2023-08-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många i Ryssland är etniska ukrainare. Jag har en bekant vars fru är från Ryssland, Sibirien, hon är etniskt ukrainare (Någon sorts importfru, men de verkar gilla varandra). Hennes familj deporterades av Stalin österut. Hon verkar stödja Ryssland/Putin i kriget!

En propaganda som konsekvent trummar in i folks huvuden att ryssar är dom enda goda. Att dom ensamma besegrade nazityskland och är en garant för freden i världen.
I sovjet hade man fler inskrivna rättigheter i grundlagarna än i något annat land i världen, MEN och ett stort sådant, all verksamhet som var fientlig mot staten var förbjudet. Alltså Gulag nästa har väl Putin återinfört enligt gammalt beprövat recept.
Citera
2023-08-19, 00:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Skillnaden mellan Tyskland och ryssarna är väl att tyskarna fattade att det skulle kosta och att orsaken till detta var att man gjort fel. Ryssarna å andra sidan kommer att skylla på alla andra, titta djupare i vodkaflaskan, bli större starkare och smartare, spöa kärringen ändå mera än förut. Om vi hoppas på att ryssarna skulle betala krigsskadestånd så förutsätts en total vändning av hela samhället.

Först måste dom fatta att dom har gjort sig skyldiga till ett övergrepp på en suverän stat som dom själva har sagt har okränkbara gränser.

Hela politiska toppen måste bytas ut och fria val hållas som övervakas av utländska kontrollanter. Dessutom måste alla partier garantera att deras kandidater har en sund demokratisk inställning.

Historieböckerna, framför allt Putins historia skall kastas på sophögen. Ny undervisning i historia skall införas som tas fram av FN som garanterar att dom flesta avarter rensats bort och ryssarna får insikt i hur resten av världen fungerar.

Låt dom ha kvar sin kultur som balett och teater, fria författare och journalister.

Revidera hela det juridiska systemet så att det står över politikerna.

Begränsa regeringsmandaten till att endast omfatta två valperioder a 4år.
Du har rätt, det görs inte i en handvändning. Och jag håller helt med alla de förslag du lägger upp.
Citera
2023-08-19, 00:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Tyvärr så är jag inte lika övertygad som du när det gäller förändringspotentialen hos det ryska folket. Dom är försupna och lata och det är därför Putin har skapat sin SMO. Han har insett att enda sättet för ryssland att komma framåt är att man skaffar sig mera råvarutillgångar som man kan exploatera (stjäla) och få in exportvaluta. Han hade ju nästan lyckats skapa monopolställning inom vissa områden, konstgödsel, jordbruksprodukter och vissa metaller. Och som bonus så finns det en massa olja och gas som ligger i Azovska sjön och svarta havet och väntar på prospektering. Där kunde oligarkerna ha fått till många avtal med internationella bolag som fått fart på kassaklirret igen (dollar-petrodollar).
Kanske de äldre och de på landsbygden. Det finns många unga i storstäderna som har akademisk utbildning och som hatar regimen, det är dessa man måste fokusera på när man skall söka efter framtidens politiska ledare i Ryssland.

Att Putin tror på roffarmentalitet och krig betyder inte att varje ryss tror på det, de är dock tvungna att följa Kremls doktrin.
Senast redigerad av kato85 2023-08-19 kl. 00:25.
Citera
2023-08-19, 00:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Hur många krig har Putin startat?
3, varav han kom segrande ur de 2 första.
Men dessa krig var mot mycket små och bräckliga nationer som saknade både koppling och hjälp från väst.
Citera
2023-08-19, 00:12
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kanske de äldre och de på landsbygden. Det finns många unga i storstäderna som har akademisk utbildning och som hatar regimen, det är dessa man måste fokusera på när man skall söka efter framtidens politiska ledare i Ryssland.

Att Putin tror på roffarmentalitet och krig betyder inte att varje ryss tror på det, de är bara tvungna att följa han och Kremls doktrin.

Självklart är det så, men hur ska doktrinen brytas då?
Putin behövs bort.
Citera
2023-08-19, 00:13
Medlem
akademikerfyllos avatar
Jag har förstått att ni användare i den här tråden inte välkomnar alternativa åsikter, eller ens en debatt angående konflikten i Ukraina. Jag har varit borta drygt en månad nu, kanske dags att sammanfatta läget? Under min frånvaro har läget för Ukraina förvärrats betydligt när det gäller den så kallade motoffensiven. Inga konkreta framgångar alls för Ukraina, stora förluster av mannar och meteriel, och ryssarna är nu på väg att inta det strategiskt viktiga Kupiansk.

https://www.youtube.com/watch?v=rj0ngZ_UfKY

Mitt tips för alla som har ett uns av kritiskt tänkande är att lyssna på fler inlägg i den här kanalen.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-08-19 kl. 00:17.
Citera
2023-08-19, 00:26
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Självklart är det så, men hur ska doktrinen brytas då?
Putin behövs bort.
Förhoppningsvis inifrån militären, detta kräver dock en militär fraktion som både har stöd hos oppositionen, en betydande del av befolkningen (unga, soldatmödrar, akademiker och medelklassen i storstäderna?) samt från väst.
Senast redigerad av kato85 2023-08-19 kl. 00:29.
Citera
2023-08-19, 01:01
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis inifrån militären, detta kräver dock en militär fraktion som både har stöd hos oppositionen, en betydande del av befolkningen (unga, soldatmödrar, akademiker och medelklassen i storstäderna?) samt från väst.

Menar du, som den akademikern du är, på ALLVAR att lösningen ligger inom militär aktion och möjlig revolution VIA denna med hjälp av mödrar och oppositionen?

Men snälla kära nån!! Den lösningen är ju som hämtad från 72.09.02's förskrifter om räddningen för KUBA!

Är du seriös i detta svaret?

- " innifrån militären och fraktioner som har stöd från".........det är ju ett klockrent exempel på vad som just NU händer i Ukraina!!! Då MILITÄREN SKAPAR så mycket stöd från folket att deras värsta misshandlar betygas som nödvändigt FÖRSVAR i moderlandet, RYSSLAND. Du är väl för helvete ett strå smartare än att bevinga denna uråldriga lösning på ett problem som inte är skapat utav någon milität utan utav ett FOLK som LÅTSAS att deras militär är deras fribiljett till att INTE behöva bry sig.
Citera
2023-08-19, 01:24
Medlem
donald12s avatar
Snart kommer orcherna i skyttegravarna få smaka på klassiska eldkastare. Med tanke på all vodka så lär orcherna brinna bra

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/15uwqui/the_ukrainians_are_testing_a_new_type_of_portable/?utm_source=share&utm_medium=android_app&utm_name= androidcss&utm_term=1&utm_content=1
Citera
2023-08-19, 01:40
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Precis, någon Marshallhjälp såg man inte till i Ryssland 1991.
Det enda väst bidrog med var ett gäng överambitiösa nyliberaler som skulle göra Ryssland till någon typ av nytt Hongkong.

En bra sammanfattning.
Precis som du anger så var inte Ryssland redo att lära sig av väst, utan man såg det som en förödmjukelse, medans Västtyskland insåg att de faktiskt var en del av Europa.
Hur en KGB-officer kunde bli Rysslands president 1999 är en bra fråga, men det var inte västs vilja.

Precis samma som min finska mormor ylade om medans vi trygga svenskar skrattade åt henne och hennes "ryssfobi".
Nu ser vi resultatet.

MVH/Gnomegirl
Citera
2023-08-19, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag har förstått att ni användare i den här tråden inte välkomnar alternativa åsikter, eller ens en debatt angående konflikten i Ukraina. Jag har varit borta drygt en månad nu, kanske dags att sammanfatta läget? Under min frånvaro har läget för Ukraina förvärrats betydligt när det gäller den så kallade motoffensiven. Inga konkreta framgångar alls för Ukraina, stora förluster av mannar och meteriel, och ryssarna är nu på väg att inta det strategiskt viktiga Kupiansk.

https://www.youtube.com/watch?v=rj0ngZ_UfKY

Mitt tips för alla som har ett uns av kritiskt tänkande är att lyssna på fler inlägg i den här kanalen.

Lyssnade på Alexander en hel del tidigare men det kom alldeles för mycket falsk information därifrån för att jag till slut skulle orka fortsätta lyssna. Det är tydligt att han ägnar sig åt rysk propaganda och saknar respekt för sanning.
Citera
2023-08-19, 02:08
Medlem
zergrushs avatar
Det märks att Kreml börjar oroa sig för hur det ska bli avvikelser i manuset till den ryzka "valprocessen" nästa år...
https://www.bfm.ru/news/532008
https://zona.media/online/2023/08/18/melkonyants

Orcherna har nämligen olagligförklarat Ryzzlands största medborgarorganisationer för rösträtt och valövervakning och satt ordföranden för en av dem, Grigory Melkonyants, i fängelse. FSB måste helt enkelt försöka se till att landsfader Putin får 90%+ av rösterna även i nästa val!

En ekonomi i fritt fall och tvångsrekrytering till ett onödigt och vanvettigt krig (man dessutom förlorar...) brukar ställa till med oro i leden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in