2023-08-19, 14:05
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
”Bensinpriset lyfter till högsta nivån hittills i år”

Från di.se

Vad hände med att inflationen ska störtdyka de kommande månaderna?

Usd stärks och är på väg mot nytt rekord gentemot sek.

Världens börser går ner tydligt pga farhågor om ökande inflation och styrräntor.

Men idioterna till bolånetorskar i den här tråden kan bättre än fakta och alla världens börser.

Lycka till alla bolånetorskar. Räntorna ska upp än mer. Ni förlorar miljoner as we speak.

Jag känner inte en enda bostadsägare som har förlorat några miljoner? Faktum är, att man trots prissänkningar på 20% gjort flera hundratusen och ibland miljoner i vinst ändå så som priserna ligger nu.

Men du kanske tror att alla som äger sina bostäder köpte på pristoppen och sitter med maxbelåning?
Citera
2023-08-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Du är medveten om att en vändning kommer va? Om inte, kan du inte vara särskilt gammal. Kanske inte ens myndig?

Bostadsmarknaden har rört på sig sedan urminnes tider. Det här är inget unikt.

Anledningen till att Ikano och andra aktörer får panik är ju för att dom inte vet när vändningen kommer. Och dom har pengar som måste in.

Lika mycket som du skrattar nu, kommer du gråta framöver när priserna går uppåt igen.

Jag förmodar att du hyr din bostad?

Om du inte ser att vi står inför högräntemiljö i MÅNGA år framöver så är du blind. Du har rätt i att bostadsmarknaden rör alltid rör sig. Fram till åtminstone 2030 så kommer den med 99% säkerhet att röra sig nedåt.
Citera
2023-08-19, 14:38
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Om du inte ser att vi står inför högräntemiljö i MÅNGA år framöver så är du blind. Du har rätt i att bostadsmarknaden rör alltid rör sig. Fram till åtminstone 2030 så kommer den med 99% säkerhet att röra sig nedåt.

"Högräntemiljö" Hahah herregud.

Detta är normalränta, det är ingen jävla "högräntemiljö". Folk kommer inse detta framöver, och i takt med löneökningar och sjunkande inflation (som med 99% kommer att röra sig nedåt) blir det ett nytt normalläge och då börjar folk slappna av igen, och handla bostäder.
Citera
2023-08-19, 16:00
Medlem
Citat:
"Högräntemiljö" Hahah herregud.

Detta är normalränta, det är ingen jävla "högräntemiljö". Folk kommer inse detta framöver, och i takt med löneökningar och sjunkande inflation (som med 99% kommer att röra sig nedåt) blir det ett nytt normalläge och då börjar folk slappna av igen, och handla bostäder.
Jag har en månadsinkomst på ca 60 000 och min sambo har 40 000. Vi har två barn och bil.
När jag räknar på ett bolån nu i olika bankers online-tjänster med 1 miljon i kontantinsats så får vi låna 5,5 miljoner max. Vi får alltså med dessa förutsättningar knappt ihop till en normalvilla i Stockholm.
Månadskostnaden ligger då på ca 41 000 kr/mån.
Hur mycket tror du egentligen folk kommer handla bostäder?
Citera
2023-08-19, 16:01
Medlem
Citat:

Rätt märkligt hur du fläker ur dig att marknaden kommer röra sig neråt i 7 år till 😅
Och med 99% säkerhet dessutom. Vad baserar du detta på? Tomma luften och förhoppningar?
Citera
2023-08-19, 16:12
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:

Med 99% säkerhet kommer det att vara högränta till åtminstone 2030.
Du vet alltså med säkerhet att det kommer vara högränta så länge?
Aktiemarknaden och bostadsmarknaden kommer alltså vara rött ”åtminstone” tills 2030.
Haha det var nog det dummaste jag läst 😅😅😅😅😅
Citera
2023-08-19, 16:26
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Jag har en månadsinkomst på ca 60 000 och min sambo har 40 000. Vi har två barn och bil.
När jag räknar på ett bolån nu i olika bankers online-tjänster med 1 miljon i kontantinsats så får vi låna 5,5 miljoner max. Vi får alltså med dessa förutsättningar knappt ihop till en normalvilla i Stockholm.
Månadskostnaden ligger då på ca 41 000 kr/mån.
Hur mycket tror du egentligen folk kommer handla bostäder?

Bor alla som vill in på bostadsmarknaden i Stockholm?

Jag har ett yngre syskon. Hon och hennes kille köpte en villa 2021 för runt 5 miljoner. Hon jobbar inom vården och han arbetar inom anläggning. Sammanlagt har dom in runt 70k netto. Dom har 2 (billiga) bilar, dom gick in med runt 1.5 miljoner i kontantinsats, så dom har cirka 3.5 miljoner i bolån. Dom har inga billån, inga blancolån. Bara bolån. 2 barn. Huset ligger ca 1 kilometer ifrån en utav dom 5 största städerna i Sverige. Ej Stockholm, eller Göteborg. Inte Malmö heller. Ni får gissa.

Dom köpte en stor kåk! Runt 200 kvadratmeter boyta. Tomten är enorm, och huset har en utbyggnad som gjordes runt 2005. Denna fungerar som en fristående (typ) bostad och hyrs ut. Dom får in 8500 på att hyra ut den varje månad. I källaren, bygger dom just nu en till "lägenhet" som ska hyras ut för samma peng. Dom har INGA problem med att hitta hyresgäster.

Dom får in ca 17.000 då i hyra varje månad. Dom har lån på 3.5 miljoner, som löper ut i Oktober/November. Räknar man på 5% ränta, får dom en månadskostnad (i ränta) på runt 14.500 i månaden. Sen räknar vi på 2% amortering också. Det landar på ca 6.000 i månaden.

Sammanlagt har dom alltså 20.500 kronor i kostnader för deras lån varje månad. Vi säger 26.000 i månaden allt som allt, med el, sophämtning, vatten och hela köret.

Med 70.000 netto varje månad minus 26.000 i bokostnader, har dom 44.000 kronor kvar.

Svettas dom? Icke.

Dom har absolut inga som helst planer på att sälja. Dom köpte huset, för att bo där i många år. 20-30 år siktar dom nog på.

Folk kan köpa bostäder. Inga problem.

Men alla kan inte bo i Stockholm. Sveriges bostadsmarknad utgörs inte utav Stockholm och dess bostäder. Och det är ingen rättighet att bo där.

Har du och din fru inte råd att köpa hus i Stockholm, så kan ni tyvärr inte köpa hus i Stockholm.

Ni får knappt en normalvilla i Stockholm. Men ni kan få ett kanonfint boende i någon utav Sveriges andra större städer, utan problem. Alla kan inte bo i Stockholm. Vill man bo där, får man betala för det också. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av Wallandersson 2023-08-19 kl. 16:33.
Citera
2023-08-19, 16:31
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Aktiemarknaden och bostadsmarknaden kommer alltså vara rött ”åtminstone” tills 2030.
Den ena domedagsprofeten här inne är dummare än den andra.

Har ögnat igenom tråden lite, och det är underhållning!

Får dom nys i en nyhetsartikel om att en skofabrik med 8 anställda i Bangladesh har konkat så resulterar det i ett blodbad på våran bostadsmarknad. Ungefär på den nivån ligger dom.

Det bara matas in katastrofscenarion, och dom verkar vara övertygade om att detta är den ENDA gången bostadsmarknaden och priserna gjort ett tapp. Och nu ska det vara nedförsbacke för evigt.

Man kan skratta gott åt många idiotinlägg här!
Citera
2023-08-19, 16:34
Medlem
Citat:
Bor alla som vill in på bostadsmarknaden i Stockholm?

.
Jag har också vänner som har råd med hus. Har också vänner som inte har råd med hus.

Själv tjänar vi bra mycket mer pengar än de flesta jag känner. Jag kommer från Norrland och där har folk inte i närheten av de löner som folk tjänar här i Stockholm. Jag har det bra ställt, rätt mycket sparat och har kanske råd att köpa en villa i lägre klassen här men månadskostnaden kommer bli så hög att det inte är värt det. Det är ungefär samma förutsättningar för ett par som vill in på husmarknaden i Norrland och jobbar och tjänar pengar där. Att köpa ett hus till de priser som varit är så dyrt numera att det är otroligt svårt att motivera om man ens då får lån.

Men absolut, många husägare har tjänat miljoner och lever gott! Det håller jag med om.
Citera
2023-08-19, 16:39
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Jag har också vänner som har råd med hus. Har också vänner som inte har råd med hus.

Själv tjänar vi bra mycket mer pengar än de flesta jag känner. Jag kommer från Norrland och där har folk inte i närheten av de löner som folk tjänar här i Stockholm. Jag har det bra ställt, rätt mycket sparat och har kanske råd att köpa en villa i lägre klassen här men månadskostnaden kommer bli så hög att det inte är värt det. Det är ungefär samma förutsättningar för ett par som vill in på husmarknaden i Norrland och jobbar och tjänar pengar där. Att köpa ett hus till de priser som varit är så dyrt numera att det är otroligt svårt att motivera om man ens då får lån.

Men absolut, många husägare har tjänat miljoner och lever gott! Det håller jag med om.

Och det fetade där, sammanfattar bostadsmarknaden idag, igår och i framtiden också.

Alla har inte råd att köpa bostäder. Och ibland har fler råd att köpa, ibland har färre råd att köpa. Såhär blir det ALLTID på rörliga marknader.

Inget nytt under solen.

Ett pristapp på runt 20% har skett senaste året. Vi kommer förmodligen se en platå nu under 1 till 1.5 år. Därefter tror jag stenhårt på att priserna kommer börja röra sig uppåt igen.

Dom som senast gick in på marknaden, är ju dom som har mest att förlora på att sälja nu. Men dom är också dom som rent naturligt ligger längst ifrån säljtankar också. När man precis köpt en bostad, brukar man inte vilja sälja den. Dom flesta som köper sina bostäder, köper sina bostäder för att dom trivs i området eller i bostaden. En normal period att äga sin bostad är ju mellan 10-20 år i dom flesta fallen.

Dom som köpte sina bostäder för mellan 10-30 år sedan, kan ju sälja även idag och göra väldigt fina vinster. Jag är en av dom. Men jag vill inte sälja. Och gissa varför? Jag trivs i mitt boende. Det var därför jag köpte det.
Citera
2023-08-19, 16:47
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Kriser går alltid i cykler. Brukar vara runt 2-3 år. Därefter vänder det. Vi är i slutfasen nu, om man ska se till historian.

Men inte enligt experterna här, då är just denna krisen unik. Den kommer hålla i sig i årtionden. Säkert 20 år!

Om några månader kan man köpa bostäder för hundralappar i Stockholm enligt deras tarotkort.

NATTSVART!
Citera
2023-08-19, 16:49
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Du är medveten om att en vändning kommer va? Om inte, kan du inte vara särskilt gammal. Kanske inte ens myndig?

Bostadsmarknaden har rört på sig sedan urminnes tider. Det här är inget unikt.

Anledningen till att Ikano och andra aktörer får panik är ju för att dom inte vet när vändningen kommer. Och dom har pengar som måste in.

Lika mycket som du skrattar nu, kommer du gråta framöver när priserna går uppåt igen.

Jag förmodar att du hyr din bostad?

Det är ingen naturlag att priserna måste upp, stabiliseras räntan på över 5% så lär vi ju aldrig ta ut en ny peak i realpriser, men nominellt visst. Sen kan det bli en ny byggboom i Sverige, alternativt återvandring av 1 miljon invandrare.
Senast redigerad av GammalToaborste 2023-08-19 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in