2023-08-18, 11:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Skulle han pricka börsen varenda gång det tog en stor nedvändning skulle han vara världens rikaste man idag. Han ser alltså in i framtiden. Det finns nog ingen annan människa på jorden som har de egenskaperna. Hör du hur det låter?
Du verkar kunna se in i framtiden? Du har dissat honom redan innan hans eventuella fail.
Citera
2023-08-18, 11:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är USAs krigsmakt som gäller. EU har ingen, Ryssland kan inte ens ta Ukraina, och Kina går självklart bort.

Du kan börja med att läsa på lite:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kuwaitkriget

Vill Ryssarna ta Ukraina?
De har redan de ryssvänliga områdena. Nu håller de territorium og väntar på att väst ska tröttna o inleda fredsförhandlingar.

Vi är snart inne på 2a året.
Hur länge har EU o USA råd att kriga vidare?
Citera
2023-08-18, 11:49
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Du verkar kunna se in i framtiden? Du har dissat honom redan innan hans eventuella fail.

Ja när går du all in för att korta marknaden i höst? Ni båda verkar vara 100% säkra.
Citera
2023-08-18, 11:51
Medlem
Citat:
Om du hade haft egna aktier hade du vetat att varje dag går ut på att hitta tidpunkten när det går ner eller upp. Och ingen vet svaret till 100%.

Jo jag vet, kunde bara inte låta bli. Du lade upp den så snyggt, så var tvungen att smasha.

Sedan är det ju beroende på vilket sätt man trejdar, alternativt investerar.
Citera
2023-08-18, 11:57
Medlem
Citat:
Värdet var som sagt 1.6 miljarder USD inte 16 miljarder som du skriver. Försök att få siffrorna rätt själv.

Då jag är enormt trög: Har han satsat 3% eller 90% av sin fonds värde?
Citera
2023-08-18, 11:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ja vi kan ju ta valutan som exempel. Kommer SEK att gå mot 13 på en USD eller mot 7? Ett historiskt diagram över de senaste 60 åren är mitt förslag på fakta. Andra fakta är att Sverige numera är ett billigare land än USA, och det är inte rimligt. En tredje ledtråd är att USD pressas upp pga krig och nervositet och högst räntor där, alla dras till USD i det läget. Men alla dessa tre faktorer kommer att försvinna en i taget.

Min självklara svar är att INTE diversifiera till USA om man bor i Sverige och har SEK. Men vem kan veta.

Med diversifiera menar jag både aktier (Sverige, Norden, EU, USA o Asien. Samt spritt på industri, råvaror, livsmedel o finans), likvida medel i Euro, Sek og Dollar samt fysiskt guld. Likaså o mark o fastigheter.
Citera
2023-08-18, 11:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Med diversifiera menar jag både aktier (Sverige, Norden, EU, USA o Asien. Samt spritt på industri, råvaror, livsmedel o finans), likvida medel i Euro, Sek og Dollar samt fysiskt guld. Likaså o mark o fastigheter.
Du är bredare än en miljard-fond!

Jag har bara cash och xact bear.

Köp INTE globala indexfonder. De är i själva verket extremt nischade på USD och USAs 7 stora IT-företag och är motsatsen till Globala.
Citera
2023-08-18, 12:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Då jag är enormt trög: Har han satsat 3% eller 90% av sin fonds värde?
Siffran 90% kommer från artikeln som länkas i TS.
Citera
2023-08-18, 12:01
Medlem
Citat:
Burry har prickat BÅDA jättekrascherna 2001 och 2008. Nu

Men har han inte även påstått ytterligare ett par krascher - som inte blev av?
Citera
2023-08-18, 12:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Ja när går du all in för att korta marknaden i höst? Ni båda verkar vara 100% säkra.
Jag är 50% säker på en krasch, jag har 50% cash. Något datum sätter jag inte och jag väntar och väntar. Det är omöjligt att ge upp min position efter tre års väntan, om jag gjorde det skulle kraschen komma omedelbart efteråt.
Citera
2023-08-18, 12:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Men har han inte även påstått ytterligare ett par krascher - som inte blev av?
Han har talat om en krasch i ett år nu.

Den som sett filmen Big Short vet att han fick vänta på kraschen 2008 i över ett år. Han var helt säkert att den skulle komma, ändå kom den inte och han och hans investerare mådde riktigt dåligt länge. Men han gav inte upp.
Citera
2023-08-18, 12:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Du är bredare än en miljard-fond!

Jag har bara cash och xact bear.

Köp INTE globala indexfonder. De är i själva verket extremt nischade på USD och USAs 7 stora IT-företag och är motsatsen till Globala.

Fonder är oftast väldigt mediokra.
Jag gillar att veta vart mina är o varför. Visserligen har jag som alla andra även fonder. Men man ser ju tydligt att de är medioker utväxling mpt om man tänker lite själv o långsiktigt.

Det som jag fruktar nu är att stollarna i regeringen någon mörk höstnatt ska ansluta kronan till Euron…. För att det är ett ”nödläge” (precis som med Nato).
Svensk ekonomi är i ett nödläge pga av ekonomiskt o politiskt vanstyre. Hämningslös utlåning till bostadsmarknaden, konsumtion o spekulation har varit möjlig pga av obefintliga räntor. Sverige har skapat en gigantisk arbetslöshet av ikke anställngsbara personer som ska försörjas med skattemedel. Då de inte är anställningsbara så påverkar gruppen inte lönenivåerns. O så har svensk ideologisk energipolitik skapat höga o volatila elpriser. Ohållbart höga drivmedels kostnader (transport, jordbruk, skogsbruk etc).

Det är synd om svenskarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in