2023-08-19, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Min mamma var helt okej, sluta referera till henne tack.
Vad är det som felas i beskrivningen då? Den kommer ju från dig.
Citera
2023-08-19, 21:01
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad är det som felas i beskrivningen då? Den kommer ju från dig.
Ja, jag tog upp min mor. Men du använder henne som slagträ mot mig. Och du nedvärderar henne. Så sluta använd min mor tack för att komma åt mig. Tack.
Citera
2023-08-19, 21:17
Avslutad
Citat:
Ja, jag tog upp min mor. Men du använder henne som slagträ mot mig. Och du nedvärderar henne. Så sluta använd min mor tack för att komma åt mig. Tack.
Vad är det som felas i den beskrivning som du själv har gjort?

Lipig. Check.
Snyltar på din fars prestationer. Check.
Bidrog endast med att föda barn vilket vilken kossa som helst klarar. Check.
Genetiskt inte vuxen. Befinner sig på barnstadiet. Check.

Känns du inte längre vid att du sagt detta?
Citera
2023-08-19, 21:26
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Vad är det som felas i den beskrivning som du själv har gjort?

Lipig. Check.

Känns du inte längre vid att du sagt detta?
Jag står för allt jag sagt. Men du är för fokuserad om min mor. Det är nåt jag inte uppskarrar.

Men i övrigt, fire away, om du vill diskutera min relation till min far.
Citera
2023-08-19, 21:29
Avslutad
Citat:
Jag står för allt jag sagt. Men du är för fokuserad om min mor. Det är nåt jag inte uppskarrar.

Men i övrigt, fire away, om du vill diskutera min relation till min far.
Klart att du inte uppskattar att tvingas stå för de fula saker du sprider om din egen mamma.
Citera
2023-08-19, 21:37
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Klart att du inte uppskattar att tvingas stå för de fula saker du sprider om din egen mamma.
Sprider fula saker om min egen mor? Vad menar du?
Citera
2023-08-19, 21:42
Avslutad
Citat:
Sprider fula saker om min egen mor? Vad menar du?
Att hon är:

Lipig. Check.

Eller står du inte längre för att du sagt detta?
Senast redigerad av Ipsi 2023-08-19 kl. 21:44.
Citera
2023-08-19, 21:48
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Att hon är:

Lipig. Check.
Jag sade väl inte att hon var lipig,. Jag sade väl att hon lipade när hon blev överväldigad och kände sig maktlös?
Snyltar min min fars prestationer. Det minns inte jag att jag nämnt. Påminn mig.
"Bidrog endast att föda barn...etc" Vet inte inte vad du dillar om. Påminn mig även här.
Citera
2023-08-19, 22:23
Avslutad
Citat:
Jag sade väl inte att hon var lipig,. Jag sade väl att hon lipade när hon blev överväldigad och kände sig maktlös?
Snyltar min min fars prestationer. Det minns inte jag att jag nämnt. Påminn mig.
"Bidrog endast att föda barn...etc" Vet inte inte vad du dillar om. Påminn mig även här.
Allt detta har du sagt om din morsa och även din fru och andra i din närhet.

Det stämmer med all säkerhet in på dem, det vet ju du som känner dem, men det stämmer varken in på mig, min mamma eller någon jag känner, även om du försökte låtsas det.

Citat:
Det var män som var uppfinnarna. Som uppfunnit allt vår civilisation har. Allt som är byggt historiskt är byggt av män. Alka grunderna till vetenskap, demokrati/statsskick, ingengörskonst, litteratur, dramaturgi är skapade av män.

Kvinnor åker räkmacka på mäns prestationer men är oförskämda nog att kritisera män!

Du pissar på alla män inklusive din egen far.

Citat:
Du ska nog tacka din far oändligt mer. Din mor blev förlöst med dig. Vilket en kossa, sto eller tacka gör utan hjälp eller styrkekramar.

Din far är förtjänar dock en hel del respekt som traderarare av civilication och kunskap.

Mannens lott är att säkra och utveckla civilisation och kunskap men blir numera hånade av feminister som inte förstår hur världen fungerar och tror allt gott landat från Gud eller nåt

Citat:
Kvinnor åker väl räkmacka på mäns prestationer per default. Det behövs inte ens uttryckas. De glider, gnäller, klagar utan att bidra.Det är så kvinnor fungerar. Att ta tag i nåt eller stå för nåt leder till nåt sorts mental härdsmälta.

Citat:
Så är det nog. Kvinnor blir förlösta. Sedan är det nog slut med deras bidrag egentligen.

Citat:
Sammanfattning: männen hanterar och övervinner alla svårigheter. Kvinnorna klarar inget och börjar lipa.

Det bekräftar av vad jag vet om kvinnor och män. Män löser problem för att de kan det. Kvinnor kan inte lösa ett skit, och börjar lipa när de misslyckas.

Kvinnor skulle inte klara sig en sekund utan män. Män behöver endast kvinnor när det kommer till reproduktion.

Kvinnor är så värdelösa, jag skulle inte vilja säga detta men pga feminismen måste man nog ta bladet från munnen och säga det självklara och uppenbara.

Citat:
Och du, om du är kvinna.

Alla kvinnor lipar när det går dem emot. De är inte genetiskt vuxna. Kvinnor har för mycket barnstadiet kvar i sig. De/du kan inte hjälpa det. Men det går inte att ta en kvinna på allvar.

Citat:
Du behöver inte varar så defensiv. Kvinnor lipar. Män gör det inte. Män kan gråta, men lipar inte.

Män har byggt världen som du vet.

Kvinnor har fött barn. Det är deras bidrag. Det är är allt. Män har byggt samhällena. Vad är ditt problem? Kan du inte inse verkligheten?
Citera
2023-08-20, 09:56
Medlem
Citat:
"Kanske är det bra (för både kvinnor och män) att ibland ha modet att gråta/visa sig "svag"?"

Glöm det. Det är kvinnliga tankar. Det är inte attraktivt eller möjligt för män.

Kön är inte en social konstruktion, där man kan "tänka om". Våra gener skapar vårt kön och personlighet hårt. Alla som har barn där man tror "god uppfostran" kommer att ändra barnets beteende fundamental vet att "social konstruktion" är en bluff och inte finns överhuvudtaget.

Generna styr helt och hållet.

Jag grät som barn, som alla barn. Efter puberteten gråter jag aldrig. Kvinnor gråter ofta. Nånting händer i puberteten med oss. Kvinnor söker kontakt med andra kvinnor och gråter ofta. Män tar livet av sig.

Det är inte en social konstruktion. Det är genetiskt. Män hanterar saker själva. Inklusive ta livet av sig.

Jo, det är en social konstruktion.
Tittar vi på det historiskt, så har det funnits historiska epoker där män skulle vara känslomässiga utåt och gärna gråta etc. Det ansågs manligt. Och det finns kulturer där även män gråter och visar känslor.
Så jodå: det är en social konstruktion.

Och om du börjar se till författare, konstnärer, musikartister etc. så spelar samtliga på en känslosam gren. Och unga kvinnor älskar det. Svärmar efter det/artisten.

Du blir väl inte avtänd på en tjej som tränar? Om hon springer milen en gång i veckan och tränar på gym. Så kommer hon bara ha en ännu mer attraktiv kropp i ditt tycke (så länge det inte är överdrivet och så länge hon inte blir manligt muskulös). Även om hon är inne på rent klassiskt "manliga domäner".

Det är samma sak här: en man som kan vara känslosam och öppnar upp sig, blir mer attraktiv för kvinnan. Så länge det inte blir överdrivet (så att hon mer känner sig som hans mamma/psykolog än som hans flickvän).

jo, det är en social konstruktion att män bara ska hålla ihop och hålla tyst om sitt lidande. Finns inget genetiskt konstruktivt i det. Lider en man, ska han kunna prata om det med sina polare och vända sig till vården om så behövs. Han är inte mindre man för det, rent genetiskt. Det är mansrollen (en snedvriden mansroll som är socialt konstruerad) som får honom att låta bli. Mina manliga polare pratar om sitt lidande. När så sker. Vilket inte är ofta. Men det händer.
Citera
2023-08-20, 10:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jo, det är en social konstruktion.
Tittar vi på det historiskt, så har det funnits historiska epoker där män skulle vara känslomässiga utåt och gärna gråta etc. Det ansågs manligt. Och det finns kulturer där även män gråter och visar känslor.
Så jodå: det är en social konstruktion.

Att män gråter mindre beror nog delvis på normer men det är fel att kalla det en social konstruktion.

Citat:
[A]dult women have serum prolactin levels almost sixty percent above the average male. This difference may help to explain why women as a whole cry more frequently … . Before puberty, the serum prolactin levels are the same in both sexes, and studies have found that the crying level of boys and girls is much more similar before puberty.

https://www.thecut.com/2015/01/why-do-women-cry-more-than-men.html
Citera
2023-08-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Att män gråter mindre beror nog delvis på normer men det är fel att kalla det en social konstruktion.

https://www.thecut.com/2015/01/why-do-women-cry-more-than-men.html

Absolut. Kvinnor har lättare att gråta. Men män behöver och kan också gråta och visa känslor. Där är det är enbart en social konstruktion som sätter stopp för mäns behov av att få uttrycka känslor.
Och en sådan social konstruktion är till ondo, eftersom den gör att män som verkligen har behov av att uttrycka sina känslor/sitt illabefinnande istället går med det för sig själv. Vilket kan bli förödande.

Så. När det kommer till psykisk ohälsa är kvinnor bättre överlevare än vad män är (för att koplla till trådens topic). Och det är den sociala konstruktionen som ligger till ansvar för att det är så, där kvinnor i sin kvinnoroll lättare kan uttrycka sina känslor och söka hjälp. Och där män i sin mansroll mer håller saker för sig själva tills det exploderar av lidande, bokstavligt talat.

Sedan är det klart: män som bestämt sig att ta sina liv gör det i regel mer definitivt: skjutvapen, tåg, hängning. (Men det finns även kvinnor som använder dessa drastiska metoder med säker dödlig utgång).

Att komma till sjukvården i tid är bra. Sjukvården kan tex. se till att en begynnande psykos stävjas. Eller bryta ett depressivt skov. Men då måste mannen (eller kvinnan) våga söka hjälp. Eller iaf. kunna säga till en anhörig att den mår dåligt. Män har i regel svårare med detta. Pga. mansrollen. Vilket alltså leder till att de inte söker hjälp, fast de borde. Vilket kan få dödlig utgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in