2023-08-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är 50% säker på en krasch, jag har 50% cash. Något datum sätter jag inte och jag väntar och väntar. Det är omöjligt att ge upp min position efter tre års väntan, om jag gjorde det skulle kraschen komma omedelbart efteråt.

50% säker, och investerad i 50%, ajdå, sade du inte att du var matematiker?
Citera
2023-08-18, 12:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Fonder är oftast väldigt mediokra.
Jag gillar att veta vart mina är o varför. Visserligen har jag som alla andra även fonder. Men man ser ju tydligt att de är medioker utväxling mpt om man tänker lite själv o långsiktigt.

Det som jag fruktar nu är att stollarna i regeringen någon mörk höstnatt ska ansluta kronan till Euron…. För att det är ett ”nödläge” (precis som med Nato).
Svensk ekonomi är i ett nödläge pga av ekonomiskt o politiskt vanstyre. Hämningslös utlåning till bostadsmarknaden, konsumtion o spekulation har varit möjlig pga av obefintliga räntor. Sverige har skapat en gigantisk arbetslöshet av ikke anställngsbara personer som ska försörjas med skattemedel. Då de inte är anställningsbara så påverkar gruppen inte lönenivåerns. O så har svensk ideologisk energipolitik skapat höga o volatila elpriser. Ohållbart höga drivmedels kostnader (transport, jordbruk, skogsbruk etc).

Det är synd om svenskarna
Breda fonder ger urtråkig avkastning på årsbasis och tar för mycket i avgift, jag slutade med dem för mer än 10 år sedan. Ger de extremt bra avkastning en kortare period, som globala indexfonder tack vare USA-börsens bubbla, så kommer det surt efteråt och fonden går ner i åratal och är sämst.

Alla breda korgar tycker jag faller bort om man kan få 5% ränta på ett sparkonto, sannolikt redan i början på 2024.

Nä, man ska ha aktier och en strategi som inte är för bred om man vill tjäna mycket. Eller accepterar att förlora.
Citera
2023-08-18, 13:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Breda fonder ger urtråkig avkastning på årsbasis och tar för mycket i avgift, jag slutade med dem för mer än 10 år sedan. Ger de extremt bra avkastning en kortare period, som globala indexfonder tack vare USA-börsens bubbla, så kommer det surt efteråt och fonden går ner i åratal och är sämst.

Alla breda korgar tycker jag faller bort om man kan få 5% ränta på ett sparkonto, sannolikt redan i början på 2024.

Nä, man ska ha aktier och en strategi som inte är för bred om man vill tjäna mycket. Eller accepterar att förlora.

Jag har alltid försökt tänka var jag förlorar minst o vad som kan vara undervärderade aktier. Det har funkat väl för mig.

Det jag inte vill är att bli fattig.
Citera
2023-08-18, 13:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag har alltid försökt tänka var jag förlorar minst o vad som kan vara undervärderade aktier. Det har funkat väl för mig.

Det jag inte vill är att bli fattig.
Den som inte belånar sina aktier kan aldrig bli fattig.

Vid en krasch så sjunker det aldrig mer än 35% generellt och sedan går det upp.
Citera
2023-08-18, 13:26
Medlem
Citat:
Han har talat om en krasch i ett år nu.

Den som sett filmen Big Short vet att han fick vänta på kraschen 2008 i över ett år. Han var helt säkert att den skulle komma, ändå kom den inte och han och hans investerare mådde riktigt dåligt länge. Men han gav inte upp.

Vet att hans fond har gått 56% jämfört med 12% för S&P 500. Så givetvis gör han massor rätt.

Men:

Miss 1. 2015, when the founder of Scion Capital forecasted an impending stock market crash within the following months.
However, contrary to his forecast, the S&P 500 (SPX) actually surged by 11% over the next year, confounding his bearish anticipation.

Miss 2. In May 2017, Burry returned with another ominous prediction—this time, a global financial meltdown. However, the subsequent 12 months defied his foresight, with the SPX rallying by 19%.

Miss 3. In September 2019, Burry warned of a stock market crash due to a bubble in index exchange-traded funds (ETFs). Once again, the market had a different plan, recording a 15% gain over the following year.

Miss 4. March 2020 marked a revelation of a massive bearish bet by Burry. However, the SPX soared by an astonishing 72% in the subsequent 12 months, indicating a significant miscalculation on his part.

Miss 5. Less than a year later, the American investor voiced forth another prediction of a stock market crash due to a speculative bubble, coupled with a short position on Tesla (NASDAQ: TSLA). Despite his assertion, the market rallied by another 16% in the following year.

Miss 6. September 2022, Burry predicted lingering failures in the stock market, suggesting that the bottom had not yet been reached. Again, the market responded differently, witnessing a 21% upswing over the next 11 months.

Miss 7. Earlier this year, in January, the ‘Big Short’ urged investors to ‘sell,’ citing his prediction of a recession and new inflation round. However, the SPX remained resilient, recording a 17% increase year-to-date.

https://finbold.com/big-short-michael-burrys-market-predictions-hits-misses-and-the-reality/
Citera
2023-08-18, 13:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Vet att hans fond har gått 56% jämfört med 12% för S&P 500. Så givetvis gör han massor rätt.

Men:

Miss 1. 2015, when the founder of Scion Capital forecasted an impending stock market crash within the following months.
However, contrary to his forecast, the S&P 500 (SPX) actually surged by 11% over the next year, confounding his bearish anticipation.

Miss 2. In May 2017, Burry returned with another ominous prediction—this time, a global financial meltdown. However, the subsequent 12 months defied his foresight, with the SPX rallying by 19%.

Miss 3. In September 2019, Burry warned of a stock market crash due to a bubble in index exchange-traded funds (ETFs). Once again, the market had a different plan, recording a 15% gain over the following year.

Miss 4. March 2020 marked a revelation of a massive bearish bet by Burry. However, the SPX soared by an astonishing 72% in the subsequent 12 months, indicating a significant miscalculation on his part.

Miss 5. Less than a year later, the American investor voiced forth another prediction of a stock market crash due to a speculative bubble, coupled with a short position on Tesla (NASDAQ: TSLA). Despite his assertion, the market rallied by another 16% in the following year.

Miss 6. September 2022, Burry predicted lingering failures in the stock market, suggesting that the bottom had not yet been reached. Again, the market responded differently, witnessing a 21% upswing over the next 11 months.

Miss 7. Earlier this year, in January, the ‘Big Short’ urged investors to ‘sell,’ citing his prediction of a recession and new inflation round. However, the SPX remained resilient, recording a 17% increase year-to-date.

https://finbold.com/big-short-michael-burrys-market-predictions-hits-misses-and-the-reality/
Det kostar på att vara känd och kanske finns 100-tals hemsidor och youtube-videos som "vet bättre" och listar Burrys alla fel.

Den som likt jag har egna pengar i aktier vet hur svårt det är att tjäna pengar. Det är enbart personer som inte äger aktier som tror att de vet allt. Vi andra är osäkra hela tiden och går ständigt på nitar.

Som sagt, har han fel denna gång också, ingen USA-krasch inom 6 månader, så kommer ingen att lyssna på honom nästa gång.

Om han har rätt igen, för tredje gången, så kommer jag att lyssna ännu mer nästa gång.
Citera
2023-08-18, 13:59
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Avkastning på bankkontot: 1%. Avkastning på börsen: 3%. Jag väljer börsen, med tre gånger avkastning mot bank så är det OK med riskerna på börsen.

Avkastning på bankkontot: 4%. Avkastning på börsen: 3%. Jag väljer bankkontot, med bättre avkastning och noll risk.

Så avkastningen på börsen måste stiga lika mycket som avkastningen på sparkontot. Därför måste antingen utdelningen mångdubblas när räntorna går upp, eller aktiekursen sjunka.

Ok, du slänger dig alltså bara med lite siffror till höger och vänster utan att egentligen mena det ligger någon som helst substans bakom det.
Jag håller med om att ränteökningar allt annat lika påverkar aktiepris negativt, men du verkar inte koll på mycket mer än så.
Citera
2023-08-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna". Burry tweetade redan 22 november 2022 "You have no idea how short I am" och därefter har USA-börsen gått spikrakt uppåt ca 50%, kanske den största uppgången i historien. Han måste förlorat enorma pengar. Någon som vet?

Vad talar för att han äntligen har rätt?

Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?

Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.

Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.
Lyckas han få stora massan att tro på en börskrasch så blir det en verklighet.
Tesla ner över 5% på 2 dagar.
Citera
2023-08-18, 14:25
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Det är USAs krigsmakt som gäller. EU har ingen, Ryssland kan inte ens ta Ukraina, och Kina går självklart bort.

Du kan börja med att läsa på lite:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kuwaitkriget

Suck, tror du jag argumenterar för något som berör petrodollarn utan att känna till exempelvis Kuwaitkriget eller? Du har en dasspappertunn förståelse om du tror att USA gör Saudi en tjänst när dom vaktar oljefälten. Ingen av er verkar kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt och petrodollarn behandlar ni som någon evig naturlag. Om vi låtsats att Kina gått om USA 2030 och dominerar omvärlden militärt vem tror ni står och vaktar oljefälten då? USA eller Kina?
Citera
2023-08-18, 14:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Lyckas han få stora massan att tro på en börskrasch så blir det en verklighet.
Tesla ner över 5% på 2 dagar.
Jag tror inte det fungerar så, han är bara ett litet surr bland en stor mängd kanaler, kanske på marginalen typ några enstaka i denna tråd som säljer nu.

Eftersom det bevisligen är en bubbla på nasdaq, och den enbart överlever så länge ingen tror det är en bubbla, så blir raset självgenererande när det sätter igång. Kan mycket väl börja i Tesla men då måste den falla 10-15% "oförklarligt". Då blir folk nervösa och FEAR börjar sprida sig. Sedan är den lavinen igång.

"Ras" tänker jag mig minst -35% nasdaq och -20% Stockholm på högt tre månader. Ungefär som i februari 2022 när jag satt spikad framför TVn varje dag.

Finns några fantastiska videos på youtube om världens största börskrasch 1929 i detalj dag för dag, googla.
Citera
2023-08-18, 14:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Suck, tror du jag argumenterar för något som berör petrodollarn utan att känna till exempelvis Kuwaitkriget eller? Du har en dasspappertunn förståelse om du tror att USA gör Saudi en tjänst när dom vaktar oljefälten. Ingen av er verkar kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt och petrodollarn behandlar ni som någon evig naturlag. Om vi låtsats att Kina gått om USA 2030 och dominerar omvärlden militärt vem tror ni står och vaktar oljefälten då? USA eller Kina?
Tvärtom. Kina gör en "Japan", 1989 ansågs Japan kunna gå om USA i BNP. 35 år senare så är Japans BNP 20% av USAs. Samma nu med Kina. Finns många likheter mellan länderna t.ex att BNP tog fart när exporten tog fart via billigare produktion av globala varor som elektronik. Och sedan kom fallet när befolkningen började sjunka. Kina kommer att tappa från 1.4 miljarder invånare till 700M på 40 år och bara det halverar BNP.
Citera
2023-08-18, 14:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melether
50% säker, och investerad i 50%, ajdå, sade du inte att du var matematiker?
Jag är 100% investerad varav 50% cash. Att ha cash är också ett investeringsbeslut, som fungerar utmärkt om börs och bostäder minskar i pris t.ex i inflationstider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in