Citat:
Ursprungligen postat av
Ali3000
Vad utgör riktigt bevis?
Skillnaden mellan gudsupplevelser av olika slag är ju att inte alla upplevt dem. Där finns ingen konsensus som det gör med tankar i generell mening. Ett meningsutbyte så som vi gör nu skulle inte vara möjligt utan att kunna tänka tankar, det är ett empiriskt bevis. Jag förstår logiken i påståendet men det haltar i att det saknar konsensus jämfört med att kunna tänka tankar.
Riktigt bevis? Det beror ju på vad det handlar om. Men ta media tex ifall en tidning säger att ett brott har begåtts så skulle ju ett bra bevis vara en länk till ett förundersökningsprotokoll tex. Det är ett bevis på att det tidning säger är sant. I vissa frågor så behöver man använda statistik eller studier för att bevisa vad man påstår.
Ifall jag säger till dig att min ytterdörr är blå så skulle ett bra bevis vara att jag tar ett kort på den och håller upp en lapp där det står något som du vill att det ska stå.
Ifall du hävdar att du har tankar så skulle ett bra bevis vara att du skickar en inspelning till mig just nu på din inre monolog som sker i ditt huvud. Bara för att någon kan prata så är inte det ett tecken på att de är tänkande, de kanske har ett dialogträd som en npc i ett spel.
Så du kan inte objektivt bevisa för mig att du har tankar. Men jag kan förstå att du har det för det är logiskt. På samma sätt borde man använda logik för att förstå gud. Genom logik kan man också förstå att vissa brott har skett, eller att min dörr är blå för det är en konstig sak att ljuga om.
Så denna besatthet av bevis blir absurd, för man kan använda logik för att förstå många saker.