att forringa