2023-08-18, 12:07
Medlem
sovjeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Gulligt med en liten hyllning av fiendearméns tekniska utveckling. Mer sånt!
finns dagliga uppdaterigar från Ryssland

https://rumble.com/v38hkl0-17.08.23-russian-defence-ministry-report-on-the-progress-of-the-denazificat.html
Citera
2023-08-18, 12:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovjeter
Stridsfordon 90, Strf 90 (Combat Vehicle 90) finns nu på utställning i Moskva

https://rumble.com/v37ugl5-an-exhibition-with-trophies-captured-during-the-smo-was-presented-at-forum-.html

https://rumble.com/v37ucjb-an-exhibition-with-trophies-captured-during-the-smo-was-presented-at-forum-.html

Bra de får se hur riktig krigsmateriel ser ut. Vi har ju 500 stycken, så vi kan ju avstå en.
Citera
2023-08-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
På vilket sätt är den för avancerad för det ryska produktionssystemet och hur vet du det?

För att Ryssland har alltid producerat och tillverkat kvantitet före kvalite och deras fabriker är tillverkade för ett helt annat produktionssystem. Dom skulle bli tvungna att i princip bygga upp en helt ny fabrik pga anpassa sin nuvarande är väldigt komplext och svårt.

Samtidigt så skulle dom behöva importera delar från länder som vägrar samarbeta med dom pga dom själva inte kan tillverka dessa. Finns ingen leverantör i Ryssland som klarar dom kraven i form av bearbetning.

Före kriget köpte mitt företag in en del material delar från Ryssland och dom tackade nej till alla offerter där vi pratar väldigt små toleranser. Deras kompetens finns inte riktigt där.

Ryssland har alltid varit ett land och vapenmakt med undermåligt precision och kommunikation. Dom är mer en råstyrka som anfaller i vågor.

Vilket inte är det mest effektiva i dagens krigföring.

Kina kanske skulle kunna leverera en billig kopia men kvalitén skulle inte vara där.

Med det sagt ett slöseri att bygga ett sådan fordon i sin doktorin.
Citera
2023-08-19, 15:32
Moderator
Eerieyes avatar
Nu vill Ukraina ha samarbete kring vagnen. Egen produktion också - men man kan undra hur det går med luftskyddet.

Men visst, förlägger man produktion I de västra delarna av landet och ser till att ha ordentligt med LV så...

Gissningsvis blir det då någon form av lokal anpassning. Kanske med ukrainas egna 30 mm kanon även om jag tycker att den är för klen för att matcha resten av vagnen.
Senast redigerad av Eerieye 2023-08-19 kl. 15:34.
Citera
2023-08-19, 15:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeAsAnEngineer
För att Ryssland har alltid producerat och tillverkat kvantitet före kvalite och deras fabriker är tillverkade för ett helt annat produktionssystem. Dom skulle bli tvungna att i princip bygga upp en helt ny fabrik pga anpassa sin nuvarande är väldigt komplext och svårt.

Samtidigt så skulle dom behöva importera delar från länder som vägrar samarbeta med dom pga dom själva inte kan tillverka dessa. Finns ingen leverantör i Ryssland som klarar dom kraven i form av bearbetning.

Före kriget köpte mitt företag in en del material delar från Ryssland och dom tackade nej till alla offerter där vi pratar väldigt små toleranser. Deras kompetens finns inte riktigt där.

Ryssland har alltid varit ett land och vapenmakt med undermåligt precision och kommunikation. Dom är mer en råstyrka som anfaller i vågor.

Vilket inte är det mest effektiva i dagens krigföring.

Kina kanske skulle kunna leverera en billig kopia men kvalitén skulle inte vara där.

Med det sagt ett slöseri att bygga ett sådan fordon i sin doktorin.

Jag funderade på om Ryssland ens hade en användbar motor. Jag kom att tänka på deras Stridsbåt 90-kopia (Stridsbåt 90 använder i grunden samma 14l Scania V-8 som CV90), med det visade sig att de ryska Stridsbåt 90-kopiorna använder sig av en 18l Catepillar R-6. Och svenska vattenjetaggregat för övrigt.

Det finns ryska V-8-dieslar i rätt storlek (8TV372), men 8TV372 är lite klenare än Scanias 1960-talsmotor och bedömdes uppenbarligen inte duga till CB-90-kopian och oavsett, så är effekten på 8TV372 bara hälften på hög som motorn på de senaste versionerna av CV90.

Och då är dieselmotorn det som borde vara lättast för Ryssland att ersätta av de 30-75 år gamla komponenterna på CV90.
Citera
2023-08-19, 16:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Jag funderade på om Ryssland ens hade en användbar motor. Jag kom att tänka på deras Stridsbåt 90-kopia (Stridsbåt 90 använder i grunden samma 14l Scania V-8 som CV90), med det visade sig att de ryska Stridsbåt 90-kopiorna använder sig av en 18l Catepillar R-6. Och svenska vattenjetaggregat för övrigt.

Det finns ryska V-8-dieslar i rätt storlek (8TV372), men 8TV372 är lite klenare än Scanias 1960-talsmotor och bedömdes uppenbarligen inte duga till CB-90-kopian och oavsett, så är effekten på 8TV372 bara hälften på hög som motorn på de senaste versionerna av CV90.

Och då är dieselmotorn det som borde vara lättast för Ryssland att ersätta av de 30-75 år gamla komponenterna på CV90.

Nu kör man väl med 16 liter? Tror nog att Scania blir glada för en order på 1000 motorer. Och 500 till, till Tjeckien och Slovakien.

Sedan är det även en fråga om kanon. Ukrainarna har en inhemsk 30 mm men jag bedömer den såsom för klen. Kalibern är ok men drivladdningens storlek är för liten.
Citera
2023-08-19, 16:45
Bannlyst
Citat:

Vi har nog inte underlag för att kunna bedöma motorer då det är så enormt mycket som spelar in när man anpassar en motor för ett specifikt ändamål.

Tex vad för livslängd/service intervall efterfrågas, vill man ha lång livslängd så måste man sänka effekten och vice versa.

Så WIKI duger inte som källa.
Citera
2023-08-19, 16:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu kör man väl med 16 liter? Tror nog att Scania blir glada för en order på 1000 motorer. Och 500 till, till Tjeckien och Slovakien.

Sedan är det även en fråga om kanon. Ukrainarna har en inhemsk 30 mm men jag bedömer den såsom för klen. Kalibern är ok men drivladdningens storlek är för liten.

De svenska versionerna har Scania DSI 14, som kom 1969. De senaste versionerna har Scanias 16l ersättare.

Den ukrainska kanonen är en kopia av den sovjetiska 2A72, d.v.s. precisionen är låg jämfört med västerländska kedjekanoner. Den har också nackdelen av att det inte förekommer samma ammunitionsutveckling i den kalibern som i 30x173 NATO och att det är lättare att få leveranser av ammunition från västvärlden i t.ex. 30x173.

Så det rimliga för Ukraina vore 30x173, 35x228 eller någon annan västkaliber.
Citera
2023-08-19, 17:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
De svenska versionerna har Scania DSI 14, som kom 1969. De senaste versionerna har Scanias 16l ersättare.

Den ukrainska kanonen är en kopia av den sovjetiska 2A72, d.v.s. precisionen är låg jämfört med västerländska kedjekanoner. Den har också nackdelen av att det inte förekommer samma ammunitionsutveckling i den kalibern som i 30x173 NATO och att det är lättare att få leveranser av ammunition från västvärlden i t.ex. 30x173.

Så det rimliga för Ukraina vore 30x173, 35x228 eller någon annan västkaliber.

Eller om man drar samma slutsatser som Sverige och Sydkorea och kör 40 x 365. Eller den där nya amerikanska 50 mm.

Att det blir NATO-standard är nog egentligen givet...
Citera
2023-08-19, 17:29
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu vill Ukraina ha samarbete kring vagnen. Egen produktion också - men man kan undra hur det går med luftskyddet.

Men visst, förlägger man produktion I de västra delarna av landet och ser till att ha ordentligt med LV så...

Gissningsvis blir det då någon form av lokal anpassning. Kanske med ukrainas egna 30 mm kanon även om jag tycker att den är för klen för att matcha resten av vagnen.

Det mest troliga är att det blir produktion/slutmontering av redan färdigkonstruerade vagnar i Ukraina. Att införa stora ändringar tar så lång tid att de knappast är intresserade av det. Jag skulle gissa att det blir en cv9035. Kanske nya radio- och vapenfästen och märkningar på Ukrainska men i övrigt oförändrat.
Citera
2023-08-19, 17:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det mest troliga är att det blir produktion/slutmontering av redan färdigkonstruerade vagnar i Ukraina. Att införa stora ändringar tar så lång tid att de knappast är intresserade av det. Jag skulle gissa att det blir en cv9035. Kanske nya radio- och vapenfästen och märkningar på Ukrainska men i övrigt oförändrat.

Man får säga att detta är toppbetyg åt vagnen, för ukrainarna använder ju ett stort antal olika pansarfordon i verklig strid och det är ju denna IFV som de vill ha.

Gissar att de framtida ukrainska mekaniserade brigaderna kommer att byggas kring "CV9035Ukr" med inblandning av "Panther Kf51" som är en hybrid mellan Leopard 2 A4 och en ny pansarkropp plus en 130 mm kanon.
Citera
2023-08-19, 18:39
Moderator
Eerieyes avatar
Lyssnade på Zelenskys tal. Förutom allt "ordbajseri" så identifierade jag:

Ukraina vill ha fler CV90 men vet att Sverige inte kan skicka hur många som helst. Det finns ju en gräns.

Varvid man vill bygga själva och därför vill man ha igång ett samarbete med Sverige om tillverkning och underhåll av denna vagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in