2023-08-21, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jo alla som kallar sig frimurare får skriva och göra vad de vill, men om du vill ha en seriös diskussion med godkända frimurare så skall du kanske inte ”kräva” att alla sk frimurare skall skriva här, blir total kaos och missförstånd och motsägelser om nån 16 åring som öppnat en egen frimurarsekt med sin låtsaskompis sitter här och skriver om deras ritualer och lagar och sedan ni här tar det för sanning och tror att det gäller de godkända Frimurarna som SFMO.
vad jag forstatt har i traden bara pekat at SFMO/UGLE och.de frimurarordnar sprungna ur Franska systemet(kan man kalla det sa?).
Har inte dessa system en mer eller mindre gemensam begynnelse ? Engelska/Britiska, Franska, Tyska....Svenska systemet ar val sprunget ur alla dessa ?
en gang i tiden var de alla broder ? men krig och andra motsattningar splittrade ?
Dock ar dessa nu ”olika” system inga frimurarordnar tonaringar leker i kallarlokaler, de ar vall varldsomspannande ordnar, och som sadana borde de val bli respektfullt bemotta ?

observera att jag har bara spekulerar och fragar, jag ar inte ute att attackera, du behover inte kanna det som sa.....om det ar sa du kanner.

intressant det du namner om 16 ariga ”frimurare”, manniskan ar ett flock”djur” som skapar ”gruperingar”.
nar jag var 5-6 ar gammal sa bildade jag och en kompis en ”klubb” med intrades prov, man skulle pa lekplatsen medels gungan hoppa over och forbi ett hinder av tillspetsade pinnar/grenar, vi var bara tre i klubben vi kallade oss inte for frimurare, faktiskt sa hade vi inget namn pa var lilla sammanslutning..

med anekdoten vill jag poangtera ”vanligheten” med sammanslutningar, vissa blir storre andra forsvinner men alla grundar sig i ett manskligt tillhorighetsbehov och saledes inte att forringa
Citera
2023-08-21, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Grand Orient kan knappast kallas för källarloge.

Vad ska man kalla dem om inte frimurare?

De kallar sig själva frimurare...
Jo det är ju väldigt intressant vad de själva kallar sig 🙄
Citera
2023-08-21, 07:13
Medlem
Citat:
Bra exakt så ska kretinerna bemötas!

Den där nollan är väl antagligen ämbetsman - i själva logen... Eller handläggare på migrationsverket.

Lite som sådana där lajvare som låtsas att de lever på medeltiden - men dessa mongon lajvar att de var statsanställda på 1800-talet när det fortfarande var status. Och sedan ger de varandra fullt med löjeväckande långa titlar som har förkortningar typ Extra Ordinarie KassörSekreterare - EOKS. Och liknande.
Undrar var man är ämbetsman om inte i själva logen 😂
Resten du skriver är så fantasifullt så du borde satsa på en karriär som barnboksförfattare
Citera
2023-08-21, 07:14
Medlem
Citat:
Det är ett symptom på bristande bildning om en chefsläkare lallar omkring på en frimurarloge. Ser han på Netflix OCKSÅ?

Yrkesbefäl och egna företagare är däremot just den typ av individer som man kan tänkas träffa på där. Det är kategorier som är obildade per definition. Inget ont med det för övrigt - alla kan inte ha tid att ägna sin tid åt att bilda sig.
Lärde du dig det på svetsarkursen som du inte fick godkänt i?
Citera
2023-08-21, 07:15
Medlem
Citat:
Carbonari och det historiska Illuminati kan du läsa om på Wikipedia. Det är allmänkunskap - eller VAR det på den tiden innan teven gjorde folk till obildade zoombies. Samma med marxismens historia och deras ursprungliga organisering som hemliga sällskap med frimureriet som förebild. Det jag gör med mitt inlägg är att sätta in det i en relevant kontext. Man refererar inte välkända historiska skeenden typ "franska revolutionen" eller "liberalismens utvecklingshistoria".
Om du vill diskutera illuminati som inte funnits på flera hundra år så kan du starta en tråd om det
Citera
2023-08-21, 07:15
Medlem
Citat:
Haha där satt den! ;-)
Jo skitkul, om man befinner sig i kiss och bajs åldern
Citera
2023-08-21, 07:16
Medlem
Citat:
Du nekar alltså på allvar till att Grand Orient skulle vara frimurare?

Länk på det, tack mongo...
Så du lider även av funkofobi, jag som utbildad vet att det är sällan man endast lider av en psykisk åkomma.
Citera
2023-08-21, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Om man är en STÄNGD organisation som DÖLJER vad som försiggår där inne då ÄR man en SEKT.
Har man ingen som BEHÖVER DÖLJAS
så Döljer man INTE heller.
Så ENKELT är det.

Ni tillber satan och det är vi många som vet.

Jag önskar att du för din skull ska lämna satans synagoga och söka Jesus för du går RAKT MOT HELVETET nu.

Gud älskar dig!

Men det gör INTE "den sk store arkitekten" satan som du har som din avgud min vän.
Han Hatar dig såsom han hatar oss alla och hela
Guds Skapelse.

Gud välsigne dig i Jesus Kristus namn.
Kom till Jesus.
Tydligen väldigt enkelt, lägg upp länken där myndighet eller annan seriös konstaterar att SFMO är en sekt, måste ju vara enkelt att finna en sådan länk eller?
Citera
2023-08-21, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
vad jag forstatt har i traden bara pekat at SFMO/UGLE och.de frimurarordnar sprungna ur Franska systemet(kan man kalla det sa?).
Har inte dessa system en mer eller mindre gemensam begynnelse ? Engelska/Britiska, Franska, Tyska....Svenska systemet ar val sprunget ur alla dessa ?
en gang i tiden var de alla broder ? men krig och andra motsattningar splittrade ?
Dock ar dessa nu ”olika” system inga frimurarordnar tonaringar leker i kallarlokaler, de ar vall varldsomspannande ordnar, och som sadana borde de val bli respektfullt bemotta ?

observera att jag har bara spekulerar och fragar, jag ar inte ute att attackera, du behover inte kanna det som sa.....om det ar sa du kanner.

intressant det du namner om 16 ariga ”frimurare”, manniskan ar ett flock”djur” som skapar ”gruperingar”.
nar jag var 5-6 ar gammal sa bildade jag och en kompis en ”klubb” med intrades prov, man skulle pa lekplatsen medels gungan hoppa over och forbi ett hinder av tillspetsade pinnar/grenar, vi var bara tre i klubben vi kallade oss inte for frimurare, faktiskt sa hade vi inget namn pa var lilla sammanslutning..

med anekdoten vill jag poangtera ”vanligheten” med sammanslutningar, vissa blir storre andra forsvinner men alla grundar sig i ett manskligt tillhorighetsbehov och saledes inte att forringa
UGLE är de godkända, de andra befattar vi oss inte med, vad de själva kallar sig är helt ointressant, jag kan kalla mig själv påve eller gud men det betyder ju inte att jag plötsligt är påve eller gud
Citera
2023-08-21, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jag och en kompis en ”klubb” med intrades prov, man skulle pa lekplatsen medels gungan hoppa over och forbi ett hinder av tillspetsade pinnar/grenar

Det låter som du lätt skulle passa in som ämbetsman i frimurarsekten.
Citera
2023-08-21, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så du lider även av funkofobi, jag som utbildad vet att det är sällan man endast lider av en psykisk åkomma.

Haha vad är det för "utbildning" som tar upp "funkofobi" som en sjukdom?

Men du är alltså stolt över att vara just ett mongo kanske?
Citera
2023-08-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Det låter som du lätt skulle passa in som ämbetsman i frimurarsekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in