2023-08-18, 11:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsjurgen
Som småsparare sålde jag precis av mina fonder och aktier... Allt som allt hade det gått upp över 50% (sen på att spara seriöst) nu väntar jag på kraschen och antingen går jag in igen eller så skiter jag i det och satsar på att världen går under och köper på mig lite quality of life-saker för domedagen. Har redan allt man behöver för vardag och odlar tobak och tillverkar snus (självförsörjande med potential att med att öka produktionen typ 10 ggr utan att ha mer verktyg och maskiner).. tänker att där sitter hårdvalutan när världen rämnar - erbjuda snus som bytesvara till nikotinister som inte fått sin fix på månader och år.... Mmmmmm mumma.
Istället för FOMO skulle jag vilja ge dig rådet att känna lycka över den ofattbara utveckling du sannolikt haft sista halvåret. Men jag vet hur det fungerar, i efterhand kollar man hur det gick och hittar säkret något enstaka exempel på en ännu bättre affär, det finns alltid. I efterhand. Människans hjärna är lite dum. Och aldrig tacksam.
Citera
2023-08-18, 11:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tålamod. Tålamod det kommer.
Jag är världens tålmodigaste. Jag började korta OMXS30 i juli 2020. Såg bra ut 1 nov 2022 men sedan föll allt igen och bubblan växte ännu större. Jag är 100% med Burry i hans analys, det här blir värsta tänkbara smäll. Och nu har Burry via egna pengar även satt ett datum, vilket är intressant och gläder mig.
Citera
2023-08-18, 11:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det finns inte ett land i hela världen som inte skulle vilja ha militär närvaro i Saudi, det är ett privilegium som USA har, inget behov från Saudis sida.
Det är USAs krigsmakt som gäller. EU har ingen, Ryssland kan inte ens ta Ukraina, och Kina går självklart bort.

Du kan börja med att läsa på lite:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kuwaitkriget
Citera
2023-08-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är matematiker

Jag anser alltså inte att jag och Burry gamblar på att börsen sjunker i dagsläget. Den SKA sjunka. Alla fakta talar för det. Men När är det ingen som vet.

Jag är SÄKER på att börsen skall gå ner, också att den skall upp, frågan är bara när.

LOL
Citera
2023-08-18, 11:39
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Problemet är att detta råd inte alltid stämmer "sitt stilla i båten". Nikkei Japan nådde sin top 1989 och har fortfarande 34 år senare kvar ungefär samma värde. Dvs de som ägde aktier i Japan och sålde 1989-95 har gjort än mycket bättre affär än de som behöll japanska aktier.

Ja du din gubbe du har verkligen en bra historik att korta marknaden 2020 och du gick en massa back. Istället försöker du igen skapa någon slags hype att skrämma folk för egen vinning. Var har du din tidsmaskin?

Jag är väl förberedd för en 30% den kan komma i höst, vinter nästa år eller om fem år.
Citera
2023-08-18, 11:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Ja du har verkligen en bra historisk att korta marknaden 2020 och du gick en massa back. Istället försöker du igen skapa någon slags hype att skrämma folk för egen vinning. Gubbe!
Jag och Burry har samma åsikt. Ingen av oss skrämmer någon alls. Burrys affärer har ju tvärtom letats upp av media utan hans medverkan.
Citera
2023-08-18, 11:40
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Jag och Burry har samma åsikt. Ingen av oss skrämmer någon alls. Burrys affärer har ju tvärtom letats upp av media utan hans medverkan.

Han lyckades ha rätt en gång. Det är ingen bra statistik.

Jag vill inte att du ska missförstå mig så att jag tror börsen hela tiden går upp det gör den inte, börsen kan gå ner imorgon nästa vecka, ett år eller om tio år. Korrektioner och större nedgångar är naturligt. Är man investerad i bra bolag och tror på dem så finns ingen anledning att sälja. Att tajma marknaden är praktiskt taget omöjligt.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-08-18 kl. 11:43.
Citera
2023-08-18, 11:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melether
Jag är SÄKER på att börsen skall gå ner, också att den skall upp, frågan är bara när.

LOL
Om du hade haft egna aktier hade du vetat att varje dag går ut på att hitta tidpunkten när det går ner eller upp. Och ingen vet svaret till 100%.
Citera
2023-08-18, 11:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Tålamod? Hur menar du då?

Att skrämma småsparare att sälja är ett sätt för de med pengar och kapital att få en ännu större del av kakan och köpa till sig. Bara icke kunniga idioter säljer av sina portföljer. Det är tråkigt att småspararna som läser media gång på gång fallerar för detta.

Just nu gäller det att vara diversifierad. Kronan är snart nere i 12 mot en Euro. Dollarn ligger inte långt efter.

Fnär det smäller kommer det svida.
Frågan är var det kommer svida minst.
Citera
2023-08-18, 11:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Han lyckades ha rätt en gång. Det är ingen bra statistik.
Burry har prickat BÅDA jättekrascherna 2001 och 2008. Nu kommer den tredje efter världens längsta bull run pga nollräntor, utöver corona som självklart ingen kunde räknat ut.

Du saknar tydligen kunskap om det du uttalar dig om.
Citera
2023-08-18, 11:45
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Burry har prickat BÅDA jättekrascherna 2001 och 2008. Nu kommer den tredje efter världens längsta bull run pga nollräntor, utöver corona som självklart ingen kunde räknat ut.

Du saknar tydligen kunskap om det du uttalar dig om.

Skulle han pricka börsen varenda gång det tog en stor nedvändning skulle han vara världens rikaste man idag. Han ser alltså in i framtiden. Det finns nog ingen annan människa på jorden som har de egenskaperna. Hör du hur det låter?
Citera
2023-08-18, 11:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Just nu gäller det att vara diversifierad. Kronan är snart nere i 12 mot en Euro. Dollarn ligger inte långt efter.

Fnär det smäller kommer det svida.
Frågan är var det kommer svida minst.
Ja vi kan ju ta valutan som exempel. Kommer SEK att gå mot 13 på en USD eller mot 7? Ett historiskt diagram över de senaste 60 åren är mitt förslag på fakta. Andra fakta är att Sverige numera är ett billigare land än USA, och det är inte rimligt. En tredje ledtråd är att USD pressas upp pga krig och nervositet och högst räntor där, alla dras till USD i det läget. Men alla dessa tre faktorer kommer att försvinna en i taget.

Min självklara svar är att INTE diversifiera till USA om man bor i Sverige och har SEK. Men vem kan veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in