2023-08-17, 16:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt
Källa på det?
Citera
2023-08-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vad utgör riktigt bevis?

Skillnaden mellan gudsupplevelser av olika slag är ju att inte alla upplevt dem. Där finns ingen konsensus som det gör med tankar i generell mening. Ett meningsutbyte så som vi gör nu skulle inte vara möjligt utan att kunna tänka tankar, det är ett empiriskt bevis. Jag förstår logiken i påståendet men det haltar i att det saknar konsensus jämfört med att kunna tänka tankar.
Riktigt bevis? Det beror ju på vad det handlar om. Men ta media tex ifall en tidning säger att ett brott har begåtts så skulle ju ett bra bevis vara en länk till ett förundersökningsprotokoll tex. Det är ett bevis på att det tidning säger är sant. I vissa frågor så behöver man använda statistik eller studier för att bevisa vad man påstår.

Ifall jag säger till dig att min ytterdörr är blå så skulle ett bra bevis vara att jag tar ett kort på den och håller upp en lapp där det står något som du vill att det ska stå.

Ifall du hävdar att du har tankar så skulle ett bra bevis vara att du skickar en inspelning till mig just nu på din inre monolog som sker i ditt huvud. Bara för att någon kan prata så är inte det ett tecken på att de är tänkande, de kanske har ett dialogträd som en npc i ett spel.

Så du kan inte objektivt bevisa för mig att du har tankar. Men jag kan förstå att du har det för det är logiskt. På samma sätt borde man använda logik för att förstå gud. Genom logik kan man också förstå att vissa brott har skett, eller att min dörr är blå för det är en konstig sak att ljuga om.

Så denna besatthet av bevis blir absurd, för man kan använda logik för att förstå många saker.
Senast redigerad av wihnei14 2023-08-17 kl. 16:49.
Citera
2023-08-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Källa på det?
Så jävla gigahjärnat att be om källa på en sån simpel sak. Dina föräldrar har gett en del av sitt dna till dig, alla djur gör det och växter skapar frön och sprider vidare. Man ger en del av sig själv för att skapa liv på denna jorden.
Citera
2023-08-17, 16:47
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Så jävla gigahjärnat att be om källa på en sån simpel sak. Dina föräldrar har gett en del av sitt dna till dig, alla djur gör det och växter skapar frön och sprider vidare. Man ger en del av sig själv för att skapa liv på denna jorden.
Därav... Gud?
Citera
2023-08-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Därav... Gud?
Skaparen gav antagligen också en del av sig själv då så vi är delar av Gud. Det är argumentet.
Citera
2023-08-17, 17:03
Medlem
Medvetandet är en elektrokemisk process i hjärnan. En rent fysisk kroppsfunktion som har uppstått genom evolutionens slumpmässiga mutationer. Detta vet vi. Detta är fakta.

Vilket förklarar varför vårt medvetande är fullt av brister och varierar i kapacitet från person till person. Ett av de största logiska problemen med den i övrigt motbevisade teorin om att Gud har designat oss är att detta innebär att Gud antingen är en högst bristfällig designer, eller att han medvetet gav oss en massa brister, vissa fler än andra.
Citera
2023-08-17, 17:36
Medlem
Citat:
Riktigt bevis? Det beror ju på vad det handlar om. Men ta media tex ifall en tidning säger att ett brott har begåtts så skulle ju ett bra bevis vara en länk till ett förundersökningsprotokoll tex. Det är ett bevis på att det tidning säger är sant. I vissa frågor så behöver man använda statistik eller studier för att bevisa vad man påstår.

Ifall jag säger till dig att min ytterdörr är blå så skulle ett bra bevis vara att jag tar ett kort på den och håller upp en lapp där det står något som du vill att det ska stå.

Ifall du hävdar att du har tankar så skulle ett bra bevis vara att du skickar en inspelning till mig just nu på din inre monolog som sker i ditt huvud. Bara för att någon kan prata så är inte det ett tecken på att de är tänkande, de kanske har ett dialogträd som en npc i ett spel.

Så du kan inte objektivt bevisa för mig att du har tankar. Men jag kan förstå att du har det för det är logiskt. På samma sätt borde man använda logik för att förstå gud. Genom logik kan man också förstå att vissa brott har skett, eller att min dörr är blå för det är en konstig sak att ljuga om.

Så denna besatthet av bevis blir absurd, för man kan använda logik för att förstå många saker.
Men igen, bristen i det argumentet är, jämfört med tankar att vi alla upplever samma sak. Det är full konsensus. Vad gäller bevis har du rätt i att det beror på vad det handlar om. Påståendet om en gud är enormt stort, därför borde bevisbördan vara motsvarande stor.
Citera
2023-08-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Men igen, bristen i det argumentet är, jämfört med tankar att vi alla upplever samma sak. Det är full konsensus. Vad gäller bevis har du rätt i att det beror på vad det handlar om. Påståendet om en gud är enormt stort, därför borde bevisbördan vara motsvarande stor.
Men det går inte att riktigt bevisa, precis som du inte riktigt kan bevisa att din granne har tankar. Du måste använda logik för att bevisa att han har tankar. Det är full konsensus kring att kristna känner sig välsignade av Gud när de ber också. Det enda sättet att motbevisa gud eller tankar är genom logik. Och man kan ju kritisera mitt argument med hjälp av logik, vissa har ju gjort det.

Så att hävda att jag måste bokstavligen bevisa gud är ju askonstigt. Det verkar som att inbitna ateister har fått detta argumentet ifrån nånstans eftersom många säger samma sak, BEVIIIISAAA. Är det ifrån dawkins eller? Normala människor här kan ju komma med logisk kritik.

Men jag antar att ni blev indoktrinerade som barn till någon religiös tro, sen gick ni runt och upprepade allt dom sades. Sen ville ni göra uppror och började upprepa det som ateister säger istället. Men problemet kanske ligger hos er att ni är lättpåverkade individer.
Citera
2023-08-17, 18:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag skulle vilja ta detta ett steg längre. Eftersom han påstår att gud måste följa våra naturlagar så innebär ju det också att för att nått ska finnas så måste det vara "skapat" av något/någon annan. Vilket då innebär att gud inte är den första skaparen utan bara en i mängden. Alternativt att gud inte existerar alls eftersom han inte kan följa dom lagarna som han måste följa.

wihnei har alltså, enligt sin egen logik, "bevisat" att gud antingen inte är skaparen eller så existerar inte gud över huvud taget. Tycker att det är det vi ska ta med oss av det här.

Man skulle kanske också kunna säga att om Gud måste följa naturlagarna så borde det innebära att Gud vare sig har skapat naturlagarna eller kan påverka naturlagarna, och då faller hela korthuset om Gud som skaparen.
Citera
2023-08-17, 18:33
Medlem
Normala resonemang iallafall, ganska häftigt
Citera
2023-08-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Man skulle kanske också kunna säga att om Gud måste följa naturlagarna så borde det innebära att Gud vare sig har skapat naturlagarna eller kan påverka naturlagarna, och då faller hela korthuset om Gud som skaparen.
Men hur vet du att inte skaparen följde samma lag som råder på jorden? Alltså att man måste ge av sig själv?
Citera
2023-08-17, 18:41
Medlem
Citat:
De flesta ateister vet nog inte vad gud är, men jag ska förklara.
Gud är skaparen av medvetandet eller han är medvetandet.
En naturlig lag på denna jorden är att ifall man ska skapa nytt liv så måste man ge en del av sig själv. Så när gud skapade liv på denna jorden så gav han en del av sig själv, och det han gav var en del av sitt medvetande. Så vi är delar av gud och vi är kopplade till honom och till varandra. När vi mediterar på honom eller ber så kopplar vi upp oss och välsignas och vårat medvetande vidgas, vi blir mer som oss själva.
ALLT levande har ett medvetande tom träd och växter, ifall ni söker på det så kan ni finna att träd tex samtalar med varandra.

Jag är öppen för att byta åsikt, men är inte detta extremt logiskt?
Skaparen behövde ge en del av sig själv och vad gav han jo medvetande, det är en naturlig lag. Alla som skapar nytt liv måste ge en del av sig själv.

Ge logiskt argument emot det, för jag är genuint öppen att ändra åsikt

Du lever i din värld. Du har, liksom alla andra, inte tolkningsföreträde. Att du råkat finna din sanning betyder inte att den är universell. Tvärtom. Den är subjektiv och din egen.

Religion med en dömande allsmäktig gud är föraktfull mot alla, som är ointresserade av den guden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in