2023-08-18, 06:03
Medlem
scoremaxs avatar
Synd att jag redan är fullinvesterad, annars hade jag gått in och köpt mer nu.
många går in i panicmode och skall börja köpa guld och kaffefliter.

jaja.

Det är exakt såhär det går till när småspararna (ja jag är också det) förlorar pengar.
Senast redigerad av scoremax 2023-08-18 kl. 06:08.
Citera
2023-08-18, 07:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
På kort sikt (veckor) börjar vi nog bli rätt översålda nu. Räcker med att titta på hur sentiment förändras, fear/greed index osv. Kanske går ner lite till, men sen vänder det uppåt igen ett tag.

Eller titta på genomsnittligt RSI för alla världens index, har inte legat så här lågt sedan botten i slutet på september.

Men som sagt, jag tror perioden september-oktober blir volatil och svag.
Citera
2023-08-18, 08:24
Medlem
Pissarsyras avatar
Kommer ihåg att han la upp flera gånger i veckan ”nu kommer nazist helvetes raset på börsen, jag har shortat!”

Sen raderade han tweeten när det inte hände något.

Lite som Sveriges journalistkår ang sommaren 23.
Citera
2023-08-18, 08:38
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Det finns inga andra länder som hade kunnat operera så långt bort. Möjligtvis Indien som ligger i närheten. Kinas hangarfartyg är i uselt skick jämfört med USAs.

Det blir lite hönan och ägget här, är samma med andra världsvalutor genom historien. Blev man det för att man var den enda som klarade av en viss handelsrutt eller klarade man av den för att man var en världsvaluta?

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Klanen Saud skulle varit utrotad om de inte fått USAs beskydd efter andra världskriget.

Oljebolaget i landet hette från början California-Arabian Standard Oil Co. och bytte senare namn till Arabian American Oil Co. (Aramco) villket det heter än i dag.

Så det var USA som defakto grundade hela oljeindustrin i landet. Sandnegrerna lyckades inte med någonting själva.

USA hade även verksamhet i Venezuela men där valde regimen att helt ge amerikanarna foten, och nu ser vi ju hur bra det funkar där. De gick väl nyligen med i Ryska mir eller vad fan det där betalsystemet heter.

Sovjet hade skitit i brallen av upphetsning om de fått äran att vara världsvaluta. Att Venezuela sparkade ut Amerikanarna är bara ett tecken på att det är ett privilegium med militär närvaro i oljeproducerande länder inte tvärtom.
Citera
2023-08-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Klanen Saud skulle varit utrotad om de inte fått USAs beskydd efter andra världskriget.

Oljebolaget i landet hette från början California-Arabian Standard Oil Co. och bytte senare namn till Arabian American Oil Co. (Aramco) villket det heter än i dag.

Så det var USA som defakto grundade hela oljeindustrin i landet. Sandnegrerna lyckades inte med någonting själva.

USA hade även verksamhet i Venezuela men där valde regimen att helt ge amerikanarna foten, och nu ser vi ju hur bra det funkar där. De gick väl nyligen med i Ryska mir eller vad fan det där betalsystemet heter.

Nja, det var jänkarna som grundade oljeindustrin i Norge också.. Det är liksom inte meningen att alla ska behöva hitta på allt möjligt själva hela tiden, det är så spridning av teknologi fungerar.

När det är sagt tycker jag priset på olja betér sig lite merkligt för tiden. Det ÄR något som är fel i marknaden nu. Eller det är jävligt mycket konstigt, för mycket. Själv väljer jag att vara lite försiktig.
Skulle dock aldrig våga shorta marknaden, då kliver jag hellre ur ett tag.
Citera
2023-08-18, 10:45
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ketchup o vilja.

Det finns många som vill lätta på sina portföljer innan luften går ur.
Då är massmedia perfekt.

Man pratar upp skiten man vill bli av med. O ju mer den sjunker desto ”bättre” affär för köparen.

Sedan kan man annonsera med:
SVART MÅNDAG
BÖRSEN KRASCHAR

Då åker allt på en gång med fart.

O låta småspararna sälja i panik…

Tålamod. Tålamod det kommer.

Tålamod? Hur menar du då?

Att skrämma småsparare att sälja är ett sätt för de med pengar och kapital att få en ännu större del av kakan och köpa till sig. Bara icke kunniga idioter säljer av sina portföljer. Det är tråkigt att småspararna som läser media gång på gång fallerar för detta.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-08-18 kl. 10:51.
Citera
2023-08-18, 11:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Tålamod? Hur menar du då?

Att skrämma småsparare att sälja är ett sätt för de med pengar och kapital att få en ännu större del av kakan och köpa till sig. Bara icke kunniga idioter säljer av sina portföljer. Det är tråkigt att småspararna som läser media gång på gång fallerar för detta.
Problemet är att detta råd inte alltid stämmer "sitt stilla i båten". Nikkei Japan nådde sin top 1989 och har fortfarande 34 år senare kvar ungefär samma värde. Dvs de som ägde aktier i Japan och sålde 1989-95 har gjort än mycket bättre affär än de som behöll japanska aktier.
Citera
2023-08-18, 11:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Synd att jag redan är fullinvesterad, annars hade jag gått in och köpt mer nu.
många går in i panicmode och skall börja köpa guld och kaffefliter.

jaja.

Det är exakt såhär det går till när småspararna (ja jag är också det) förlorar pengar.
Det mest kända exemplet på småsparar-reflex är annars att köpa precis innan raset, på toppen. Gäller både aktier, bitcoin, bostad.
Citera
2023-08-18, 11:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissarsyra
Kommer ihåg att han la upp flera gånger i veckan ”nu kommer nazist helvetes raset på börsen, jag har shortat!”

Sen raderade han tweeten när det inte hände något.

Lite som Sveriges journalistkår ang sommaren 23.
Om Burry missar även denna gång så kommer han att bli helt bortglömd och ha noll cred kvar. Samt ha losat några miljarder. Den som lever får se.
Citera
2023-08-18, 11:07
Medlem
Rocinhas avatar
Jag säger det en sista gång:

Han har INTE (jag upprepar: INTE) "satsat" i närheten av 1.6 miljarder USD eller 90% av hans net worth. Han har "satsat" ca. 53 miljoner USD, ca. 3% av sin net worth. De har ett s.k. "NOTIONAL VALUE" på 1.6 miljarder USD. Det är en ENORM skillnad.

Varför sprider ni och svensk media desinformation?
Är ni analfabeter hela högen?

Jävla FUCKING idioter!!!
Jävla FUCKING pundare!!!
Jävla FUCKING inavlade analfabeter!!!

Varför redigerar inte mods trådens rubrik?!
Senast redigerad av Rocinha 2023-08-18 kl. 11:09.
Citera
2023-08-18, 11:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
När det är sagt tycker jag priset på olja betér sig lite merkligt för tiden. Det ÄR något som är fel i marknaden nu. Eller det är jävligt mycket konstigt, för mycket. Själv väljer jag att vara lite försiktig.
Skulle dock aldrig våga shorta marknaden, då kliver jag hellre ur ett tag.
Det som är fel är att hela världens ekonomi-media och ledande USA-politiker säger att allt är bra i ekonomin det blir en soft landing. Men under ytan i t.ex Kina så är det enorma nerdragningar och då behövs inte like mycket olja. Vilket gör att oljepriset rasar. Och inte ens att Saudi drog ner på oljeproduktionen fick upp priset. Och nu är vi i augusti, när EU laddar energi inför vintern, och förra året var priset på gas olja el extremt högt men inte i år.

Macro som priset på koppar eller olja är en ledtråd till att hjulen i Kina och USA snurrar extremt långsamt just nu. Sannolikt en parameter som Burry tittat på.
Citera
2023-08-18, 11:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinha
Jag säger det en sista gång:

Han har INTE (jag upprepar: INTE) "satsat" i närheten av 16 miljarder USD eller 90% av hans net worth. Han har "satsat" ca. 53 miljoner USD, ca. 3% av sin net worth. De har ett s.k. "NOTIONAL VALUE" på 16 miljarder USD. Det är en ENORM skillnad.

Varför sprider ni och svensk media desinformation?
Är ni analfabeter hela högen?

Jävla FUCKING idioter!!!
Värdet var som sagt 1.6 miljarder USD inte 16 miljarder som du skriver. Försök att få siffrorna rätt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in